Snowman Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Jag har inte byggt nån bil tidigare men har en fundering vad det gäller motorer och växellådor. Skulle det vara möjligt att rakställa en tvärställd motor från en FWD bil och sedan spärra diffen till att driva endast en sida och därmed skapa en rwd? Är detta en vansinnig idé? De enda nackdelarna jag spontant kan se är att den kanske blir onödigt hög, att växellänkaget kan bli tjabbigt att få till samt att kardanen måste skarvas med en drivaxel... spontana reaktioner tack.. mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 skulle funka fint om man vill ha 4wd på det sättet, annars är det nog bättre att skarva på en växellåda, nån speciell motor du snurrar kring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowman Posted January 6, 2010 Author Share Posted January 6, 2010 Nej Det var inte nån speciell maskin jag funderade utan bara rent allmän fundering då det verkar vara lite svårt med vissa motorer att skaffa rwd-lådor istället för fwd-låda. För om jag inte missförstått allt så måste splinesen stämma på motorn, koppling och låda och hur vet man det innan man rivit och kollat efter? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Man frågar/leta runt på internet! :) Ex: Volvos femmor passar utmärkt ihop med m90h-växelådan från 960, motorn blir då också rakställd, koppling och svänghjul skall passa rakt av. Var det så du menade? färdiga lösningar på fwd-motor ihop med rwd-vxllådor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Första tanken är att den kommer gå väldigt sakta efter som du får två slutväxlar. Om jag nu har fattat rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 I så fall skulle jag tro att du måste svetsa ihop diffen så den driver lika mycket på båda "sidor" ska diffen i lådan hela tiden diffa kommer du troligen få en överhettad låda ganska snart. Om du inte har en regäl oljekylare för lådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Funderade på den iden själv förut, men då var det traktorbygge på g. Som Gerhard sa, du får dubbla slutväxlar och ca 1/4 till 1/3 fart..Har sett iden i en Jeep för trial någonstans. CJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Håller verkligen en FWD låda för det? sedan kommer väll kardanen bli onödigt krokig om du inte har motorn extremt mycket åt vänster/höger? Som tidigare sagt satsa hellre på att hitta en vxl som passar din motor. Välj först motor och leta sedan låda eller tvärt om om motorn inte är så viktig. Fwd audi är ju bra då de har längsmonterade motorer så slipper du kapa om i tråget för nya skvalpplåtar osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 kardanen krokig? du menar väl vinklad? inte oroa sig för det. titta då på drivaxlar som med sin korta längd har stora avvikelser. en kardan ska inte gå helt rakt . då slits knutarna onödigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 För att det ska funka med ett komplett drivpaket från tvärställd FWD bara vriden 90° måste du ha en diff med utväxling 1:1 eller väldigt i närheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.