Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er! Ny medlem :) vilket kändes som ett måste efter att spenderat ett par veckor bara genom att läsa trådar..

Jag har blivit sjukt biten av att införskaffa mig en Westfield eller liknande med hayabusa motor. Frågan är bara om jag

orkar bygga en själv pga tidsbrist. Kunskapen är nog egentligen inga problem då jag driver en mc firma och verkstad. Har även plats hemma för att bygga..

Men som egenföretagare så är tid en brist. Pengar mässigt har jag funderat på ett bil för mellan 100-140 000 kr.

Har kollat lite i England och sett en del riktigt välbyggda bilar som kostar runt 10-11 000 pund vilket verkar rimligt. Men sen är frågan om man nu väljer ett sånt alternativ vad för problem man kan stöta på.. Vad jag har förstått är att man i så fall måste demontera bilen och börja besikta från början.. Kan det blir problem?

Fördelen med att eventuellt bygga en är ju att motorer kan jag faktiskt få fram för rimlig pengar.. men tidsmässigt kan vara värre.

Andra frågor är tex om man bör välja något annat mer prisvärt än just Westfield.. Tycker för tillfället allt bara :wacko: i huvudet då det är så mycket information att ta in på kort tid.. har pratat med en god vän som byggt lite hotrods men han skriker bara "V8" :lol:

Jag är lite mer sugen på något vasst och lätt för väg och bana. Kan jag få lite råd?

Posted

det går att ställa ner laddtrycket för mindre effekt. jag tycker den är helt klart prisvärd.

Posted

dragracing, de e ju bara lite inställningar, camber och kanske andra fjädrar. ang 417hk, lägg en kloss under gaspedalen ;)

Posted

Hur har killen med megabusan "www.libell.nu" gjort för att få sin laglig? Genom blytackor på golven för att få upp den i 900 kg? (kollade transportstyrelsen).

Men till saken.. låter det helt galet av mig att importera en megabusa från england och plocka ner den och besikta? Det låter ju svårt att hitta en sådan i Sverige för runt 130 000 kr iallfall..

De fördelar jag ser med megabusan är just lågvikt, rappa växlar och mycket mindre mekande än en med turbomatad saabmotor där allt är modifierat.

Posted

Att importera ett färdigt bygge från England och plocka ner för besiktning kan bli problem.

Det problem jag ser först är ju att du kan behöva materialintyg eller intyg från ramtillverkaren och sen byggs många Engelska byggen med Taunus spindlar som SFRO inte godkänner längre. Det beror ju självklart på vilken ram det är, vissa som MK t.ex använder ju Sierra spindeln.

Det bästa råd jag kan ge dig är att kolla med närmaste SFRO besiktningsman.

Sen är nästa fråga hur fort du vill bli klar för många med mig är byggandet en stor del av målet.

Vill du köra nästa sommar utan att stressbygga så skulle jag försökt hitta en färdig svensk byggd Seven. Alternativet är att köpa en med bilmotor och köra ett tag för att sedan bygga om den.

Välkommen i träsket :prop: :prop:

Janne

Posted

Är tiden något du oroar dig för så tror jag att ett färdigt bygge är att rekommendera.

Även bra kit kan vara ett alternativ men att bygga helt från grunden tar tid.

Troligtvis är ett Westfieldkit det mest tidseffektiva att bygga men inte det mest ekonomiska.

När jag kikade efter kit för 4 år sedan så fick jag ett prisförslag från Bosse på Roadster på 100kSEK.

Då ingick ingen drivlina. Å andra sidan är kvalité och passform riktigt bra.

Jag fastnade för ett annat kit som var lite vänligare mot plånboken.

Om du köper en färdig bil så kan du alltid spendera vintrarna med att bygga om efter tycke och smak.

Välkommen hit!

Posted

Köper du ett kit som är relatift färdigt tar det ju inte allt för lång tid. Det blir ju mest bolt on.

T.ex. killen på discovery channel byggde ju en westfield ganska snabbt. Kommer inte ihåg men han sa ju hur mycket tid han la ner. men har för mig han la runt 80-100 timmar på bilen. Å det motsvarar att bygga varje helg (8-10 timmar per dag)i drygt en månad.

Ta kontakt med roadster eller tiger. Båda dom säljer ju kit som är ganska "bolt on" om man vill.

Dom på tiger har ju byggt ett antal bilar själv så dom kan nog tala om hur många timmar de tar.

http://tigersportscar.se/

Posted (edited)

Hej och välkommen till klubbforumet.

Ja jag läste du ville ha en rapp maskin. Men du och din hotrod-kompis är i alla fall överens om 4 av cylindrarna sedan verkar ni gå olika väg. Självklart tycker jag att har man väl börjat med fyra så varför inte fyra cylindrar till?

Nej tillbaka till dina frågor. Frågor besvaras ofta med motfrågor och här kommer en eller ett par:

-- Hur bråttom har du? Skall kärran rulla hösten 2010 eller 2011 eller ?

-- Är det viktigt med att "ha bygget" allt själv eller minst delvis själv?

Som Michael säger 300 timmar det är 7,5 veckor med heltid 40 tim per vecka. Gär det ihop med firman till 2010?

Edited by cealm
Posted

Hej! Ja tid är väl något man får försöka avsätta... tanken var tills slutet på sommaren 2010. Har börjat titta lite på satser oxå. Westfield står ju nära till hands, dax och Tiger verkar ju inte så dumma heller. Kanske man borde importera en sats från england?? Borde väl kunna beställas för oss normala som kör på rätt sida vägen?

Vad jag läste i någon annan tråd var att Westfield hänvisar till Svenska agenten "Roadster"... men jag har lite kompisar i England så det går väl att ta den dit i första skedet. Borde ju vara lite skillnad i pengar oxå?

Jag har förstått att Westfield är av högkvalite o god passform men vad är erfarenheten av tex tiger o övriga?

Dock har jag inte helt övergett iden att köpa en färdig men ska kolla med SFRO innan jag gör något problematiskt.. oavsett vilket som kommer jag bygga förr eller senare ändå en helt egen.

Hej och välkommen till klubbforumet.

Ja jag läste du ville ha en rapp maskin. Men du och din hotrod-kompis är i alla fall överens om 4 av cylindrarna sedan verkar ni gå olika väg. Självklart tycker jag att har man väl börjat med fyra så varför inte fyra cylindrar till?

Nej tillbaka till dina frågor. Frågor besvaras ofta med motfrågor och här kommer en eller ett par:

-- Hur bråttom har du? Skall kärran rulla hösten 2010 eller 2011 eller ?

-- Är det viktigt med att "ha bygget" allt själv eller minst delvis själv?

Som Michael säger 300 timmar det är 7,5 veckor med heltid 40 tim per vecka. Gär det ihop med firman till 2010?

Posted

Har nu skickat ett mail till SFRO i Staffanstorp.. angående möjligheter att köpa en färdigbyggd i england och sen plocka ner den och börja från början :prop:

Se vad de säger :D

Posted

Har nu skickat ett mail till SFRO i Staffanstorp.. angående möjligheter att köpa en färdigbyggd i england och sen plocka ner den och börja från början :prop:

Se vad de säger :D

Eller så köper du en färdig t.ex. tiger eller westfield å sen köper en ny ram bara å flyttar över allt :)

Posted

Eller så köper du en färdig t.ex. tiger eller westfield å sen köper en ny ram bara å flyttar över allt :)

Vad är skillnaden? om man använder en befintlig o putsa bort chnr?

:wacko: är en djungel.. vet inte men snart har jag nog lagt 300 timmar på att försöka sätta mig in i ämnet :lol:

Vad går en ram på?

Posted

Blandar in mig lite i smeten också. Hoppas att therealpinto läser denna tråd också.

Att köpa ett kit eller inte är väl egentligen inte hela frågan om det går att registrera eller ej. Det hela måste väl ändå bottna i om den som ikläder sig Byggarrollen dvs den som utfärdar Tillverkningsintyget kan garantera produktens (bilens) samtliga komponenter. Vad gäller drivlina, rattsystem, bälten, koppling och pedaer mm lär det inte vara något problem men hur kan man garantera materialspecifikationen på ramen samt hjulupphäningen inklusive bilens alla svetsar. Är det inte där det hakar upp sig. När jag skrivit mina två Tillverkarintyg det är då jag i juridisk mening kliver fram och tar mitt fulla ansvar för produkten. "Det här är min bil som jag har tillverkat enligt den specifikation som ni (SFRO, SBP och Transportstyrelsen) tar del av via SFRO 1 SFRO 2 plus SBP. Min roll är också en "enstyckes-fabrikör eller få-styckes-fabrikör". Det är väl här som den välkända del med att en SFRO 1 eller SFRO 2 eller SBP besiktning INTE kan överlåtas. DEt är till och med så att vid SBP MÅSTE den som gjort SFRO1 + SFRO 2 vara den som förevisar bilen till SBP. ID kontroll är obligatorisk. Vet faktiskt inte ens om det går att låta någon annan med fullmakt göra SBP regbes, kanske?

I SFRO protokollet kommer man till ett par punkter där det frågas om vem som svetsat, vilken metod och dessutom bör eller till och med ska förevisa materialintyg på vitala komponenter.

Det går ju inte, för förevisar man ett intyg från en annan tillverkare då kan man inte själv skiva ett Tillverkarintyg på just den ramen för de intygen visar på att någon annan gjort ramen. Det man möjligen kan skriva skulle vara ett Hopmonterarintyg men det begreppet finns inte. Det blir som ett Moment 22.

Personligen har jag svårt att tolka huvuddragen i reglerna på annat sätt än så här. DEt kanske är just därför frågan om Kit-car eller inte Kit-car och vad som är tillåtet ller ej kommer upp då och då.

Jag ser Tillverkarintyget och enstyckstillverkningen samt obruten personkedja i SFRO 1 + SFRO 2 + SBP som det som styr hela processen.

Posted

Det är inte godkänt att köpa och plocka ner o besiktiga här. men kan vara svårt att kolla.

Posted

Jo, vi har ju rätt humana regler i det här landet så det vore synd att sabba dom genom att försöka mygla eller använda alla kryphål som finns. SFRO gör ett fantastiskt jobb och det visar sig i våra byggen, i england släpps det igenom en hel del skit pga. deras idiotregler.

Posted

Jag skall kanske koppla mitt förra inlägg mot frågan: --- Vad är skillnaden? om man använder en befintlig o putsa bort chnr? är en djungel.. Vad går en ram på? ----

Det är egentligen ingen skillnad om du köper ett Kit och använder den medföljande ramen eller om du köper en annan ram. Inte formellt sett. Det handlar om hur du garanterar Tillverkningsintyget dvs material, tillsatsmaterial samt vad du uppger på SFRO frågorna.

Kit ram eller annan ram över disk, vad vet man egentligen om den, ingenting faktiskt. Men bilar godkänns den vägen och jag har inga synpunkter på det. Ta tex min första Sevenbil med Dala7 ram och Dala7 bärarmar. Hur mycket visste jag om den egentligen. Svaret är aboslut ingenting annat än att det finns flera Dala7-or än min i trafik.

CealmSeven V8 där kan jag skriva och gå i god för vartenda intyg. Båda bilarna har registreringsnummer.

Posted

Grundförutsättningen för att en bil ska vara amatörbyggt fordon är ju idag att den är "byggd av enskild person för eget bruk". Hela kitcardiskussionen handlar om hur mycket man kan köpa "färdigt" och ändå anse sig ha byggt bilen. Ett nyckelfärdigt kit är inte att betrakta som amatörbyggt fordon.

Därför är det knappast ett amatörbyggt fordon om man köper ett rullande fordon från England och plockar isär det, för att sedan sätta ihop det igen.

Om man köper ett färdigt fordon från England och använder delar av det till sitt bygge är det en annan sak. Det finns ingen fast gräns om hur mycket man ska ersätta eller bygga själv men använder man ramen ska man nog räkna med att få byta rätt mycket andra saker.

Jag har varit med om att kika på liknande saker förut och i de flesta fall visar det sig vara lite falsk ekonomi att köpa en rullande bil från England. Förutom att man oftast måste byta uppenbara saker som lysen, bälten och slitdelar så är det ofta svårt att vara säker på ingående material. Är ramen, bärarmarna etc. osäkra blir det sällan så mycket saker kvar att använda.

/Gustaf

Posted

He he! Bra! Ni bankar lite vett i skallen på mig :lol: .

Känns mer säkert att bygga från början av flera anledningar. Dock tycker jag det är hel knäppt att strypningsintyg inte godkänns på mc motor! Det godkänns ju för A-begränsningar! Och är godkänt av Svenskbilprovning. Finns ju 2 alternativ, nr 1 man köper ett färdigt intyg och behörig verkstad montera och skriver under. Nr 2 bänkning av motor som justeras till rätt kw.

Så om jag nu bestämmer mig för ett kit, innebär det att jag omöjligen kan montera exempelvis Hayabusa motor direkt i den utan måste besikta med mindre motor? Eller kan man väga upp fordonet genom montera vikter? Har SFRO med vikten o göra?? Det borde väl endast Svenskbilprovning ha?

Posted

Drake skrev:

Jo, vi har ju rätt humana regler i det här landet så det vore synd att sabba dom genom att försöka mygla eller använda alla kryphål som finns. SFRO gör ett fantastiskt jobb och det visar sig i våra byggen, i england släpps det igenom en hel del skit pga. deras idiotregler.

Håller med till fullo, vi ska vara otroligt glada över de friheter vi faktiskt har i sverige,och det är inte speciellt svårt att följa SFRO:s riktlinjer och även få ihop bilen så som man har tänkt sig, bara man har läst på lite innan.

SFRO är som jag ser det inte omöjliga, tvärtom kreativa :thumbsup: , och hjälper oss ju faktiskt få våra byggen genom besiktningen.

:)

Posted

Jo visst.. märkliga saker finns i England.. men även i Sverige tycker jag att man ser tveksamheter ibland oxå. Självklart ska man väl inte köra massa ful spel, men inte heller får man ju vara helt dum..

Posted

Vem har sagt att strypningsintyg på MC-motor inte accepteras?

Är det en certifierad effektbegränsningssats brukar det godtas. Men det kan vara smartare att justera vikten på bilen.

/Gustaf

Posted

Vem har sagt att strypningsintyg på MC-motor inte accepteras?

Är det en certifierad effektbegränsningssats brukar det godtas. Men det kan vara smartare att justera vikten på bilen.

/Gustaf

Tex en vanlig GSXR 1300 R kostar en färdig strypsats (ca 1600 kr) 25 kw och de är godkända strypningar finns till i stort sett alla motorcyklar. Men jag har ju läst här på forumet flertal gånger att SFRO inte godkänner strypningar utan går efter original effekten? Jag tror ju det är lättare att sätta dit strypningen än att lasta bilen med ca 350 kg bly :lol:

Posted (edited)

Håller med ovanstående.

Helt fantastiskt att man faktiskt kan bygga en bil själv från scratch och få den reggad och körbar på svenska vägar. Vilken känsla sen att kunna säga att man byggt bilen själv - inte monterat ett kitt!

/Fredrik

Edited by vedde
Posted

Gott! Då vet man iallafall det!

Då ska man bara bestämma sig för rätt kit då.. att bygga bilen från scratch är lite otänkbart.. inte som första bil i allfall :lol:

MK.. ?

Posted

Uffe i Nättraby är ju återförsäljare för nåt kit. Hör med hans brorsa Mats på MX bike. han bygger en. Du kanske kan kika på den.

Posted (edited)

Uffe i Nättraby är ju återförsäljare för nåt kit. Hör med hans brorsa Mats på MX bike. han bygger en. Du kanske kan kika på den.

Haha! Bygger Mats en? Jo jag såg deras hemsida.. men det kändes lite för mycket locost över det hela.. har visserligen inte sett något i verkligheten..

För de är väl de som håller till i gamla bageriet?

Edited by JonasJonson
Posted

Strypta bilmotorer är inget som gillas men det är skillnad när det finns certifierade satser, som till MC.

/Gustaf

Läste i automobil 0929 att killen med Busa motor hadde fått sin Busa motor godkäng med 106 Hp. Jag har undrat hur det gått till nu vet jag.

Han bytte tydlig (vid Bankörning :-)) till en annan box. 30sekbyte. o 210 Hp Hmmm.

/Martin

Posted (edited)

Läste i automobil 0929 att killen med Busa motor hadde fått sin Busa motor godkäng med 106 Hp. Jag har undrat hur det gått till nu vet jag.

Han bytte tydlig (vid Bankörning :-)) till en annan box. 30sekbyte. o 210 Hp Hmmm.

/Martin

Vet inte om det är samma kille?? Regnr: ROS 736? Megabusa. Han har dock ordinarie 129 kw men 900 kg!! Rejält med vikter i den bilen! Jag ska kolla om andra kw strypningar än just 25 kw..

Edited by JonasJonson
Posted (edited)

Känns bra att läsa therealpinto´s inlägg en bit upp, ´så klart beroende på att det ger stöd min åsikt kring Tillverkningsintyg mm.

-- Är det en certifierad effektbegränsningssats brukar det godtas -- Jajamen det godtas, vet en bil med regplåtar under hösten som har en strypt MC-motor.

Jag vill föra in en dimension till i resonemanget utöver certifkat mm. Obeservera detta är ett personligt principinlägg. Jag har exakt samma åsikt i två andra trådar som handlar om försäkringsfrågo mm. De bilar jag byggt är och skall förbli i ett sådant skick som den är registrerad för och är försäkrad för. Alltså bil med regplåtar som normalt körs på gata.

I teorin och praktiken finns bland annat två typsaker som kan hända nämligen:

-- 1 En flygande eller en ordinarie SBP

-- 2 En olycka av varierad dignitet.

Jag referar nu till mina bilar-- > Båda dessa kan vid vilket av ovanstående alternativ som helst dissikeras till molekyler och man finner att de är i det skick de registrerats för. Så 1 skall jag komma igenom utan problem, för 2-an hoppas jag att det gå bra och att inte jag är vållande. Försäkringen jag har bygger på uppgifterna från Fordonsdatabasen som i sin tur bygger på min "bilfabrikensspecifikation" som skall anses vara korrekta. Därmed är försäkringen "giltig" och bilen "giltig".

Skulle jag ha en "besiktningsmotor" och råka ut för 1 eller i värsta fall 2 då är det inte kul längre och tänk om jag har en passagerare i alternativ 2 som råkar illa ut. Kan bli del eller helreducering av utbetalning och jag får betala och det kan vara stora pengar som skall ut. Tänk om jag lånat utbilen (vilket jag inte gör) till någon som tror att allt är ok och så händer alternativ 2 med en passagerare i. DEn person har kört en bil i god tro som är annorlunda än vad den skall vara. Usch!

Min personliga summering är att de bilar jag kör är i det skick som de registreringsbesiktigades i och som jag som bilfabrikant står som garant för. Dvs det som är inskrivet in i Fordonsdatabasen gäller. Då behöver jag aldrig vara rädd för att "åka fast med en fejkad bil". Sen skall jag köra vettigt och försiktigt såklart för att minska riskerna.

Alltså , bygg fritt, stå för vad du byggt och håll fast vid det som står i Fordonsdatabasen när du kör. Det vårdar våra byggmöjligheter som faktiskt är bra i Sverige.

Jag vet jag har ju en 6x4 på gång och törs ännu inte tala om vad som troligen kommer att ske med 3,5 bilen bara SFRO säger ok.....

Edited by cealm
Posted (edited)

Känns bra att läsa therealpinto´s inlägg en bit upp, ´så klart beroende på att det ger stöd min åsikt kring Tillverkningsintyg mm.

-- Är det en certifierad effektbegränsningssats brukar det godtas -- Jajamen det godtas, vet en bil med regplåtar under hösten som har en strypt MC-motor.

Jag vill föra in en dimension till i resonemanget utöver certifkat mm. Obeservera detta är ett personligt principinlägg. Jag har exakt samma åsikt i två andra trådar som handlar om försäkringsfrågo mm. De bilar jag byggt är och skall förbli i ett sådant skick som den är registrerad för och är försäkrad för. Alltså bil med regplåtar som normalt körs på gata.

I teorin och praktiken finns bland annat två typsaker som kan hända nämligen:

-- 1 En flygande eller en ordinarie SBP

-- 2 En olycka av varierad dignitet.

Jag referar nu till mina bilar-- > Båda dessa kan vid vilket av ovanstående alternativ som helst dissikeras till molekyler och man finner att de är i det skick de registrerats för. Så 1 skall jag komma igenom utan problem, för 2-an hoppas jag att det gå bra och att inte jag är vållande. Försäkringen jag har bygger på uppgifterna från Fordonsdatabasen som i sin tur bygger på min "bilfabrikensspecifikation" som skall anses vara korrekta. Därmed är försäkringen "giltig" och bilen "giltig".

Skulle jag ha en "besiktningsmotor" och råka ut för 1 eller i värsta fall 2 då är det inte kul längre och tänk om jag har en passagerare i alternativ 2 som råkar illa ut. Kan bli del eller helreducering av utbetalning och jag får betala och det kan vara stora pengar som skall ut. Tänk om jag lånat utbilen (vilket jag inte gör) till någon som tror att allt är ok och så händer alternativ 2 med en passagerare i. DEn person har kört en bil i god tro som är annorlunda än vad den skall vara. Usch!

Min personliga summering är att de bilar jag kör är i det skick som de registreringsbesiktigades i och som jag som bilfabrikant står som garant för. Dvs det som är inskrivet in i Fordonsdatabasen gäller. Då behöver jag aldrig vara rädd för att "åka fast med en fejkad bil". Sen skall jag köra vettigt och försiktigt såklart för att minska riskerna.

Alltså , bygg fritt, stå för vad du byggt och håll fast vid det som står i Fordonsdatabasen när du kör. Det vårdar våra byggmöjligheter som faktiskt är bra i Sverige.

Jag vet jag har ju en 6x4 på gång och törs ännu inte tala om vad som troligen kommer att ske med 3,5 bilen bara SFRO säger ok.....

Man ett ansvar.. så är det.. dock är det som så att varken polisen, försäkringsbolag eller svenskbilprovning kan bevisa om en strypning sitter i. Dock kan försäkringsbolag gör

utredningar om någon kommer tillskada vid olycka. Själv har jag aldrig varit med om att de gjort några som helst kontroller inte ens när någon kört ihjäl sig...

Att Polisen skulle få för sig göra en kontroll är långsökt.

Min tanke är att effekten skall utnyttjas på banan o inte på allmän väg.

Men är det inte fel om man trimmar bilen lite efter regbesiktningen då oxå? eller att man byter bromsar... eller gör andra modifieringar. Det mesta kräver ju en regbesiktning.

Edited by JonasJonson
Posted (edited)

JonasJonson: Det mycket möjligt att ingen kollar men det är inte det det handlar om. Det är vår syn på hur vi skall förvalta "byggrätten" vi har. Den skall vi vara rädda om. Svansar det runt bilar på gatorna som är så långt ifrån vad de är specade för så kan jag lova att det som är ovanligt idag fort kan bli rutin.

Jämför bara med EU-mopederna. I "min del" av Västmanland har man "tagit tag i detta" det har blivit dyrt för en del. Man plockade mopparna på rad och dissikerade dem, provkörde och bötfällde. Det lugnar ner.

Nu har man för vår del släppt på eller kommer att släppa på fullt ut 5kW till. Från 15kW till 20kW. (då kanske en del viktning sparas)

--- Men är det inte fel om man trimmar bilen lite efter regbesiktningen då oxå? eller att man byter bromsar... eller gör andra modifieringar. Det mesta kräver ju en regbesiktning. ---

Jo visst är det så. Byter jag konstruktionen är det hur lätt som helst att kolla med SFRO vad de anser och sedan göra en begränsad SFRO besiktning och regbesiktning om man anser att ändringen är av den storleken.

Varför inte trimma bilen direkt innan SFRO2 bullerprov och regbes då är ju allt klart från början om effektgränsen klaras.

Edited by cealm
Posted

Haha! Bygger Mats en? Jo jag såg deras hemsida.. men det kändes lite för mycket locost över det hela.. har visserligen inte sett något i verkligheten..

För de är väl de som håller till i gamla bageriet?

Jag vet inte var de håller till. Men vad då lite för mycket Locost?

Vet du att detta är Locostklubbens forum. hi hi. det ska inte vara för fint för dessa bilar får massor av stenskott m.m

Posted

Jag vet inte var de håller till. Men vad då lite för mycket Locost?

Vet du att detta är Locostklubbens forum. hi hi. det ska inte vara för fint för dessa bilar får massor av stenskott m.m

O fan.. :prop:

Man får ha bra koll på sina färgnr och vara beredd på att få lacka om lite då o då

Det blir att införskaffa riktigt bra stänkskydd..

Var går gränsen mellan locost o high??

Posted

JonasJonson: Det mycket möjligt att ingen kollar men det är inte det det handlar om. Det är vår syn på hur vi skall förvalta "byggrätten" vi har. Den skall vi vara rädda om. Svansar det runt bilar på gatorna som är så långt ifrån vad de är specade för så kan jag lova att det som är ovanligt idag fort kan bli rutin.

Jämför bara med EU-mopederna. I "min del" av Västmanland har man "tagit tag i detta" det har blivit dyrt för en del. Man plockade mopparna på rad och dissikerade dem, provkörde och bötfällde. Det lugnar ner.

Nu har man för vår del släppt på eller kommer att släppa på fullt ut 5kW till. Från 15kW till 20kW. (då kanske en del viktning sparas)

--- Men är det inte fel om man trimmar bilen lite efter regbesiktningen då oxå? eller att man byter bromsar... eller gör andra modifieringar. Det mesta kräver ju en regbesiktning. ---

Jo visst är det så. Byter jag konstruktionen är det hur lätt som helst att kolla med SFRO vad de anser och sedan göra en begränsad SFRO besiktning och regbesiktning om man anser att ändringen är av den storleken.

Varför inte trimma bilen direkt innan SFRO2 bullerprov och regbes då är ju allt klart från början om effektgränsen klaras.

Jepp du har rätt.. om det missbrukar så klart det blir värre för alla andra.. det finns ju många exempel på sånt.. framför allt när det gäller fordonsimporten genom åren.. där de gått från ett enkelt o snabbt system till omständigt o segdraget pga missbruk..

Men jag måste ifråga sätta oxå för man ser rätt mycket tveksamheter.. tex "se annons högre upp" bygget med 417 hk som många tyckte jag borde köpa ;)

Intressant att de kanske tänker göra en förändring av kw!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...