Jump to content

Saab motor men Vilken?


Anders.Lj

Recommended Posts

Efter lite uppehåll och garagerensning så ska jag börja mitt Seven projekt.

Så nu har jakten börjat lite mer på allvar och jag har ju fastnat för att köpa en Saab. Mitt problem är ju dock att Saab har gjort mer än EN modell :) Jag letar efter en hel bil som man kan plocka delar från men Ska jag köpa en Saab 9-5 eller en 9-3 eller en 900 2,0T eller en 9000 2,0T Är det samma motor i någon av dessa modeller?

Planen är att motorn ska passa på en R25-28 låda från Omegan.

Jag ska börjar svetsa ramen i början av april efter en liten inspirations tripp till Egypten :D

Tacksam för tipps

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

900 eller 9000 bestäms lite av hur mycket plats det finns under huven , 9000 har insuget bakåt 900 uppåt .

Om du kan svetsa om 9000 insuget till att peka frammåt (för IC) har du nog enligt mig den optimala starten, 2,0 lågtryckare för effekten

men alla saabar mellan 94-97 kan du välja fritt mellan

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hur är det med Saab 95? Är det nått att ha eller har de bytt infästningen till växellådan då? Finns det någon som har byggt med 9-5 motor?

Tack för tipsen än så länge det är skönt att veta att det finns hjälp att få när det gäller =D

Link to comment
Share on other sites

[

Jo då 9-5 passar rent bult mässigt men:

- den är klenare än 9000/900 ( det är en s.k eco motor = lågfriktion och allt vad det innebär, 9000/900 är atom bomb säker, 9-5 bara bomb säker om man byter olja )

- mycket tyngre svänghjul orginal ) små sak men sann

- Insuget sticker upp längre än 900 = problem på en seven

- Insuget är ELEKTRISKT = jobbigt

- Största grejen motor styr är T7 och förväntar sig en can bus och en 9-5 bil i andra ändan, detta går att ta sig runt men inte värt jobbet + att det är luftmasee baserat vilket innbär mera prylar och möjliga problem vid eventuell mappning

Så egentligen är det inget överhuvud taget som gör att du vill ta en bil som INTE har T5 styrsystem. T7 har mycket bättre diagnos och emmisioner mm men inte mera hästar eller enkelhet

Och naturligtvis har jag själv vandrat i stort sett hela vägen inklusive byggt insug mm innan jag bytte.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med LUPUS. Varför välja något som är både krångligare och sämre? Oljeförbrukning och blårök på 9-5 liknar en gammal sliten Taunus eller Granada.

Vi har fått byta kolvringar på flera 9-5or för att få dom täta. Det har varit upp till 2,5 mm gap efter mindre än 15000 mil på bilar som varit skötta med både oljekvalite och bytesintervall. (farsans egen bla) Välj en 9000 ltt -94-98. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för klara besked. Sånt gillar jag. 900 eller 9000 av år 94-98 får det bli. billigare och bättre..

Vad säger ni om miltal på motorerna då? Jag hade en 9-5 Aero som hade rullat 27000 mil och den fungerade fin fint (enligt mina mått) syrran har en 9000 som har gått 30000mil men vad ska man satsa på? finns det någon magisk gräns?

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara ide att byta kam & balansaxelkedja, toppackningen brukar bli spröd med tiden och frätskador i block och topplanet om glykolen inte bytts efter ordning. Man kan ju ha otur även med de finaste bilar, medans vissa vrak kan gå maskinellt problemfritt hur länge som helst. Hitta en körbar bil utan missljud vid kallstart och du har en bra början. Min -93 2,3T har gått 30K hade en annan som gick 46K innan pension. Alltid svårt med gamla bilar oavsett märke. Men förutom rosten så har 9000 varit en riktigt bra bil tycker jag. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

egentligenör det ingen större skillnad på motorerna om man sköter oljan , snarare är det bättre ju mera hårda mil de går i stöten vissa 9-5 or led av att folk körde dem för lungt och det ihop med långa service intervaller ställde till det.

råkar ju jobba på saab och det fann inga provbilar eller test bilar man hitta detta på de kördes ju kanske aldrig i farmor agda fart över lång tid

men tillbaka till seven den stora grejen är styrsystemet , jag hade en lösning på det men jag har lite mer info. t5 är egentligen byggt för oss :racesmile: sista produktions systemet med saker som konkurrenterna inte har än,

men funkar stand alone perfekt

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har just upptäckt att saab 900 från 94 till 97 har 185 hästar på deras 2,0T motor.. Är det standard eller är det bara på de två modeller jag har hittat?

Bilen kommer ju att väga över ett ton om jag ska ha så många kusar under huven...

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har just upptäckt att saab 900 från 94 till 97 har 185 hästar på deras 2,0T motor.. Är det standard eller är det bara på de två modeller jag har hittat?

Bilen kommer ju att väga över ett ton om jag ska ha så många kusar under huven...

Från bilprovnings vy är en 9000 lågtrycks motor 2.0 . 150 Hp den jag rekommenderar. Enkelt att bli helt laglig med

Link to comment
Share on other sites

Anders.Lj: ---- Bilen kommer ju att väga över ett ton om jag ska ha så många kusar under huven... ----

Och problemet är ?????? Bästa hälsningar från CealmSeven fabriken

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på att kolla på två av de bilarna som länkades i helgen om de finns kvar. =)

Var en i Borlänge för 4000kr med trasig växellåda.. Den hade varit Perfekt men det var någon annan som han före.. :angry:

Det kommer nya bilar varje dag så jag hittar nog nått som passar plånboken snart.

Link to comment
Share on other sites

I alla fall om du har kortmotorn med samma passning som Opels C20 motor. då har både SBD och QED http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/miscellaneous

http://www.sbdev.co.uk/Gearbox/Bellhouses/Bellhouses.htm

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Idag ska jag åka och kolla på en saab 2,0T för mitt lilla projekt. Motorn börjar närma sig 30k mil är detta ett problem eller är det värt att lägga 5000 extra för att få en motor som gått 15k mil? Svåra beslut... motorerna är från 96 respektive 97...

Link to comment
Share on other sites

Svårt att köpa begagnat, kolla servicebok och skicket i övrigt, du kanske kan sälja mer delar från den dyrare bilen och på så sätt tjäna tillbaks pengarna i slutänden. Men det kan lika gärna vara bättre med 30K som körts längre sträckor. Och för 5000 får du väl nya lager, kolvringar packningar och transmissionssats till kam och balansaxelkedja. Eller en ny turbo. Man behöver inte heller göra allt på en gång, bygg klart bilen och besikta, så har du vinter pyssel med motorrenovering till andra säsongen?

Du fick alltså ingen vidare hjälp av mig denna gången

prop.gif Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog tagit 15000 mil motorn. Chansen är större att den är bättre.

Nuförtiden så är det så vanligt med att bara byta kolvringar, vad man kanske inte tänker ´på är att även kolvringsspåren i kolvarna slits och cylinderväggen. även om oljorna är mkt bättre nu än förr så att cylindrarna slits inte lika mkt som förr. men ska man trimma så bör man ha det så bra som möjligt. mina cylindrar var slitna 0,05mm nu när jag borrade blocket.

Link to comment
Share on other sites

svaret är ju vad är priset, vad finsn fö rpengar?

Komma igång och måtta in allt är ju vikigt, om x år när du är klar har du garanterat snubblat över en motor till nästan gratis eller renoverar den för att du vill eller faktiskt kör den 5000 mil till för den såg fräsch ut invändigt.

En turbo håller dock inte 30 000 mil så kolla när den är bytt.

ännu ett svar som inte hjälpte prop.gif

Link to comment
Share on other sites

hi hi det är inte lätt. men om man tänker renovera och man slipper det på den andra då är 5000:- inte mycket. allt har gått mindre. ventiler, tryckare. kammar m.m.

Link to comment
Share on other sites

Varken cylinderlopp eller lyftare slits speciellt på saab motorer,ens efter 30K om den är skött på normalt sätt.

(bra matrial i blocket)Kamaxlarna slits ingenting.Topplocket behöver man sällan bry sig om håller fint.

på min 16K motor så mätte jag upp vevaxel och cylinderloppen och alla mått låg inom nytillverkningstoleranserna,

eftersom jag visste historien bakom motorn så tittade jag extra på ramlagrena då den dom sista åren gått dagligen till ett jobb, 6km ToR och därför behövdes bytas,många kallstarter, dock inget missljud ännu.

Oljepump okej oftast.

9000 motorn har starkare kolvar och stakar än 95 motorn så du behöver troligen inte oroa dig om den

gått 30K.

Jag bytte ramlager, vevstkslager , alla packboxar och en kolvringsats, kostade mig ca:2500:-

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...