Ingenjören Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Tjena. Har efter mycket letande äntligen fått hem en svets. Jag har vobblat lite fram och tillbaka och varit inne på allt från en AC/DC-Tig från Kina till begagnade miggar från mer kända tillverkare. Problemet har alltid varit att alla vill ha så sataniskt betalt för sitt skrot. En 20 år gammal skrot-mig vill många ha en sisådär 6 papp för vilket med en gastub, klocka skärm etc blir uppåt 10 lök. Så hittade jag till slut en liten enfasare från ESAB lätt begagnad i Borlänge med en stor misontub, 2 svetsskärmar varav en är av speedglas-typ, lite extra tråd, spray etc, etc. Allt för 5 papp. Har nu precis kladdat ihop två rör bara för att se hur den fungerar. En klart märkbar skillnad från de kraftigare 3fasarna som man kört tidigare(Esab 250 mfl). Min fråga till er som har en liknande svets eller har kört med en dylik är vad man kan räkna med rent svetsmässigt. Hur tjockt gods kan man svetsa? Vinner man mycket på att värma delarna före svetsning eller gör det ingen skillnad? Testade för övrigt att bryta isär den tattarfog jag precis svetsade ihop och rören deformerade sig hellre än att svetsen lossade. Var dock svårt att få till något som även såg bra ut. Ja ni ser ju själva:-) Quote
Thomas Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 var inte rädd för att prova lite högre spänning på och vill man så kan man V-foga i alla fall i början innan värmen värmt upp. Quote
AndersK Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Med kolsyra borde den räcka till att bränna igenom 3 till 4 mm stålplåt, i nedre gränsen med blandgas. Om du ökar styrkan och samtidigt minskar trådmatningen i ditt exempel skall du se att du får ett mycket bättre flöde i fogen. Håller med om att begagnade svetsar är dyra. Sett flera annonser på likadan Esab mig som min 20 år gamla. De begär dubbelt så mycket som jag betalade för den som ny.... Det är en 20-liters flaska eller? Hur fyller man en sån utan kontrakt? Där jag frågat gör de inte det utan har erbjudit rabbat om man tecknar kontrakt., nån som har bra tips? Quote
Thomas Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 jag har också problem med en friköpt 20 liters argonflaska. får inte fylla den eller byta mot full. de beslagtar den och säger. Man får inte äga såna här längre..... men borde de inte ge mig en annan då? ? Aga = skit. Quote
Pågen Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Har man någonsin kunnat äga en 20 L? Har för mig att det var hyra på dem redan 1987 då jag köpte min första flaska (5 L) på Alfax som de då hette. Kolla tråddiametern, med 0,6 får du inte ut max, jag bytte till 0,8 och det blev en helt annan maskin, det är en Kempi 150A enfasare. Jag ligger nästan på max när jag kör lite grövre, 3-5 mm. Ska man ge sig på ännu grövre får man skaffa en större maskin, eller åka förbi Arboga ;-) Quote
Thomas Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 det står t.o.m. friköpt på den jag har och nästa provtryckning 2016. så de så. men n u vill de sno den. Alfax är inte AGA Alfax blev Air liquid och Aga är Aga Quote
AndersK Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Om du hade ett kontrakt på en annan 20 litare, hade du kunnat byta den då eller är det stopp ändå? Har för mig att AGA flaskorna har chip idag, hur är det med AirLiquide? Quote
Thomas Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 alla har chip även min kompis flaska.det står att han äger den. men de ger inget för den utan vill sno den.har du HYRkontrakt på en 20 litare så tror jag du kan byta till vilken du vill. men hyrkontrakt är dyrt, det har precis kommit ut en mellanmodell som man köper/äger nyttjanderätt på men det kostar också en slant i ingångsskedet. Quote
AndersK Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Jo, 10 litarn kostar ca 4000 men då ingår regulatorn. Jag ligger på gränsen till att det skall löna sig att byta till 20 l hyrflaska mot att fylla B5:orna. Ca 1300/år och 700/fyllning +moms kostar en hyrflaska. Går att hyra på längre tid, då sjunker hyrkostnaden. Quote
Michael Th Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 (edited) säger inte att det är rätt... men vet om dom som fyller från en gasflaska till en annan med 2 gäng kopplingar med ett hårdlött glödgat koppar rör imellan...dvs en tryckutjämning.. men då vi pratar 200 kgcm2 tryck så är detta inget man skall sysla med..röret blir kallt som fn..och skulle det brista bör man nog vara en bit bort.. Edited February 13, 2010 by Michael Th Quote
cealm Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 ---- men vet om dom som fyller från en gasflaska till en annan med ---- Hoppas du kan tala de galningarna tillrätta. Trodde inte man kunde vara så tokig........ men man lär sig tydligen varje dag... Quote
Kilkenny Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 Tycker det ser ut som det brännt in ok, prova ett mera "konsekvent" rörelsemönster när du jagar fram pistolen över rörbitarna :) (fallande svets ser ofta snyggt ut) Quote
Kilkenny Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 ---- men vet om dom som fyller från en gasflaska till en annan med ---- Hoppas du kan tala de galningarna tillrätta. Trodde inte man kunde vara så tokig........ men man lär sig tydligen varje dag... Vet t.o.m folk som fyller syrgas på detta sätt, känns som rysk roulette. :blink: Quote
Ingenjören Posted February 14, 2010 Author Posted February 14, 2010 Nu börjar det kännas knepigt. Nu är tuben faktist proppfull men betyder det att jag kan skrota den när den är tom? Går det inte att ens byta den mot en liten? Man blir lite nedstämd. Som ni ser på bilden så står det en kolsyretub som är tom. Den har vi tidigare fyllt hos ÖRebro brandservie. Är det stopp för sådant också? Quote
cealm Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 ---- Vet t.o.m folk som fyller syrgas på detta sätt, känns som rysk roulette --- Stort SUCK!!! Sluta att förvånas skall man visst aldrig. Och förresten hur påverkar sånt här tuber som sedan andra med får ovetandes om var knäppgökarna gör? Bli nedstämd redan det är för tidigt: Ta ett kort på din tub och sedan tar du med kortet som visar "tubens data" så åker du till olika gasdepåer och säger som det är , du har köpt en svets och den här tuben var, sedan kommer lite resonemang som skulle kunna vara ungefär så här.....: Ha förresten med ett kort på bilen också som "av misstag" ligger bland tubkorten, sånt kan hjälpa upp också. -- Jag tog ett par kort på den för att slippa att släpa runt med och jag ville bara kolla att det jättebra att fylla tuben hos er. --- Aha, man lämnar in dem och får en utbytes. -- Ok --- Då är det väl ok att hämta min och så byter eller vad som görs ....... --- Va bra då är jag igång och kan svetsa igen. alternativt ---- Oj då är det så med flaskbyten. Jag som köpte det här för det skulle funka, hur gör jag nu. ---- går det inte att byta ut ändå, vi måste väl kunna hitta någon lösning på det här. ---- Har det varit så här länge? --- osv osv.......... Kör det stuket och kombinera lite så kanske allt ordnar sig, det kanske får provas på flera ställen möjligen men blir det nej, nej, nej överallt då först är det dags att bli nedstämd en stund.. Quote
Michael Th Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 vet inte men kanske den tuben går att fylla med kolsyra i stället... då behöver man inte riskera att sas bli av med den.. Quote
AndersK Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 ---- men vet om dom som fyller från en gasflaska till en annan med ---- Hoppas du kan tala de galningarna tillrätta. Trodde inte man kunde vara så tokig........ men man lär sig tydligen varje dag... Försvaret har ett kit för att göra detta med. Dyker upp på blocket lite då och då för ett par hundralappar. Vad hette din arbetsgivare nu igen sa du? Vet t.o.m folk som fyller syrgas på detta sätt, känns som rysk roulette. Finns de som oljar gängorna också när mässingen gnisslar Fast bara en gång förstås........... Den har vi tidigare fyllt hos ÖRebro brandservie. Är det stopp för sådant också? Det går säkert bra, det har ju inte med AGA eller Airliquide att göra (även om de troligen levererar gasen dit). Att man kan fylla svetsflaskor hos brandkåren är ju för att de återfyller kolsyresläckare när de använts eller tappat trycket. Quote
Michael Th Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 komm att tänka på att i en förgången tidb typ25 år sedan då jag åkte med min far för att hämta /byta ut, om det var syrgas eller acytylen gas hos AGA på gotland ..dom fyllde på gasen i flaskorna genom koppar rör..ett rör tål ju förvånadsvärt mycket tryck..där stod flaskorna på rad... Quote
Toffe Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 (edited) Som föredetta sportdykare så ser ja inget konstigt med att fylla mellan flaskorna, jag hade ett par Poseidon 2*7liter*200Atö regulatorn hade inbyggd reservluftventil men det går lika bra att dyka utan :) Man börjar då med att öppna bara den ena flaskan å suger slut på den, öppnar kranen till den andra och fyller över tills det blir tyst, stänger igen. Nu har man 100Atö i båda flaskorna, dyker slut på första flaskan igen och sen när man får öppna kran igen har man reservluften kvar :) 50Atö Likaså när jag hade våtdräkt och lilla 1,5 litersflaskan till flytvästen skulle fyllas, det gjordes åxå från dom vanliga tuberna, inga problem, men man skall givetvis ha rätt kopplingar..... ps. ursäkta OT Edited February 14, 2010 by Toffe Quote
Kilkenny Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 Fast acetylen är annorlunda då gasen binds i en "massa" inne i tuben, är väl ännu mer intressant om man tycker livet saknar spänning :wacko: Quote
cealm Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 --- Försvaret har ett kit för att göra detta med. Dyker upp på blocket lite då och då för ett par hundralappar. Vad hette din arbetsgivare nu igen sa du ---- Det är nog ett vapen som är meningen att fienden skall komma över......... Quote
Morty Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 Undrar hur gasdepåerna fyller tuberna??? De måste ha uppfunnet ett mirakelsätt att få gasen in i tuberna utan att trycka in den via ventilen....not!! Jag försvarar inte hemmapularna som fyller från andras tuber, men det är väl precis så killarna gör på gasdepån? I alla fall på Air Liquide i Malmö. Största risken borde vara att man har undermålig utrustning som inte tål trycket eller att man blandar gaser felaktigt. Quote
Kilkenny Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 Vet man vad man gör så, men se bara hur det gick för dom som skulle tanka sin gasolbil med hmmmm naturgas var det va? Typ 200bars tryckskillnad mot vad bilen var avsedd för, så kan det gå när man chansar..... Quote
cealm Posted February 14, 2010 Posted February 14, 2010 Morty: Huvet på spiken. Produktionen av gasfyllning borde vara "rätta sättet" sen kanske hempulare kan också men rätt var det är så är det en som inte kan. Då fylls inga flaskor hos den längre. Men visst allt kan hända på en depå också. Jag kommer i alla fall inte "hemfylla flaskor". Quote
ezroller Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Nu har svetsfrågan kommit bort... men jag tar upp frågan om det duger: Jag tror du kan få en MYCKET bättre svets såhär: Öppna svetsen, koppla bort den från fabriken medföljande kabeln från termninalen där den kommer in. Ersätt med 4-kvadrats 1-fas kabel med blå handske. Skaffa uttag direkt från centralen eller använd adapter från ett 16A 3-fas-uttag. Mao kör inte via vanliga förlängningskablar eller eller vägguttag. Dessa är bara 1,0-2,5 kvadrat. Lite knepigt att få in 4-kvadratskabeln i terminalen i svetsen men det gick efter lite pill och svavelosande svordomar. :) Gjorde en enorm skillnad på vår 160A ESAB 1-fasare. Från sprättig och halvtaskig genombränning till lättsvetsat med bra genombränning. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.