Anders.Lj Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Efter lite uppehåll och garagerensning så ska jag börja mitt Seven projekt. Så nu har jakten börjat lite mer på allvar och jag har ju fastnat för att köpa en Saab. Mitt problem är ju dock att Saab har gjort mer än EN modell :) Jag letar efter en hel bil som man kan plocka delar från men Ska jag köpa en Saab 9-5 eller en 9-3 eller en 900 2,0T eller en 9000 2,0T Är det samma motor i någon av dessa modeller? Planen är att motorn ska passa på en R25-28 låda från Omegan. Jag ska börjar svetsa ramen i början av april efter en liten inspirations tripp till Egypten :D Tacksam för tipps Mvh Anders Quote
Jocke4U Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Nu kan jag inte alla detaljer men jag köpte en 9000 2.0T -97 som har en B204E vilket passar på Omega R25-R28 från V6 Detta finns i flera trådar t.ex. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7571 http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21 Quote
LUPUS Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 (edited) 900 eller 9000 bestäms lite av hur mycket plats det finns under huven , 9000 har insuget bakåt 900 uppåt . Om du kan svetsa om 9000 insuget till att peka frammåt (för IC) har du nog enligt mig den optimala starten, 2,0 lågtryckare för effekten men alla saabar mellan 94-97 kan du välja fritt mellan Edited February 17, 2010 by LUPUS Quote
Anders.Lj Posted February 18, 2010 Author Posted February 18, 2010 Hur är det med Saab 95? Är det nått att ha eller har de bytt infästningen till växellådan då? Finns det någon som har byggt med 9-5 motor? Tack för tipsen än så länge det är skönt att veta att det finns hjälp att få när det gäller =D Quote
LUPUS Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 [ Jo då 9-5 passar rent bult mässigt men: - den är klenare än 9000/900 ( det är en s.k eco motor = lågfriktion och allt vad det innebär, 9000/900 är atom bomb säker, 9-5 bara bomb säker om man byter olja ) - mycket tyngre svänghjul orginal ) små sak men sann - Insuget sticker upp längre än 900 = problem på en seven - Insuget är ELEKTRISKT = jobbigt - Största grejen motor styr är T7 och förväntar sig en can bus och en 9-5 bil i andra ändan, detta går att ta sig runt men inte värt jobbet + att det är luftmasee baserat vilket innbär mera prylar och möjliga problem vid eventuell mappning Så egentligen är det inget överhuvud taget som gör att du vill ta en bil som INTE har T5 styrsystem. T7 har mycket bättre diagnos och emmisioner mm men inte mera hästar eller enkelhet Och naturligtvis har jag själv vandrat i stort sett hela vägen inklusive byggt insug mm innan jag bytte. Quote
Christer J Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Jag håller helt med LUPUS. Varför välja något som är både krångligare och sämre? Oljeförbrukning och blårök på 9-5 liknar en gammal sliten Taunus eller Granada. Vi har fått byta kolvringar på flera 9-5or för att få dom täta. Det har varit upp till 2,5 mm gap efter mindre än 15000 mil på bilar som varit skötta med både oljekvalite och bytesintervall. (farsans egen bla) Välj en 9000 ltt -94-98. Christer J. Quote
Anders.Lj Posted February 18, 2010 Author Posted February 18, 2010 Tack så mycket för klara besked. Sånt gillar jag. 900 eller 9000 av år 94-98 får det bli. billigare och bättre.. Vad säger ni om miltal på motorerna då? Jag hade en 9-5 Aero som hade rullat 27000 mil och den fungerade fin fint (enligt mina mått) syrran har en 9000 som har gått 30000mil men vad ska man satsa på? finns det någon magisk gräns? Mvh Anders Quote
Christer J Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Kan ju vara ide att byta kam & balansaxelkedja, toppackningen brukar bli spröd med tiden och frätskador i block och topplanet om glykolen inte bytts efter ordning. Man kan ju ha otur även med de finaste bilar, medans vissa vrak kan gå maskinellt problemfritt hur länge som helst. Hitta en körbar bil utan missljud vid kallstart och du har en bra början. Min -93 2,3T har gått 30K hade en annan som gick 46K innan pension. Alltid svårt med gamla bilar oavsett märke. Men förutom rosten så har 9000 varit en riktigt bra bil tycker jag. Christer J. Quote
LUPUS Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 (edited) egentligenör det ingen större skillnad på motorerna om man sköter oljan , snarare är det bättre ju mera hårda mil de går i stöten vissa 9-5 or led av att folk körde dem för lungt och det ihop med långa service intervaller ställde till det. råkar ju jobba på saab och det fann inga provbilar eller test bilar man hitta detta på de kördes ju kanske aldrig i farmor agda fart över lång tid men tillbaka till seven den stora grejen är styrsystemet , jag hade en lösning på det men jag har lite mer info. t5 är egentligen byggt för oss :racesmile: sista produktions systemet med saker som konkurrenterna inte har än, men funkar stand alone perfekt Edited February 18, 2010 by LUPUS Quote
Thomas Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 jag har sett flera med igenkoksade oljepickup sil där lagren inte fått olja och skurit Quote
Anders.Lj Posted February 19, 2010 Author Posted February 19, 2010 Hej! Jag har just upptäckt att saab 900 från 94 till 97 har 185 hästar på deras 2,0T motor.. Är det standard eller är det bara på de två modeller jag har hittat? Bilen kommer ju att väga över ett ton om jag ska ha så många kusar under huven... Quote
Jörgen Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Det är standard på NG900 2.0T 94-97 :thumbsup: Jörgen Quote
LUPUS Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Hej! Jag har just upptäckt att saab 900 från 94 till 97 har 185 hästar på deras 2,0T motor.. Är det standard eller är det bara på de två modeller jag har hittat? Bilen kommer ju att väga över ett ton om jag ska ha så många kusar under huven... Från bilprovnings vy är en 9000 lågtrycks motor 2.0 . 150 Hp den jag rekommenderar. Enkelt att bli helt laglig med Quote
Anders.Lj Posted February 21, 2010 Author Posted February 21, 2010 Då går jakten vidare. Tack så mycket för info Mvh Anders Quote
Christer J Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_9000_cse_2_0t_26000294.htm?ca=8&w=2 http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9000_CSE_2_0t_150_A_Trasig_Koppling_25995194.htm?ca=8&w=2 http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_9000_cde_2_0T_25961283.htm?ca=8&w=2 Finns gott om bilar av varierande skick och pris. Quote
cealm Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Anders.Lj: ---- Bilen kommer ju att väga över ett ton om jag ska ha så många kusar under huven... ---- Och problemet är ?????? Bästa hälsningar från CealmSeven fabriken Quote
Anders.Lj Posted February 24, 2010 Author Posted February 24, 2010 Jag har funderat på att kolla på två av de bilarna som länkades i helgen om de finns kvar. =) Var en i Borlänge för 4000kr med trasig växellåda.. Den hade varit Perfekt men det var någon annan som han före.. :angry: Det kommer nya bilar varje dag så jag hittar nog nått som passar plånboken snart. Quote
Anders.Lj Posted February 24, 2010 Author Posted February 24, 2010 ---> Cealm det är inga problem att ha en bil som väger ett ton eller mer, Var inne på en 4x4 seven ett tag men jag får nog bygga som andra till att börja med. Quote
stigge Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 hur var det nu, finns det passande kåpa mellan saab och fords typ9-låda? Quote
Thomas Posted February 25, 2010 Posted February 25, 2010 (edited) I alla fall om du har kortmotorn med samma passning som Opels C20 motor. då har både SBD och QED http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/miscellaneous http://www.sbdev.co.uk/Gearbox/Bellhouses/Bellhouses.htm Edited February 25, 2010 by Thomas Quote
Anders.Lj Posted March 3, 2010 Author Posted March 3, 2010 Idag ska jag åka och kolla på en saab 2,0T för mitt lilla projekt. Motorn börjar närma sig 30k mil är detta ett problem eller är det värt att lägga 5000 extra för att få en motor som gått 15k mil? Svåra beslut... motorerna är från 96 respektive 97... Quote
Christer J Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Svårt att köpa begagnat, kolla servicebok och skicket i övrigt, du kanske kan sälja mer delar från den dyrare bilen och på så sätt tjäna tillbaks pengarna i slutänden. Men det kan lika gärna vara bättre med 30K som körts längre sträckor. Och för 5000 får du väl nya lager, kolvringar packningar och transmissionssats till kam och balansaxelkedja. Eller en ny turbo. Man behöver inte heller göra allt på en gång, bygg klart bilen och besikta, så har du vinter pyssel med motorrenovering till andra säsongen? Du fick alltså ingen vidare hjälp av mig denna gången Christer J. Quote
Thomas Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Jag hade nog tagit 15000 mil motorn. Chansen är större att den är bättre. Nuförtiden så är det så vanligt med att bara byta kolvringar, vad man kanske inte tänker ´på är att även kolvringsspåren i kolvarna slits och cylinderväggen. även om oljorna är mkt bättre nu än förr så att cylindrarna slits inte lika mkt som förr. men ska man trimma så bör man ha det så bra som möjligt. mina cylindrar var slitna 0,05mm nu när jag borrade blocket. Quote
LUPUS Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 svaret är ju vad är priset, vad finsn fö rpengar? Komma igång och måtta in allt är ju vikigt, om x år när du är klar har du garanterat snubblat över en motor till nästan gratis eller renoverar den för att du vill eller faktiskt kör den 5000 mil till för den såg fräsch ut invändigt. En turbo håller dock inte 30 000 mil så kolla när den är bytt. ännu ett svar som inte hjälpte Quote
Thomas Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 hi hi det är inte lätt. men om man tänker renovera och man slipper det på den andra då är 5000:- inte mycket. allt har gått mindre. ventiler, tryckare. kammar m.m. Quote
Jörgen Posted March 4, 2010 Posted March 4, 2010 Varken cylinderlopp eller lyftare slits speciellt på saab motorer,ens efter 30K om den är skött på normalt sätt. (bra matrial i blocket)Kamaxlarna slits ingenting.Topplocket behöver man sällan bry sig om håller fint. på min 16K motor så mätte jag upp vevaxel och cylinderloppen och alla mått låg inom nytillverkningstoleranserna, eftersom jag visste historien bakom motorn så tittade jag extra på ramlagrena då den dom sista åren gått dagligen till ett jobb, 6km ToR och därför behövdes bytas,många kallstarter, dock inget missljud ännu. Oljepump okej oftast. 9000 motorn har starkare kolvar och stakar än 95 motorn så du behöver troligen inte oroa dig om den gått 30K. Jag bytte ramlager, vevstkslager , alla packboxar och en kolvringsats, kostade mig ca:2500:- Jörgen Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.