Lowflyer Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Hej! Hur gör man om man till exempel kommer på att man vill ha lite bredare däck när man redan har besiktat? Ny SFRO2 + regbes eller? Obs, jag menar legalt, hur det funkar i praktiken har jag en viss aning om. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Om en sjua är entypsgodkänd så får man ju inte byta nått igentligen. Annat än de som den är godkänd med. Inte för jag vet men jag skulle tro att det är högst sannorligt att dom INTE är entypsgodkänd. Skulle förvåna mig mycket om de var det. Om dom inte är det så är det bara att byta däck hej vilt så länge dom inte tar i någon stans, sticker utanför skärmkanterna samt inte avviker fårn orginal rullomkrets mer än +/-5% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 När sådana här frågor dyker upp får jag lite svårt att inte ringa Transportstyrelsen. Nu kunde jag kombinera däckfrågan och lastbilsfrågan jag hade. Lastbilsfrågan och svaret på den finns i min Kobra-bygg-tråd. Däck. Reglerna är uppluckarade. Uppluckringen gjorde i april 2009. Från att ha varit helt styrt till det däck som bilen registrerades med och eventuella av bilfabrikören namngivna alternativa däck så gäller numera: - Samma spårvidd (exakt samma) - Innanför skärmkanten - Fullfunktion motsvarande den vid regbes på fjärdringsrörelsen - Kunna klara fulla styrutslag motsvarande de vid regbes - Rullomkretsskillnad mot den rullomkrests som däck bilen hade vid regbes. Från originaldäcken plus/minus 5% skillnad. Spårviddskravet är det svåraste för det påverkar de övriga kraven. Spårviddskravet är i absoluta tal dvs det skall vara EXAKT samma spårvidd. Breddar man däcken så blir det breddning både innåt och utåt och då kan kraven på styrningen bli besvärlig. Som helhet är det i alla fall en uppluckring och borde anses som lättare att byta däck lagligt nuförtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 förr fick man ändra 15mm utan att tillverkaren sagt något om max spårvidd. Det var en generell regel takt av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowflyer Posted February 4, 2010 Author Share Posted February 4, 2010 Tack Cealm för ditt uttömmande svar. En liten fundering till dock: SFRO har ju synpunkter på maxskillnad i däcksbredd mellan fram och bakaxel (50mm med diffbroms, 100mm utan). Detta sägs det inget om i de nya reglerna eller gäller det oavsett? Jag bygger ingen sjua utan en T-hot där dimensionerna skiljer ganska kraftigt mellan fram/bak. När man besiktar ett amatörbygge testas efter vad jag kan förstå bromsfunktionen med avseende på hjullåsning fram/bak. Bromsfördelningen kan ju behöva ändras om man byter däcksdimensioner. Därav frågan om eventuell ombesiktning av SFRO? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Hjullåsning är en av delarna. Det som mäts är retardationen och den är beskriven i VVFS 2003:22. Mätas i "G". Kolla i 12 kap och i 41 kap. Bästa rådet är att du ringer SFRO, eller skriver till dem och beskriver ärendet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Det är klurigt att skilja på spårvidd och sektionsbredd. Max 100 mm skillnad i spårvidd (50 mm med diffbroms) är vad vi sagt i senaste bygghandboken. Men det är klokt att inte ha mer än 100 mm skillnad i sektionsbredd heller. Det var intressant svar CEALM fick angående att spårvidden ska vara orörd. Det är inte vad TS säger på sin hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Dackbyte-pa-personbil/ Såvitt jag förstått är spårviddskravet ersatt av det något luddiga "En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper." i kombination med frigångskraven. Frågan är kanske vem som kan bedöma det... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowflyer Posted February 5, 2010 Author Share Posted February 5, 2010 Tack för ditt svar Gustav! Nog vet jag skillnad mellan spårvidd och sektionsbredd, måste vara minnet det är fel på.... Jag var helt säker på att det var sektionsbredden det stod om i boken. Har du lust att skriva lite om "tänket bakom" regeln? Om inte sektionsbredden är reglerad skulle man ju kunna tänka sig smala framdäck och breda bakdäck men fortfarande samma spårvidd. Vattenplaningsegenskaperna lär inte bli bra då i alla fall. Annat? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 Det är ju fortfarande så att vi inte gillar mer än 100 mm skillnad i sektionsbredd. Skillnad i spårvidd påverkar bilens balans opch är bilen mycket smalare i ena änden brukar den få förhållandevis ganska dåligt grepp. Med diffbroms (och bakhjulsdrift) riskerar man en bil som går väldigt rakt fram om bakre spårvidd är mycket större än främre, tvärtom om tvärtom gäller. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.