Jump to content

Pinto och DOHC-motorn


ZoLo John

Recommended Posts

Hej!

Jag är mitt under planeringen av mitt eget S7-bygge, och jag tänker bygga helt från scratch. Nu har jag en liten fundering. Det är så att jag hade tänkt att använda mig av en DOHC motor i mitt bygge, men efter noga övervägande och mycket tråd-läsande så har jag bestämt mig för att använda Pinto-motorn som sitter i min Ford nu. Men då är det så att botten på DOCH:en är nyrenoverad, och det är inte Pinton. Går det på något sätt använda toppen från Pinton och botten från DOHC:en? Passar det rakt av?

Mycket tacksam för svar, så att jag kan fortsätta min planering! ☺

//John

Link to comment
Share on other sites

Hej och hjärtligt välkommen med ditt bygge här på forumet. Ett bygge till i Arbogas närområde.

DOHC motorer kan jag inte mycket om men behöver du en rentvättad och fin MT75 låda så har jag en som står i vägen. Eller du kanske har hela drivlinan efter motorn klar?

Link to comment
Share on other sites

Tack för välkomnandet!

Det enda som jag har av DOHC:en är själva motorn, men är nästan helt säker på att jag kommer använda mig av Pinton och Typ 9-låda. Men om jag mot förmodan ska använda DOHC:en någon gång i framtiden, så hör jag av mig om jag behöver en låda, man vet aldrig ;).

//John

Link to comment
Share on other sites

Det såg intressant ut, kanske lämpat för ett framtida bygge. Tyvärr så harjag satt en ganska så strikt budget, och eftersom jag redan har en Pinto och DOHC så blir det no det som jag stoppar i min första bil.

Har kanske Gustaf "therealpinto" nån idé om det här med om det går att blanda DOHC botten med en Pinto topp? Är öppen för alla tips och förslag. :)

Link to comment
Share on other sites

Nej, men det är inte det som är problemet. Det är så att jag vill ha Pinton istället för DOHC:en. Men jag tänkte att om det är samma block (i alla fall så det passar), så kan jag använda det nyrenoverade blocket som jag har på DOHC:en och sen toppen från Pinton. Då slipper jag ju lägga ut pengar på att renovera Pintons block. Eller ska jag köra med DOHC:en? Vad tycker ni? Själv anser jag att DOHC:en är väldigt tung, och det blir dyrt om jag ska trimma den i framtiden. Vill i alla fall nå upp till ca 140-150hk...

Link to comment
Share on other sites

Nej, du kan inte kombinera DOHC block med Pinto topp. Det enda motorerna har gemensamt är egentligen bultmönstret mot lådan (och kanske oljefiltret).

Att renovera en Pinto bottendel är inte så dyrt och inte svårt, så jag tycker att det låter som du ska sälja DOHC-motorn till nån som behöver en fin motor till sin bruksbil ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Va bra, då vet jag vad jag ska göra. Blir nog som Gustaf sa att DOHC:en åker upp på blocket, och att jag använder pengarna till att renovera Pinton. Tack för alla snabba svar! Riktigt bra. Förövrigt, är det någon som har nå tips och ideér på hur man ska minska höjden på tråget och hur man kan göra med insuget(det är för högt nu).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...