Jump to content

Skrotbilar


Kilkenny

Recommended Posts

Jag är ute efter en krockskadad bil för att själv kunna plocka ur det jag vill ha till en låg kostnad, men...

Vart hittar man sådana, förutom på blocket?

Det jag vet/tror:

Krockade bilar som löses in till skroten,för skrotning, kan därefter inte köpas loss hela.

Annars kan försäkringbolaget sälja bilen till ett företag och får därefter ej säljas oreparerade,ska besiktas innan dom får tas i bruk igen

Ovanstående gäller alltså försäkrade bilar, finns det något kryphål här?

Ett känner jag till:

Man kan som privatperson vägra att lösa in sin bil efter en olycka och i stället få kontantersättning för att renovera den på egen hand.

Bilen får då oftast körförbud, och får inte köras förrän den besiktigats igen.

Då är vi återigen tillbaks på blocket.

Oförsäkrade bilar hamnar väl på skroten dom med , eller på blocket.

Finns det andra vägar att ta?

/bekymrad skrotnisse/

Link to comment
Share on other sites

Hur ny bil är det du är intresserad av? 10 år eller yngre är svårt att hitta då de ofta är helförsäkrade och repareras eller löses in till skrot, undantagen är fyllekrockar och annat dumt. Ska du ha en nyare rekommenderar jag www.mobile.de ,där kan du söka på krockade bilar. För äldre är det www.blocket.se som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Det jag är ute efter är motor och mesta elen + plus kringutrustning från en volvo med femma och turbo.

Det finns ju i många modeller, 850 v70 v70N s60 osv. så länge det är turbofemma så är det inte så noga.

Sen är det en M90 växellåda, från 960 el v90, för att kunna rakställa ovan nämnda motor, plus en massa annat småplock från samma bil.

Jag vill alltså inte köpa delar löst utan plocka loss själv, så ja vet vilka delar som behövs och vad dom e till.

Mobile.de ska jag kolla upp :thumbsup:

Annons är ock ett bra tips.

Link to comment
Share on other sites

Volvo har en stor skrot i Jönköpingstrakten där en kamrat till mig varit några ggr och köpt massa bra grejor och de vet vad som passar ihop . Billigt också.mm.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Kom inte ihåg men Volvo äger den. kanske det är den. men vet att kompisen köpt mkt billigt där.

bakaxlar motorer, kompletta styrsystem till motor m.m.

det stod om dem i tidningen RPM för ett tag sedan

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Kom inte ihåg men Volvo äger den. kanske det är den. men vet att kompisen köpt mkt billigt där.

bakaxlar motorer, kompletta styrsystem till motor m.m.

det stod om dem i tidningen RPM för ett tag sedan

jo nu har jag kollat runt lite och det måste vara JB http://www.jb-bildemo.se/index2.html

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara ett bra ställe det där :)

Tanken har slått mig att åka dit, ta med släpet å kombin, kanske tre man med tigersåg osv.

Men det är en bit att åka...

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...