AlfaRonny Posted January 29, 2010 Share Posted January 29, 2010 Hej! Finns det några vänliga skälar som kan mäta hur mycket styrväxeln skickar ut sin axel i MM per rattvarv. Är intresserad av detta mått på alla vanligt förekommande styrväxlar. Mvh Ronny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 (edited) Jag ilar ut i snöstormen... 39 mm på ett varv gav min escortväxel. Edited January 30, 2010 by Pågen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 Tackar tackar, utmärkt! Nu skulle det vara kul och veta motsvarande mått på någon volvo styrväxel :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Jag har en lös 240 styrväxel kom jag på. Om inte mått kommer för kl 12:00 lokal tid idag då är det endast mitt minne som spökar. Påminn via PM då........eller tråd..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Rallydesign 2,4 varvs Escort gav 54 mm på ett rattvarv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Min Volvo styrväxel ger 35 (36) mm per rattvarv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 Kalas grabbar! Håller på att rita på en egen spindel så nu vet jag ungefär var jag skall placera hålen på styrarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 Kan väl fylla på denna lista för framtida "sökningar" Jag har en Escort styrväxel (Högerstyrd) med Quaife delar, 64mm/rattvarv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 Med risk att bli dryg så är ju mm per varv lite ointressant om man inte vet spindel den sitter på( finns någon gammal tråd om detta). MAO man behöver grader ratt till grader hjul. Speciellt om du har det fina möjligheten att rita en egen spindel. Då kan du ju ta en tokigt långsam styrväxel och korta styr armar till gocart eller Scania känsla. Libell ? har du någon aning om vad grader ratt ger i hjul vinkel ? 1:14 ish Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted February 6, 2010 Author Share Posted February 6, 2010 (edited) För mej är det i högsta grad intressant eftersom jag antagligen skall bygga engna spindlar och vill veta vad olika styrväxlar har för utslag. Hur mycket hjulet skall röra sig per varv vet jag redan, frågan är bara hur lång jag behöver göra armen om jag t.ex väljer 240 styrväxel. Men det mesta är nu löst och jag tror att den kommer att se ut ungefär så här. Det gröna är stål och resten alu. Caster och styrutväxling har tre olika lägen. Camber ändras med skims "utan" att påverka styrning. Edited February 6, 2010 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 . Hur mycket hjulet skall röra sig per varv vet jag redan, Då är det en helt annan sak, ser bra ut :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Nu blir jag lite betänksam.. om du ska ha de 3 hål på spindeln till caster hur stället det sig om inte övre kulbult är o centrum av spindeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted February 6, 2010 Author Share Posted February 6, 2010 (edited) Hmm du har nog rätt där. Castern kan man kanske inte justera på detta sätt. Bra åsikt! Edited February 6, 2010 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 jag tror spindeln kommer att röra sig skumt när man svänger, Mitsubishi har nåt sjukt men 2 spindelleder där och likaså vw passat det är väl styrradien de vill ändra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Med risk att bli dryg så är ju mm per varv lite ointressant om man inte vet spindel den sitter på( finns någon gammal tråd om detta). Du låter inte alls dryg. Men då många har en ide om vilken spindel dom skall använda eller helt enkelt inte har möjlighet att tillverka en och då kan det vara bra att veta hur mycket slag olika styrväxlar ger/varv. Libell ? har du någon aning om vad grader ratt ger i hjul vinkel ? 1:14 ish Har ingen aning faktiskt, men den är perfekt (för mig). Här är en bild på Westfields "snabba" styrväxel. 2.4 varv mellan fulla utslag, men då har den "lockstops" för att förhindra fulla rattutslag. Här med Quaifes 2.2, fick mer styrutslag och samtidigt mindre varv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cassius Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Lyfter denna tråd igen då jag håller på med samma sak som AlfaRonny gjorde då han startade denna! Jag skulle behövt veta hur mycke styraxel en std Sierra kuggstång skickar åt sidan per rattvarv och även hur många rattvarv den har mellan stoppen. Jag sitter på studieorten och försöker detaljplanera ett "locost"bygge men har inga möjligheter att kunna ta mig någonstans att mäta själv på diverse stångar så det skulle uppskattas! Sierrans växel har jag förstått är ca 715mm mellan inre lederna? Nån som vet hur det är med Scorpion? Eller 740in? (Och i så fall även gärna matningen av styraxel och antal rattvarv :)) Lite synd GT40in ska vara så trång fram vid fötterna, en bred styrväxel skulle helt klart underlätta för att få mer fotutrymme! Sierrans är den bredaste jag har mått på just nu men en som är 730-740mm hade ju inte skadat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Cassius: Förstår inte riktigt problemet. Om styrväxeln är för kort, förläng den bara så får du dina 730 eller 750 eller vad du vill ha mellan inre lederna. Undrar just hur jag vet detta? Ref tex Inlägg #569 och framåt För den som orkar läsa kommer då upptäcka att det som var ett stort problem med för kort avstånd mellan inre styrledskulorna helt plötsligt löst sig. Troligen en god fe på besök eller kan det varit en speciell förlängning om 43mm på var sida? Ingen kan veta helt säkert...... Ps om du förlänger gör som jag, se till att ha god kvalite och gott om gods för utvändiga och invändiga gängorna. Jag har det som Caroliner i Kungsör använder av någon anledning. Kommer inte på rak arm ihåg kvalitén men men något 2xxx, (kanske 2272 eller något i den stilen). Bra kvalite var det för att bearbeta i maskin samt med god hållfasthet Kan kolla om du skulle behöva..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cassius Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 (edited) Cassius: Förstår inte riktigt problemet. Om styrväxeln är för kort, förläng den bara så får du dina 730 eller 750 eller vad du vill ha mellan inre lederna. Undrar just hur jag vet detta? Ref tex Inlägg #569 och framåt För den som orkar läsa kommer då upptäcka att det som var ett stort problem med för kort avstånd mellan inre styrledskulorna helt plötsligt löst sig. Troligen en god fe på besök eller kan det varit en speciell förlängning om 43mm på var sida? Ingen kan veta helt säkert...... Ps om du förlänger gör som jag, se till att ha god kvalite och gott om gods för utvändiga och invändiga gängorna. Jag har det som Caroliner i Kungsör använder av någon anledning. Kommer inte på rak arm ihåg kvalitén men men något 2xxx, (kanske 2272 eller något i den stilen). Bra kvalite var det för att bearbeta i maskin samt med god hållfasthet Kan kolla om du skulle behöva..... Det har du rätt i, det går ju skarva innanför inreleden också, det tänkte jag inte ens på! :) Skarva styrstaget i sig måste jag göra på Kadetten jag breddat framvagnen på så den lösningen har jag redan undersökt :) Då är ju den punkten lugn då. Då var de bara hur mycke styraxel som kommer ut per rattvarv, eller totalt mellan ändlägena + antal rattvarv mellan ändlägena :) Edited October 24, 2011 by Cassius Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Mitt problem var att V8 Sevenbilen var så nosbred att en Volvo 240 styväxel blev för kort dvs inre kullederna hamnade alldels för långt ifrån linjen övre undre bärarmsinfästning. Då kom jag på att kan man förlänga utåt mellan inre och yttre leden så då borde man kunna förlänga "stora stången också" utan att bli åtalad och dessutonm få kulan i rätt linje med fästena. I Sevenvärlden är det lite ovanligt att en Volvo 240 styrväxel är för kort den mesta handlar om hur mycket varje bilfabrikör kortat sin men inte alltid som sagt. Lycka till hoppas det var till hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cassius Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 (edited) Ingen som har en sierraväxel och orkar mäta lite? :) Edited October 26, 2011 by Cassius Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Ingen som har en sierraväxel och orkar mäta lite? :) Hej jag har sierra styrväxel - mätt upp 1 varv på ratten ger cirka 28 mm - jag har 3 varv för fult utslag vänster - höger, jag har monterat styrstopp så hela styrväxeln används inte. Jag "tror" att det var 3,75 eller 4 varv innan jag satte styrstoppen kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cassius Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Hej jag har sierra styrväxel - mätt upp 1 varv på ratten ger cirka 28 mm - jag har 3 varv för fult utslag vänster - höger, jag har monterat styrstopp så hela styrväxeln används inte. Jag "tror" att det var 3,75 eller 4 varv innan jag satte styrstoppen kenneth Tackar! :) 28mm per varv duger gott som info, antal rattvarv torde gå hitta på annan plats :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 (edited) Jag har för mig att Sierran har 4,5 varvs utslag. Kör med Sierrans spindlar tyckte det blev ett fasligt vevande så jag bytte ut innanmätet till en 2,7 varvs från Rallydesign. Kostade inte många kronor. Fortfarande väldigt lättstyrt trots 245:or och mer vikt på framaxeln än en sjua. Kommer nog att gå ner till 2,2 varv eller modifiera spindlarna. Edited October 27, 2011 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cassius Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Jag har för mig att Sierran har 4,5 varvs utslag. Kör med Sierrans spindlar tyckte det blev ett fasligt vevande så jag bytte ut innanmätet till en 2,7 varvs från Rallydesign. Kostade inte många kronor. Fortfarande väldigt lättstyrt trots 245:or och mer vikt på framaxeln än en sjua. Kommer nog att gå ner till 2,2 varv eller modifiera spindlarna. Många bud ;) Har nu hört 3.5, 3.6, 3.75-4 och 4.5! tror jag får försöka komma i kontakt med någon som har en original Sierra som kan tvärveva och räkna varv :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.