Jump to content

Exitech


Jocke4U

Recommended Posts

Hej

Jag vet en hel del om denna kitcar-byggaren! Det är nämligen jag själv:)

Jag heter Joachim och bor i Göteborg.

Du har rätt Håkan, hem sidan gjordes för ett tag sedan, mest för att låsa upp exitech.se-adressen. Kunde inte låta bli att lägga ut lite bilder och skapa en förstasida.... mer än så är det ju inte i dagsläget. Och Bugatti Veyron Replican... är mest för att fylla ut sidan:)

Bilbygget då?

Som ni ser på bilden är det en mittmotorbil. Baserad på Audi 100/A6. Det är min egen design/formgivning. Karossen är ännu inte tillverkad, men under våren/sommaren 2010 kommer jag att fräsa ut kaross-pluggen i en större CNC-fräs. Form för laminering skall tillverkas och detta kommer självklart att ta tid!!

Även om det inte är mitt primära mål, så säljer jag mer än gärna karosser till dem som är intresserade när jag väl kommit så långt.

Just nu jobbar jag på att avsluta mitt "rullande" chassie. Donatorbilen för "prototypen" blev en Audi 100 turbo -91. I framtiden kommer jag förhoppningsvis även att kunna leverera "Audi-chassie" till karossen. Men först skall jag väl ha bilen på gatan......!!

Mvh. Joachim

Link to comment
Share on other sites

Coolt :) håll oss uppdaterade, bilder måste väl finnas?

OK, här kommer lite bilder. Jag har tagit dom med mobilen så kvalitén är som den är. Jag bygger "grundstommen" i 40mm rundrör och när alla A-armar, stötdämparfästen, styrspindel osv. sitter där det skall så börjar triangulering med 25mm rundrör och plåt. Det kommer även att bli en triangulerad mittkonsol för att öka vridstyvheten. Uppmärksamma ser att jag inte kommer att ha dörrar, bilen är låg så det är inga problem att saxa över med benen. Enligt en snabb kalkyl kommer jag nog närma mig 90 meter rör totalt :) Som ni ser så är det några timmar kvar innan den står på egna hjul.

post-2670-126794555498_thumb.jpg

post-2670-126794556705_thumb.jpg

post-2670-126794558051_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett mycket intressant bygge och konstruktion. Skulle du få lite tid över så får du gärna berätta mer om hur du CNC fräser en kaross. Eller om du har några länkar till någon / några som gjort det. För mig är det inte så överblickbart hur sånt går till egentligen. Vad har man för maskiner, hur gör man mm

Och så klart det är inte fel med fler inspirationsbilder på bilbygget speciellt mittmotordelen.

Link to comment
Share on other sites

Ramen är riktigt intressant :thumbsup: Jag gissar att du ska ha pushrods bak?

Har du någon CAD bild på hur den ser ut färdig?

CAD-bilder på ramen kommer här. Gröna rör på ramen är 40mm, gula rör är 25mm, de blåa rören (40mm fyrkant) blev i verkligheten också runda 40mm. Jag kommer nog att få mardrömmar om min notchmaskin :D

post-2670-126795672669_thumb.jpg

post-2670-126795674762_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skall försöka svara kort på celam:s fråga om CNC-fräsning i 3D.

Här en länk som visar en fräsning av en kaross:

Man skapar först en 3D-modell i något 3D-program. 3D-filen importeras i en programvara som skapar fräskod. Fräskod-filen öppnas sedan i programmet som styr 3d-

fräsen. Programmet "matar" ut koordinater i X, Y, och Z-led. Tekniken är faktiskt inte mer komplicerad än en bläckstråleskrivare, fast här med tre

axlar istället för en. Som en vanlig CNC fräs för metall, fast rörelse i alla tre axlar simultant, vilket skapar dubbelkrökta ytor, eller en bilkaross rent av :)

Hoppas det var ett litet svar på frågan? Ämnet är igentligen så stort att det kräver en egen tråd... :)

Svar till Kilkenny om programvaror!

Jag använder Autodesk Alias Automotive http://usa.autodesk.com/industries/automotive-transportation/automotive för formgivningen och Rhinoseros

http://www.Rhino3d.com för viss 3D-modellering och för fräsförberedningen. Det är programvaror för design/formbestämning och inte mekanik. Ramen tog en vända i

Inventor och ProE för FEM-analys, men det trasslade så mycket att jag bestämde mig för att göra på det gammla hederliga sättet med vridstyvhets-test, balk på

tvären i ramen som man hoppar på :)

Link to comment
Share on other sites

Bra film. Berorende på frässtorlek så görs bilen i en, två, tre eller fler delar. Ok det är så det fungerar. Ser ut som fräsen lämnar lite möjlighet att få putsa formen. filmen kanske bara visade "grovfräsning". Tack för info.

Mycket bra bild i inlägg nr 11. Klockrent att se hur din ram ser ut.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bra film. Berorende på frässtorlek så görs bilen i en, två, tre eller fler delar. Ok det är så det fungerar. Ser ut som fräsen lämnar lite möjlighet att få putsa formen. filmen kanske bara visade "grovfräsning". Tack för info.

Mycket bra bild i inlägg nr 11. Klockrent att se hur din ram ser ut.

Det finns en firma här i Kopparberg som 3D fräser stora grejor. www.macromould.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...