Jump to content

Toe in


Per

Recommended Posts

Menar du att toe-in ändras 1,8mm när den fjädrar mellan max och min?

Jag har för mig att jag läst att man bör satsa på toe-out på ca 1-1,5mm i framvagnen (är dock osäker på siffrorna). Dock skall man ha toe-in i bakvagnen om man bygger individuell bakvagnsupphängning...

EDIT

Anledningen till att man bör ha toe-out hänger ihop med att man vill få Ackermanvinklarna bättre fastän man använder spindlar från en bil som har längre axelavstånd än vad våra Locost har. Om man tänker sig en linje från respektive spindelled och genom själva styrleden bör de sammanstråla i mitten på bakaxeln (eller i alla fall så nära som möjligt). Genom att ha lite mer toe-out än normalt sammanstrålar linjerna från styrlederna närmare framaxeln = bättre Ackerman. (I alla fall i teorin... :ph34r: )

Är egentligen inte sååå inläst på Ackerman, men jag har för mig att jag sett trådar om detta här på forumet tidigare och om inte så finns det säkert någon :icon_smartass: som kan avrätta mig offentligt ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Generellt sett visar erfarenheten att Ackerman inte är sååå viktigt. Satsa hellre på att få andra vinklar (toe, camber, caster och bumpsteer) rätt. Så länge Ackerman är i rätt härad brukar den biten funka.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Först en liten formalia: toe-out & Ackermann är olika namn för samma sak. Toe-in anges i +/- inte i in/out (vilket tyvärr är vanligt).

Prova att köra +toe-in. Skulle inte tro att det fungerar så bra, bilen brukar då vilja bestämma själv vart den skall på ett ganska obehagligt sätt.

Fel Ackermann lider man mest av när man baxar runt åbäket i garaget, ute på vägen har det inte så stor betydelse då den mesta lasten ligger på ett av hjulen när man svänger...

B

Link to comment
Share on other sites

tou in/out är då samma sak som ackerman? olika sätt att mäta def är det väl?

Förstår mej inte alls på det här med vinklar:) Ska kanske köpa den där boken som ska vara så bra, Vad var det den hete? väghålningsboken eller något sånt var det var?

Link to comment
Share on other sites

nej to uot=ackerman to in är hur decken står i förhollande till varandra i lengstled positiv to in pekar dom ihopp i framkant negativ to in pekar dom utåt. nu är det så att många kallar negativ to in för to out därför lite förvirande.

Link to comment
Share on other sites

nej to uot=ackerman  to in är hur decken står i förhollande till varandra i lengstled positiv to in pekar dom ihopp i framkant negativ to in pekar dom utåt. nu är det så att många kallar negativ to in för to out därför lite förvirande.

Nja, du blandar ihop det lite tror jag. Toe in eller out är samma sak fast åt olika håll. Toe är alltså den statiska inställningen för hur framhjulen pekar när du har ratten i rakt-fram-läge: Toe in om hjulen pekar inåt, toe out om de pekar utåt.

Ackerman är något annat, men påverkas av toe-inställningen. Man kan kanske säga att det är dynamisk toe-inställning som den blir vid olika rattutslag. Ackermaneffekten är den att om du kör i en kurva eller en cirkel så innerhjulet följa en snävare radie än ytterhjulet. Det betyder att när du vrider på ratten kan inte vinkeln på framhjulen ändras lika mycket på båda sidorna - innerhjulet måste svängas lite mera.

Har du då (statisk) toe in så måste du vrida en bit på ratten innan innerhjulet börjar peka mer inåt kurvan än ytterhjulet. Men om du har toe out så pekar redan hjulen lite åt varsitt håll, och man får mer rätt ackerman redan från start, så att säga. Det gör att styrningen blir mycket känslig och bilen vill börja ändra riktning för minsta lilla rattutslag.

Link to comment
Share on other sites

som real7 nämner tidigare i diskutionen benäms to in i + och -.

medans to out är samma sak som ackerman. det är i varje fall så jag lärt mig och det är så det benäms i de böcker jag har läst. :)

Link to comment
Share on other sites

som real7 nämner tidigare i diskutionen benäms to in i + och -.

medans to out är samma sak som ackerman. det är i varje fall så jag lärt mig och det är så det benäms i de böcker jag har läst. :)

hmm kan inte riktigt hålla med om att toe out är samma som ackerman men inställningen på toe in toe out påverkar ackerman.. bland det ända sättet o påverka det om man inte har möjligheten att skjustera styrväxeln i längsled..

Link to comment
Share on other sites

som real7 nämner tidigare i diskutionen benäms to in i + och -.

medans to out är samma sak som ackerman. det är i varje fall så jag lärt mig och det är så det benäms i de böcker jag har läst. :)

Alltså... antingen säger man toe in och toe out eller så säger man toe + och toe -. Att säga toe in - är ju som att säga att termometern står på varmt minusgradigt idag, eller nåt. Eller? ;)

Och nej, inte en chans att toe är samma sak som ackerman. Ärter och morötter hör också ihop, men för det är de inte samma. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Och nej, inte en chans att toe är samma sak som ackerman. Ärter och morötter hör också ihop, men för det är de inte samma.

Att Ackermann & toe inte är samma sak fattar minsta musbarn.

DOCK används ordet toe-out för fenomenet som även kallas Ackermann. Det vet de flesta som gått fordon &/eller läst någon bok i ämnet.

B

Link to comment
Share on other sites

så länge vi förstår varandra spelar det ju ingen större roll vad vi kallar det. nu tycker jag vi drar ett streck över toe/ackerman diskutionen och fortsätter diskutera saker vi har nytta av :surrender: ;) :)

Link to comment
Share on other sites

DOCK används ordet toe-out för fenomenet som även kallas Ackermann. Det vet de flesta som gått fordon &/eller läst någon bok i ämnet.

B

Ok, det var intressant. Då förstår jag bättre hur du ser det. Så det har ju inte stått i någon av böckerna jag har läst. Men visst, resultatet av ackerman är ju att man får mer och mer toe out när man svänger, bara det att när man talar om toe så menar man väl oftast inställningen man gör med hjulen rakt fram. Det blir lätt förvirrande, men om man lärt sig att det ska vara toe + och toe - är det ju förstås lättare än om man lärt sig toe in och toe out. Det är möjligt att +/- är det korrekta, men in/out är ju lättare att skilja på tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Här var det mycket om toe & Ackerman :blink: men..... hittar ingen lämplig Toe inställning.

Jag skall nu göra en grovinställning och vill ha hjälp med framvagnsinställningen.

Har tänkt mig Camber på ca: -0,5 till -1.0 Castern är fast och Toe-in ( ? )

Mäter man tex, mellan Bakre fälgkanter och mellan främre fälgkanter,

eller mäter man på däcken.. [] <------> []

och ser sedan till att man bara har ett mindre mått i framkant... i så fall hur mycket ?

Förslag på värden och tillvägagångsätt för att lättast överföra detta till bilen i vanlig garagemiljö,

utan en massa teknisk utrustning.

Som sagt det skall bara vara en Grundinställning ...

Link to comment
Share on other sites

Vad jag läst så är detta en inställning som man får prova sig fram till eftersom det skiljer beroende på vilka spindlar man använder. Mitt förslag är att börja med -1 mm toe-in (dvs 1 mm "toe-out" eftersom Björn säger att uttrycket inte finns ;) ).

Annars kan du ju börja med vad Volvo hade på den modellen du tog spindlarna från.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...