Jump to content

avgasklämmor


Micael

Recommended Posts

Är det nån som har fått en vanlig avgasklämma att täta? Jag verkar ha en stor lucka i mina mekanikkunskaper, för jag lyckas aldrig att få det tätt med en sån.

Det funkade inte på tantens gamla bil, det funkade inte på locosten. Nu i dag böt jag avgasystem på en Chrysler voyager, och där blev det inte tätt heller.

Är det nån som har nån annan bra lösning på detta problem?

Link to comment
Share on other sites

brukar klena avgaspasta på röret innan jag sticker in det..dra åt klämman sedan värma med gas svets eller varmlufts pistolen så det härdar.. blir alltid tätt.. + ingen risk att avgaserna hinner flåsa bort det,innan det härdat till.

sen så skall ju grejerna passa iofs..

Link to comment
Share on other sites

avgasklamman är väl egentligen inte till för att täta utan bara att hålla fast rören så dom inte ramlar isär, rören borde täta i varandra om dom är bra, lite avgaspasta är ju aldrig fel..

Link to comment
Share on other sites

Det brukar väl gå igenom besiktningen ändå väl?

Är det vanligt stål så blir det snabbt kondens och lite korrosion så det tätar sig självt på några dagar.

Är det rostfritt så är det inte fel med lite pasta annars kan de påpeka detta på bilprovningen.

Link to comment
Share on other sites

jag gillar 3 flänsar dvs avgasflänsar med 3 hål i(förutom mitthålet.. :lol: ),dom används parvis med en gjutjärns ring imellan.. bara att hamra ut avgasröret till en kona. förlåter fel. blir tät och är lätt demonterbar..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...