Jump to content

Spindelleder Volvo 140


family guy

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag har tänkt att använda undre kulleder från Volvo 140 till mina främre undre länkarmar. Dessa skall ju pressas på plats och det är här jag blir osäker på hur stort hålet egentligen skall vara och hur noga det är med toleranserna. Är det någon som använt samma kulleder och kan komma med glada tillrop?

Jag hade tänkt låta svarva en hylsa, men det kanske räcker med en tjockare plåt med ett 50 mm hål i.

//Ronny

Link to comment
Share on other sites

Jag har 140 spindel leder och har följt Belo ritningarna med mindre förändringar till bärarmarna. Hittade inte NC-programmet till just den delen. Men om inte jag inte mins helt fel så fräste jag upp ett 50mm hål som leden sen pressades i. Mätte innanför och utanpå splinsen och använde det för att bestämma storleken. Tror det skiljde 0.3 mm. Mina leder såg symetriska ut och verkade ha samma vinkelmöjlighet åt alla håll.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

vilka hål??? den pressas ju i i ditt 50mm hål? eller. har du en mellanplatta bultad? ja om du tar upp hålet i en befintlig sådan så se till att tillräckligt gods finns kvar

Link to comment
Share on other sites

Kollar på chris gibbs ritningar, han använder en austin maxi led som bultas. Eftersom Volvoleden pressas borde man rimligen inte behöva de två 11mm hålen. Har lagt på 5mm längd på plattan för att kompensera det som borras bort vid 50mm hålet.

Link to comment
Share on other sites

Finns ingen anledning att köpa begagnade Volvo leder, du har ingen aning om var dom varit med om....

Maxins spindelled är billig, Saturn tar 22 pund paret Rally Design tar nåt liknande.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...