Micael Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Är det nån som har fått en vanlig avgasklämma att täta? Jag verkar ha en stor lucka i mina mekanikkunskaper, för jag lyckas aldrig att få det tätt med en sån. Det funkade inte på tantens gamla bil, det funkade inte på locosten. Nu i dag böt jag avgasystem på en Chrysler voyager, och där blev det inte tätt heller. Är det nån som har nån annan bra lösning på detta problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Kopparpasta emellan. Rikligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted December 6, 2009 Author Share Posted December 6, 2009 kopparpasta? Avgastpasta visste jag, men inte kopparpasta? Det har jag till bromsarna och hjulen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Jag har kopparpasta till både avgasrör och knäckebröd. Kopparpastan passar till allt. Till avgasrören skall det vara riklig dosering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 brukar klena avgaspasta på röret innan jag sticker in det..dra åt klämman sedan värma med gas svets eller varmlufts pistolen så det härdar.. blir alltid tätt.. + ingen risk att avgaserna hinner flåsa bort det,innan det härdat till. sen så skall ju grejerna passa iofs.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 jag brukar göra som Michael Th. och det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 avgasklamman är väl egentligen inte till för att täta utan bara att hålla fast rören så dom inte ramlar isär, rören borde täta i varandra om dom är bra, lite avgaspasta är ju aldrig fel.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Fast det sitter som berg sedan med avgaspasta. Inte lätt om man behöver plocka isär skiten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Hur tätt måste det vara då? Precis som du säger så läcker det för det mesta lite och man kan se att det blir lite sotigt i skarvern Det brukar väl gå igenom besiktningen ändå väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Det brukar väl gå igenom besiktningen ändå väl? Är det vanligt stål så blir det snabbt kondens och lite korrosion så det tätar sig självt på några dagar. Är det rostfritt så är det inte fel med lite pasta annars kan de påpeka detta på bilprovningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted December 7, 2009 Author Share Posted December 7, 2009 Jag la på typ ett kilo avgaspasta. Ser ut som faan, men just nu är det tätt i allafall. Får se hur länge bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 (edited) jag gillar 3 flänsar dvs avgasflänsar med 3 hål i(förutom mitthålet.. :lol: ),dom används parvis med en gjutjärns ring imellan.. bara att hamra ut avgasröret till en kona. förlåter fel. blir tät och är lätt demonterbar.. Edited December 7, 2009 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.