Jump to content

Recommended Posts

Posted

ohh sådana drag krokar slängde vi på jobbet då vi montera trippel drag på några räddnings tjänst bilar... ingen ville ha..kanske har en liggande..hmmm men var i högarna..

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Det blev mycket enklare med den här typen av drag än bara en "smidd kula" med inbyggd bult ochj mutter. DEt jag ahr på V8 bilen. Då fick jag bygga om 4-kantbalken för annars greppade inte mutten helt med nylock.

Det här dragtypen gör det jättelätt att få till. Två M16 och sedan måtta in kulhöjden enligt reglerna.

Michael Th: Inte alltid lätt att hitta saker som är "på väg ut" till återvinning / skrot. Vet själv hur det är.

Posted (edited)

En halv-övre-främre-boggi-bärarm punktad på plats. Så kom regnet och ställde till det så jag inte kunde göra som jag brukar = kapa rören utomhus. Nu har det visst slutat regna tillfälligt. Då kan jag ut och kapa sista övre röret till boggiaxel nr 1.

Kvar och göra är tio kapade rör till boggiaxel nummer 2. Men jag har ändå inte den gängade M20 hylsan än så boggiaxel nummer 2 får vänta på sin tur om någon vecka.

Edit: Tillägg: Där tänkte jag lite fel kom jag på efter en stund. boggiaxel nummer 2 nedre bärarmar kan jag kapa och tillverka utan att jag behöver M20 hylsan.

Bra då fick jag något att göra och behöver inte sitta och gnälla över tristessen.....

Edited by cealm
Posted (edited)

Erfarenhet är något som är bra. Det finns många metoder att få erfarenhet på. Alltifrån andras goda, dåliga och kanske även livsfarliga exempel till precis samma sak fast de egna exemplen.

Idag fick jag mer erfarenhet av svetsning och svetsspray samt eldkastare. Den tidgare erfarenheten av svetsspray har varit lugn, stillsam och beprövad. Vad avser eldkastare är erfarenheten mycket begränsad, bara eld i Aga handtaget plusr runt en Acetyl-tub vid något tillfälle. Begränsad helt enkelt.

Den nya erfarenheten var allt annat än lugn och stillsam i början.......

Mitt nya råd till övriga är: Ställ aldrig svetssprayflaskan i närheten av det du svetsar för gnistor kan hoppa och bränna hål på sprayflaskan, sätta eld på drivgasen och dessutom ha godheten att rikta en 50 till 60 cm eldkastarstråle på mig med stopp ungefär mitt på kroppen. Det luriga med det hela var att jag inte märkte sprayflaskans hyss förrän det blev omotiverat varmt mitt på kroppen och uppåt. Med en svetsskärm för ansiktet så ser man inte vanlig eldkastareld så lätt.

När jag väl uppmärksammade det hela då blev jag minst sagt snabb, i Cobra-klass, Ett välriktat slag med svetshandtaget och klockren träff förpassade sprayburken cirka 3 meter utanför verkstaden plus att eldkastar-elden blåstes tydligen ut av slaget. Sedan låg burken och fräste, pyste och rök utanför. Det höll den på med rätt länge.

CIMG7888Medium.jpg

CIMG7887Medium.jpg

CIMG7890Medium.jpg

För övrigt är bärarmarna till boggi nummer ett nu klara och jag har börjat med nedre bärarmarna till boggi nummer två.

Edited by cealm
Posted (edited)

Svetssprayburken är tom och kall nu.

Jag har tillverkat 1 tredjedel av undre bärarmarna på boggiaxel två. Just nu håller en av sjättedelarna på att kallna. Den andra sjättedelen är kall. Dags att flytta 1313 mm jiggen så de två undre främre bärarmsdelarna kan kapas och sys fast.

Det var inte T40 och inte T50 på Scorpions drivaxelbultar för dessa Torx har jag. Låt mig gissa, kan det vara T45, just den jag inte har? Eller kan det vara T43,75689 för Ford tyckte det var kul......... då skär jag av dem! Bultarna alltså.

Edited by cealm
Posted

Lyfte av buren ikväll så jag kan borra upp hålen och svetsa in rörkottar som stöd i ramen för buren. Åtta stycken rörkottar. Motorn måste ur bilen och sedan skall jag vända ramen och svetsa färdigt på rörkottarnas undersida, draget, några burfästen, lite hjulupphängning kort och gott är avsikten att inte behöva vända runt ramen så många fler gånger. Helst noll gånger. Jag har haft den nollvisionen vid något tidigare tillfälle nu får jag hoppas verklighet och vision är mer nära varandra. Fast säker är svårt att vara.

Buren som är borttagen liknar mycket en traktorbåge som ha stöttor för takmonterad gripkran. Väldigt likt faktiskt hur det såg ut på 70-talet när alla bondtraktorer skulle förses med takgriplastare. Frågan är väl möjligen vem som varit föredöme för vem.

Posted

Det är stökigt i verkstaden. Tog upp problemet på förra arbetsplatsträffen. Ingen ville kännas vid problemet. Det är ett arbetsmiljöproblem så ledningen i CealmSeven Industries måste agera annars kan Arbetsmiljöverket komma (och bygga klart bilarna).

942_7779.jpg

Buren avlyft och installation av fuktspärr pågår.

942_7781.jpg

Hämtade nysvarvade detaljer till boggi nummer två. Med detta kan alla bärarmar bak göras klara.

942_7776.jpg

Lånade en Invertersvets som ser ut så här.

942_7778.jpg

942_7777.jpg

Fått några nya grannan men aldrig sett dem (än). Bor spartanskt, till och med mycket spartanskt.

942_7783.jpg

Posted

- Borrat hål för så rörkottarna som skall bli inre stöd till bultarna som håler bågen.

- Svetsat fast den vertikala plattan som håller dragkroken (på alla sidor utom undersidan)

- Gjort färdigt tre fjärdedelar plus en tredjedels fjärdedel av boggiaxlarnas undre bärarmar. Så mycket det kommer bli när allt är färdigt med boggien. Snart är det väl väl bara en åttondels elftedel kvar eller något sånt...

Urval av uppdrag utförda hittills idag.

- Hämtat tidningen på morgonen.

- Svetsat ett antennfäste på carportens bakre I-balk.

- Kört några meter moped.

- Staplat lite ved och samtidigt tömt en minder vedkärra.

- Haft lite långtråkigt.

- Skjutsat en tonåring.

- Monterat en gipsskiva och bakomliggande isolering (ljuddämpning). Det fick räcka med en skiva idag. Jag monterade tre häromdagen.

Har säkert gjort något annat också ..... ätit kanske...

  • 3 weeks later...
Posted

Buren skall sys klart sedan antingen ut med den ur verkstaden eller montera den på bilen så tar den "inte plats" längre.

DSC02052.jpg

Posted

Svetsat båge idag. Det som är kvar är att tillverka och svetsa fast på bågen är de nedre plattorna som skall skruvas mot ramen.

DSC02054.jpg

  • 2 months later...
Posted

En allmän fråga om Intercoolers.

Bakgrund: Pannrummet i huset är ett litet pannrum innehållandes i huvdsak en Vedoluxpanna för vedeldning. Antalet m2 är 3 kanske. Dvs med dagens krav på byggnationer skulle det inte vara tillåtet att ha ett pannrum där. Alldeles för litet men 1974 räckte det med 3 m2. Det blir riktigt varmt där inne när jag eldar vilket jag gör ungefär 24 - 7 från oktober till april. Den värmen är inte så användbar eftersom det inte är tillåtet att "blåsa in den" i övriga huset direkt. I och för sig bra för ibland ryker det in lite när jag fyller på ved. Lite olyckshändelser då och då.

Förslag och fråga 1: Hur bra skulle en lämpligt stor Intercooler fungera för att sätta upp i taket (där värmen samlas) i pannrummet och låta en enkel fläkt blåsa genom Intercoolern och sedan ha en flexrörledning som tar "vanlig" husluft genom Intercoolern och leverera den förhoppningsvis uppvärmda luften ut i huset. Metoden primära uppgift är att skilja pannrumsluft med husluft men ändå klämma ur värme till rätt ställe.

Förslag 2: Köpa en luftvärmepump och installera inomhusdelen på traditionellt vis. Det finns en rätt bra placering i huset för inomhusdelen som gör att den får tillgång till större delen av boytan. Men utomhusdelen sätter jag inte utomhus utan inomhus. Acktankarna till värmeanläggningen står i en garagedel som inte används till garage utan för tvätt och lite annat. Om den delen blir "kallare" när utomhusdelen tar värme spelar inte så stor roll. Normalplaceringen av utomhusdelen är just utomhus men där är det ju kallt på vintern och värmeuttaget minskar med kylan. Tar jag istället och kör en pannrums-Intercooler mot utomhusdelen som sitter inomhus kommer den alltid "gå varm" och rimligen borde jag få ut mer värme på inomhusdelen plus att ekvationen ta värme från garagedelen fylls på med Intercoolervärme från pannrummet. Vilket borde göra att det inte kyls ut allt för mycket, kanske inte alls.

Ett än bättre förslag vore att montera utomhusdelen i pannrummet då får den jobba i 35 gradig värme istället för i minusgrader.

Finns det någon uppenbar hake i resonemanget? Annat än möjligen att en utomhusdel väsnas för mycket så det är av den anledningen inte lämpligt att ha den inomhus.

Posted

Det finns flera olika värmeväxlare avsedda för luft/luft växling

Googla och leta sedan efter gamla ventilationsaggregat hos skrothandlarna.

Posted (edited)

Man ska akta sig för att kyla ner delar av ett hus för mycket, det kan konstiga konsekvenser. Principen är att isolering (i väggar med mera) bara fungerar om temperaturskillnaden är stor. Detta kan leda till att ett kallt rum flyttar "ytterväggen" till en innervägg.

Vad gäller luft/luft-värmeväxling kan jag inte tänka mig annat än att man ska kolla att just de produkterna man skaffar inte har några problem med scenariot man tänker sig.

EDIT: Jag tänker alltså på specifikationer för montering, temperatur och likanande.

Edited by Rohan
Posted

Ska nog till en rätt rejäl värmeväxlare om man ska få minusgrader i ett pannum. laugh.gif

Posted

Men vi vet ju alla att Calle gillar stora och långsamma grejer... :wacko:

  • 1 month later...
Posted

Bokat (eller nästan) 5 stycken SFRO besiktningar (eventuellt 6 stycken) på samma dag. Det fanns tid imorgon 30/12 men då är inte Cobran på plats än. Så fort den lilla Cobra-sötnosen är hemma då kör jag 5 eller 6 SFRO Ettor.

Posted

Av olika skäl så tog jag mig för att reda ut lite kring "antal byggda bilar per år". Det finns lite olika syn på vad som kan vara tillåtet och inte tillåtet.

VVFS 2003:22 41 kap reglerar bilbyggandet för oss amatörer, utdrag ur kapitlet i]--- Fordon som tillverkats av enskild person för eget bruk ----[/i]. Utöver den urklippta texten ur 41 kap så finns ordet "fåbils tillverkare" i dokument som beskriver hur chassinummer skall se ut.

Summan av detta är att det finns inget stöd för Endast ett bilbygge per år att registrera. i nuvarande regelverk från Transportstyrelsen.

För att vara säker på min uppfattning tog jag kontakt med Transportstyrelsen idag och de bekräftar min åsikt.

Däremot finns det en gråzon.

Antag att någon bygger eget eller via ramimport ett antal exakt lika bilar. Då börjar man gå ifrån begreppet "fåbils-tillverkare".

I mitt fall med 5 eller 6 bilar där alla är olika skall det inte vara något hinder.

- Cobra

- 3-wheeler (Reggas som MC egentligen)

- Elbil

- 6x4 bil

- "Vanlig Seven" med stel bakaxel

- "Vanlig Seven" med delad bakaxel

- Mittmotor Sevenbil

Nu kommer jag inte hinna bygga klart alla 2011 men om jag jobbat på och fått alla så långt gångna att det vore möjligt finns det inga nuvarande regler som hindrar mig att registrera samtliga bilar under samma månad eller ens samma vecka. Min egen byggbegränsning är det som sätter ribban.

Posted

Så här är det formulerat exakt: -- I det fall tillverkaren framställer mindre än 500 fordon per år skall det

tredje tecknet alltid vara ”9”. --

Jag likställer mitt begrepp --- "fåbils tillverkare" --- i förra inlägget med ovanstående.

Posted

Jobb att göra: Flytta om i verkstaden så den får en ny mer optimal plats plus en 3-wheeler som "piggy-back".

Posted

blir det inte väldigt dyrt och göra säg 6st SFRO 1 x 4000:- = 24000:- :lol:

jörgen

Posted

Med 6 besiktningar på samma plats och för samma person borde det vara ganska gott förhandlingsläge när det gäller avgiften. :)

Posted

Jörgen och Rohan: Det blir (om jag gör alla) faktiskt sju stycken SFRO besiktningar. Sex 6 bilar och en 3-wheeler som jag väljer att registrera som motorcykel. Jag kan köra den som bil men det är bättre regelmässigt som MC, tex inga sidopostionsblinkers mm. Den kommer ändå vara tillåten för de som inte har A-kort att köra den trots registrering som MC.

SFRO summan = 6x4 + 1x2 = 26kkr och avgiften är fast mängdrabatt finns inte.

Posted

tänkte väl att det blir 1 bes för varje fordon :prop: när du gör 1 mc bes så får du ju ha hur mycket effekt dom helst :thumbsup: .

jörgen

Posted

Jörgen: 3-wheeler = 2CV motor = 2 cyl om 602 cm3 = 27 (hormon eller adrenalin)stinna fullblodshingsthästkrafter = hur många hästkrafter som helst.....

Posted

6x4 bilen flyttad i verkstaden från ena långsidan till bortre kortsidan.

Vilken drömköp jag gjorde med den höglyftande palltrucken. In med gafflarna under bilen lyft. Lyft tillräckligt högt så går bilen (som är väldigt lång) fri från det mesta på golvet. Vrid runt kör fram och nästan på plats. Tog kanske 5 max 10 minuter för jag flyttade lite varefter. Det var dragkroken som tog i och krånglade lite här och var.

Drömköp!!!!!1

Förut har jag haft 6x4 bilen på hjuldollys och det går bra det med. Men då hade flytten tagit minst 30 min om inte mer. Ovanpå 6x4 skall 3-wheelern stå. Det vet inte om det än men kanske anar eftersom den ser lite lessen ut ute..... den borde vara glad att få vara en "piggy-back" på en 6x4 bil.

  • 2 weeks later...
Posted

Bensintankar är alltid svåra att tillverka, speciellt som ett grundkrav är att de skall vara täta. Ett sätt är att ta en Jeepdunk, liggande eller stående och tillverka lämpligt inlopp samt "potta" och utlopp. En annan tänkbar tank skulle kunna vara en hydropress. Rund och fin och tjockare plåt än i en jeepdunk. Finns i olika storlekar. Bara att komma ihåg att ta ut gummiblåsan.

Någon som haft samma tanke och provat? Kanske är det en bra idé eller en dålig? Låt höra.....

Posted

Ingen som har några synpunkter på "bensintanksidén"? Skall det tolkas som -- > en sådan bra idé. Helt förstummad därav tystnaden eller "knäppgök" så dumt att det inte ens går att kommentera.

Hoppas att alternativ nummer ett gäller......

  • 4 weeks later...
Posted

En väldigt bra vädersida som kan ge info både i realtid som vecka, månad mm bakåt. www.temperatur.nu

Titta så trist det ser ut i två av Sveriges verkliga Cosmopoler.

Arboga / TyringeArbogavader.jpg

Luleå.

Luleavader.jpg

Ja, Antas så här har det sett ut den senaste månaden hos dig och mig. Vi förstår oss. Vi har haft lite roligare i Arboga, 10,3 grader Celsius roligare i Arboga mot Luleå om vi räknar på medeltemperaturen.

Posted

Hej Celam angående bensin tank har jag använt rostfri vv beredare finns 15l till 200l dom kann man få gratis

hos rörmokaren

Pareli i 30 graders kallt Järvsö åker till Tenneriffa i morgon

Posted

Pareli: Skall kolla hos vår lokala rörkrökare vad som kan finns. Ha det bra på semestern och var försiktig med temp-chocken minus 30 till plus 30......

  • 1 month later...
Posted

Kanske tur att den är långt bort då -->> Ville-Marie, Quebec Canada

Posted

Vad säger du om Porschen jag skicka för ett tag sedan? som Automek i k-na konverterar?

Posted
Vad säger du om Porschen jag skicka för ett tag sedan? som Automek i k-na konverterar?
men Thomas vad har Peter s nu hittat på länk??
Posted

Kommer bli en liten "tuffing-bil" det där.

Posted (edited)

350 hkr ska den visst ge sa Peter

Och en automatlåda som de programmerar om.

Edited by Thomas
Posted

Finmekanisk rapport från CealmSeven Industries. Förutom Vinkelslipen är allt Spettet och Kofoten ytterligare två av människan vänner. Och Hjullastaren så klart....

finmekanik7.jpg

finmekanik6.jpg

finmekanik5.jpg

finmekanik4.jpg

finmekanik3.jpg

finmekanik2.jpg

finmekanik8.jpg

Posted

Ytterligare finmekanik. Idag måste jag ge extra gott betyg och beröm till Tigersågen!

finmekanik23.jpg

finmekanik24.jpg

finmekanik25.jpg

finmekanik26.jpg

finmekanik21.jpg

finmekanik22.jpg

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...