ZoLo John Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Hej! Jag är mitt under planeringen av mitt eget S7-bygge, och jag tänker bygga helt från scratch. Nu har jag en liten fundering. Det är så att jag hade tänkt att använda mig av en DOHC motor i mitt bygge, men efter noga övervägande och mycket tråd-läsande så har jag bestämt mig för att använda Pinto-motorn som sitter i min Ford nu. Men då är det så att botten på DOCH:en är nyrenoverad, och det är inte Pinton. Går det på något sätt använda toppen från Pinton och botten från DOHC:en? Passar det rakt av? Mycket tacksam för svar, så att jag kan fortsätta min planering! ☺ //John Quote
cealm Posted March 6, 2010 Posted March 6, 2010 Hej och hjärtligt välkommen med ditt bygge här på forumet. Ett bygge till i Arbogas närområde. DOHC motorer kan jag inte mycket om men behöver du en rentvättad och fin MT75 låda så har jag en som står i vägen. Eller du kanske har hela drivlinan efter motorn klar? Quote
ZoLo John Posted March 6, 2010 Author Posted March 6, 2010 Tack för välkomnandet! Det enda som jag har av DOHC:en är själva motorn, men är nästan helt säker på att jag kommer använda mig av Pinton och Typ 9-låda. Men om jag mot förmodan ska använda DOHC:en någon gång i framtiden, så hör jag av mig om jag behöver en låda, man vet aldrig ;). //John Quote
Drake Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Vet inte hur det är med DOHC och Pinton men här kommer ett recept på en rätt trvlig mix, som dessutom passar till din låda. http://www.quantums.info/zvh.htm Quote
ZoLo John Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 Det såg intressant ut, kanske lämpat för ett framtida bygge. Tyvärr så harjag satt en ganska så strikt budget, och eftersom jag redan har en Pinto och DOHC så blir det no det som jag stoppar i min första bil. Har kanske Gustaf "therealpinto" nån idé om det här med om det går att blanda DOHC botten med en Pinto topp? Är öppen för alla tips och förslag. :) Quote
r Anders Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Hej & välkommen John, kul att det blir ett till bygge i Västerås. Quote
Thomas Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 passar inte den växellådan du har på Dohc motorn? Quote
ZoLo John Posted March 7, 2010 Author Posted March 7, 2010 Nej, men det är inte det som är problemet. Det är så att jag vill ha Pinton istället för DOHC:en. Men jag tänkte att om det är samma block (i alla fall så det passar), så kan jag använda det nyrenoverade blocket som jag har på DOHC:en och sen toppen från Pinton. Då slipper jag ju lägga ut pengar på att renovera Pintons block. Eller ska jag köra med DOHC:en? Vad tycker ni? Själv anser jag att DOHC:en är väldigt tung, och det blir dyrt om jag ska trimma den i framtiden. Vill i alla fall nå upp till ca 140-150hk... Quote
therealpinto Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Nej, du kan inte kombinera DOHC block med Pinto topp. Det enda motorerna har gemensamt är egentligen bultmönstret mot lådan (och kanske oljefiltret). Att renovera en Pinto bottendel är inte så dyrt och inte svårt, så jag tycker att det låter som du ska sälja DOHC-motorn till nån som behöver en fin motor till sin bruksbil ;-) /Gustaf Quote
Thomas Posted March 7, 2010 Posted March 7, 2010 Dohc:en är nog inte tyngre för pinton har gjutjärnstopp. och dohc är modernare. Quote
ZoLo John Posted March 8, 2010 Author Posted March 8, 2010 Va bra, då vet jag vad jag ska göra. Blir nog som Gustaf sa att DOHC:en åker upp på blocket, och att jag använder pengarna till att renovera Pinton. Tack för alla snabba svar! Riktigt bra. Förövrigt, är det någon som har nå tips och ideér på hur man ska minska höjden på tråget och hur man kan göra med insuget(det är för högt nu). Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.