Jump to content

Bakre Coilovers

steel

Recommended Posts

Hej, undrar över de bakre coiloversen. Tittar man på forumet på olika bilar står de flesta coiloversen rakt upp och ner, likaså om man kollar på de flesta

chassieritningarna Mc Sorley, LETO och BELO. Läser man i SFRO:s nya bygghandbok står det att de inte få stå rakt upp utan måste luta innåt / framåt. Det finns tom

en bild på ett chassie, har identifierat det som ett BOE chassie, där det är stående coilovers och där de påvisar detta som på ett exempel på hur det inte får se ut.

Nu har ju även jag satt mina rakt upp ståendes, men vad är riktigt och godkänns bilarna med denna montering av coilovers ????

Mvh Pär

Hej!

Om det är bilderna på sidan 42 du refererar till så är det inte att stötdämparen står lodrätt upp utan att fästena sitter vridna. Åtminstone de undre sitter 90 grader fel. Om stötdämparens undre fäste sitter längs med axeln, dvs tvärs bilen, så måste gummibussningen i dämparen ge med sig rejält för att axeln ska kunna fjädra in på ena sidan och snedställas. Om fästet sitter i bilens längsriktning utsätts gummibussningen för vridning vilket den hanterar utan att riskera att bottna.

Bildtexten är inte solklar och det skulle vara en god idé att förtydliga vad man menar att "fästpunkterna inte tillåter krängning" i kommande utgåvor.

Den vänstra bilden, med extremt snedställd dämpare, antar jag ogillas för att det blir väldigt stora krafter att ta hand om när vinkeln blir liten (dessutom blir rörelsen i dämparen mycket liten vilket jag antar försämrar funktionen?).

/Bengt

Alla mina bakre dämpare lutar något framåt(cirka 30 mm eller något lite mer än 30 i skillnad mellan övre och undre fäste) men lutar inget i sidled.

För att vara helt säker på att inget blir fel, Kontakta din kommande SFRO besiktare och fråga hur han ser på det. Då kan det bara blir rätt vad avser godkännande.

EDIT: Tillägg: Glömde skriva att på denna punkt finns ingen ritning i VVFS 2003:22 som går att åberopa. Då hade det varit enkelt. Ring SFRO då blir det krångelfritt.

Edited by cealm