cealm Posted December 24, 2009 Author Posted December 24, 2009 (edited) Då är övre ramrören mellan Boggieaxel ett och två kapade och fastpunktade. Har även mätt och räknat en del på eventuell placering av batterier. Det är fortfarande en öppen fråga vilken av de två nya bilarna som först blir eldriven. Boggien har fördelen av att kunna bära batterierna bättre men nackdelen av att det är mer "som skall rulla med". Avgörandet kommer tids nog. Edited December 24, 2009 by cealm
cealm Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 Idag blir det mer av aktiviteten bilbygge. Det är snålt med bilder i tråden. Jag skall ta fram hjullastaren och tillverka ett extra stöd till scuttlelyften jag gjorde i somras för att lyfta V8a bilens scuttle. Med en extra stabilisering så tror jag att den håller för att lyfta ut 6x4 ramen på catwalken. Skulle det inte fungera så dröjer det innan bilder på 6x4 dyker upp i forumet. Men den som vill är välkommen att titta "live" på bilramen Scuttlelyft till hjullastare
cealm Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 Öhhhh jul ??? Nyss klar med med trianguleringen på hjullastarens lyftanordning. Skall bli intressant och se om den håller att lyfta ramen med. Borde göra det för det är inte en V8a ram denna gång.
cealm Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 Lite Julbilder på en ram för 3-axlad (El-)Boggie-Seven
Kilkenny Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Hur stora hjul ska du ha? Ska gå att få schyssta proportioner på denne :)
cealm Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 (edited) 14 tummare var tanken men jag öppen för andra förslag. Jag har valt avståndet mellan andra och tredje axeln så att bilen klarar olika typer av hjulstorlek. Har du några bra förslag? Obs en begränsning som finns är att jag använder original Sierra nav. Går att skaffa adaptrar från tex Manton för att byta håldelning mm så andra hjul kan passa men har inte tänkt att göra det. Edited December 25, 2009 by cealm
Kilkenny Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Så stort som möjligt :) , då "gömmer" du den enorma bakdelen så gott det går. Rejäla skärmar tror jag på också.
cealm Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 En "vanlig Seven" har många svetsställen. En "ovanlig Seven" har fler!!! Bilens bakdel börjar ta mer och mer form nu.
cealm Posted December 25, 2009 Author Posted December 25, 2009 Många svetsar senare och många kapade 25x25x2 rör senare har gjort att bilens Boggiebakdel börjar bli rätt bra. Morgondagen är tänkt att tillbringa med att vända ramen ett svetsvarv (eller ett par) runt så jag får klart alla möjliga och gärna även de omöjliga ställen som behöver svetstråd. Har tänkt mycket på batteriplacering. Det är 28 stycken batterier som skall få en bra, säker, stabil och enkel placering. Har allvarligt börjat planeringen för drivlina och då för både främre och bakre. Diffklumparna skall förankras. Väntar med spänning på Pågens steg för steg anvisning: Hur ta bort den bakre drivlina på en Sierra med mårrligt våld. Det finns alltså att göra några dagar framåt eller om det var veckor, månader, kvartal och halvår........
cealm Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 Frukosten avklarad. Dags att gå ut i snön och från verkstadsvinden plocka fram två pipor 25x25x2 så jag är försedd under dagen med stålbehovet. Därefter är det svetsa, svetsa, svetsa, svetsa, svetsa, svetsa nej jag har inte hakat upp mig det är så många ställen att svetsa på i 3-axlad Boggie-Seven-konstruktion. Men jag klagar inte jag bara informerar.
cealm Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 Svetsat och svetsat och kapat och kapat och nu är de flesta rören på plats i boggidelen. Är tillfälligt inne på upptining. Har vält och lyft ramen SJÄV utan något problem. Vilken upplevelse att inte behöva lyfthjälp från hjullastaren. Det är något fler svetsar på en 3-axlad bil. Det får en vanlig Sevenram att bli smått okomplicerad vad avser antalet rör och svetsar. Så slänga ihop en till Seven ram kommer säkert knappt kännas tidsmässigt....... Nu på programmet står det svetsning på liggande ram, vänster sida.
cealm Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 (edited) Ramen på rygg. Mer bilder. Det gäller att skynda på med svetsningen för enligt www.yr.no skall det bli minus 8 eller 9. Just nu är det bara 3 eller kanske 4 minus så jag har jobbat med verkstadsdörrarna öppna hela dagen. En stund var det lite kallt om fingrarna och tårna men efter en upptining och mer ös på verksamheten så blev tempen helt ok. Det är mer behagligt att svetsa med dörrarna öppna för då finns det alltid frisk luft inne. Edit: Tillägg av väderprognos för öppna eller stängda verkstadsdörrar ser ut som dörrarna bör vara stängda mellan söndag kl 04:00 och söndag 12:00 tempmässigt. Kan man tro på prognosen? Edited December 26, 2009 by cealm
cealm Posted December 26, 2009 Author Posted December 26, 2009 (edited) En sidolagd ram igen. Vad många gånger man får kolla och kolla och kolla och ytterligare kolla om alla svetsar är gjorda. Den extra axeln drog med sig ett antal svetspunkter men nu tror jag de flesta är hittade. Törs inte säga alla för risken är stor att någon osvetsad punkt plötsligt dyker upp i alla fall. Några bilder till. Förresten så verkar väderprognosen på www.yr.no stämma för det har blivit kallare och kallare nu på kvällen. Två kort med den fina utsikt jag haft genom dörren hela dagen (om jag hade tittat) Edited December 26, 2009 by cealm
Kilkenny Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Sånt där har vi hemma också, snö kallas det visst :) Får du plats med en champangekyl i limon tro? ;)
cealm Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 Snö jaha du är också lyckligt lottad Kilkenny. Champangekyl, idag behövs det Champangevärmare. www.yr.no gjorde ett gott jobb, dvs varnade mig i tid för det som är nu, en liten lokal mindre istid = minus 17 Celsius. Jag gjorde helt rätt som svetsade hela dagen igår när det var varmt och skönt med minus 3 och det var trevligt med öppen dörr för svetsröken skulle hitta ut själv samt att jag inte blev "onödigt varm" i verkstaden. Igår lovades normalt väder igen klockan 12:00 men jag ser nu att det är framflyttat till klockan 18:00 på yr.no då är vi tillbaka på minus 4 Celsius igen. Idag får det möjligen räcka med att kontrollera att alla svetspunkter verkligen är alla svetspunkter. En god natts sömn kan ha förmågan att hjälpa till i uppmärksamhet.
cealm Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 Slit och släp men nu har jag plockat fram trailen med tillhörande Sierra och stället dem i position vid carporten. Trodde nästan jag skulle fasta med ekipaget pga att trailen stod insnöad nästan 90 grader mot vägen ut. Dessutom ingen möjlighet att backa lite och ta fart, ett försök och det måste lyckas. Vilket det också gjorde, grävde och krafsade i snödjupet men ut kom vi utan att det stannade. Sedan blev det en rund sväng på lilla grusvägen och ut på asfalt för att kunna köra in på gården igen och i rätt carportläge. Fick koppla loss drygt två meter för kort annars kommer jag inte ut igen med dragbilen. Lilla hjullastaren fick ta sista metrarna med trailen. Bensintanken tar jag bort först för då öppnar sig bra möjligheter med spärrskaft, spett, hammare, vinkelslip, skärbrännare och allehanda andra lämpliga verktyg för milt, medelgrovt, grovt och riktigt övergrovt våld. Kollade preicis i Haynes boken och till min stora förskräckelse finns ingen anvisning om hur man uppnar motorhuven. Jag kändde som hastigast vid förarsidan på de vanliga ställena som Saab och Volvo utnyttjar men där fanns ingen spak. Kan det vara som på Ford Focus? Vika undan Ford-emblemet och öppna med nyckel? Kofot och ett spett funkar också.
Jocke4U Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Har haft sån bil med huvlåset under/på rattstången men kommer inte ihåg om det var på Fården...
cealm Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 Jocke4U: Skall kolla ditt tips, kan göra att jag sparar min kraft på kofortöppningen.
Henrik H Posted December 27, 2009 Posted December 27, 2009 Appråpå kallt, var jag idag och kollade på Rally i Östersund... Man är kanske inte helt 100, då man står ute i en snödriva från 11:30-15:30 i minus 21 grader... Men kul är det!!!!
cealm Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 (edited) Henrik H: 21 minus, blääh. Men är det kul det man gör går allt mycket lättare. Jocke4U: Tack för tipset. Hittade en stort rött handtag. Så stor att jag borde sett den tidigare men ett rött handtag för mig betyder katapult och den drar man inte i hur som helst. Efter ditt tips så tog jag tag och drog i handtaget och huvlåset öppnade sig. Kanske borde stått något i stil med "Sierra öppna dig" på det röda handtaget. Så lyfte jag upp motorhuven och då blir jag inte glad. Jag har en bil med alkoholproblem, inte kul, vad gör man när man hittar en urdrucken K-spritflaska under huven. K-sprit också om det ändå varit något bättre som hembränd biletanol. Bilder på eländet kommer......strax... Edited December 27, 2009 by cealm
cealm Posted December 27, 2009 Author Posted December 27, 2009 (edited) Här kommer bildbevisen. Finns det något annat som jag kan behöva till en B230 eller en Swift, tex spjäll-lägesgivare, spjäll. Expansionskärlet kommer jag plocka. Växellådan är ihopsatt med sprängkåpan då är det inte Typ9 K-sprit! Edited December 27, 2009 by cealm
cealm Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Kollade lite på Transportstyrelsens sida hur treaxlade Sevenbilar kan komma att registreras. Det verkar finns lediga fält för axel nummer 3. Utrustning: Drivande axlar fram: Drivande axlar bak: Antal hjul: Däckdimension axel 1: Fälgdimension axel 1: Däckdimension axel 2: Fälgdimension axel 2: Så finns det en rubrik till som skulle kunna användas om denna ensamma stackare tog om hand.... http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8168&view=findpost&p=83268 Bandbredd, mm:
cealm Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Under kvällen kommer min bild (gjord av Paint-Konsult-Kilkenny) in med min fria tanke på drivkälla. Tänk om det blir så....... Nyfikna? Måste klara av en födelsedag först (inte min). Men sedan. Förresten fick jag ett paket från england idag. Jag har inte öppnat det än men av vikten att döma är det det jag beställt, dvs två hubbar. Hoppas det är det när jag öppnar paketet också.
cealm Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Vilken fin Bio-Power bil jag fick på specen via PM. OBS detta är den 2-axlade versionen. Den finns 3- och 4-axlade versioner. Den 4-axlade har dubbla V-ställda åsnor......
Michael Th Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 tja med lämplig gödsel uppsamlare man den ju bli metandriven oxå..
cealm Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Här är det engelska paketet. Det är bra att ha lantbrevbärare, hemkört paket och levererat personligen vid dörren Fast vad är det jag får, en svetsskärm Eller?? Puh, det var rätt ändå.
Kilkenny Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Speedglas :wub: Ursäkta att jag tog fel på axelantalet, jag korrigerar detta strax.
Janne E Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Ser rätt ut Calle.. svetsar verkar Ok eller?? Bara undrar för jag skall prata med Andy i morgon i ett annat ärende som han skall hjälpa mig med. Janne E
cealm Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Janne E: DEt ser ok ut med svetsarna. Kilkenny: Fin den med fast tänkte ha boggin baktill, du vet.....
Henrik H Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Då kör vi en variant här också, kanske billigast i drift av alla? Slipper golvplåt också = $$$$ + light chassie... :hypocrite:
cealm Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 (edited) Eldrift tills batterierna är slut sedan promenad hem eller är det promenad hela vägen. Skall skaffa en en stegräknare som komplement 0 till 100 steg på, ja vad kan det bli Drake? Så snor jag åsnans morot då blir det vegandrift hemåt. Edited December 28, 2009 by cealm
Michael Th Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 jaaa speedglas.. kan helt klart rekomendera dom.. började med en på jobbet, iofs svetsar jag bara någon timme varje vecka.. men när jag nu sett ljuset..eller avsaknaden, så vart jag tvungen att inhandla en dylik till garaget.. hittade en beg för 650 kr på tradera som blev som ny efter tvätt, glas och svettremms byte.. Jag vill inte använda något annat vid svetsarbete numera.
cealm Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Är det skillnad på Speedglas och speedglas? Jag har en "automatavbländare" från, ja just det varifrån, jo det måste varit från Swedol. Fast det heter inte Speedglas. Fungerar bra och har svårt att klara mig utan den. Vanliga skärmen ligger och samlar damm sedan två år eller så. Vill inte frivilligt använda annat. Soldriven är den också eller svetsblänkdriven rättare sagt.
Michael Th Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 (edited) speedglas är en tillverkare.. finns ju andra tillverkare på "själv" avbländande svets glas... finns ju billiga kina tilverkade.. känns som man vill vara försiktig med synen.. en del billiga skall enligt vad jag hört.. inte blända av tillräckligt fort vilket inte är bra för ögonen.. + tröttar ut.. sen vill man ju ha tillräcklig avbländning inte bara solglas.. Edited December 28, 2009 by Michael Th
Henrik H Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Då kör vi dagens sista från mig iaf... Med rätt "pådrivare" bakom ska du kunna komma ner mot de magiska siffrorna... :prop:
cealm Posted December 29, 2009 Author Posted December 29, 2009 Sköldpaddan brukar vinna, inte på snabbhet men på ........
cealm Posted December 29, 2009 Author Posted December 29, 2009 Först ett speciellt tack till vedde för stöd i samband med betällningen av 6x4 bilens 6 stycken coiloverdämpare. Det vzr nog så klurigt att köpa rätt. Tror det blir bra det här. Också ett tack till Janne E som klockrent kunde svara (med artno i huvudet) så jag fick rätt "Front Uprights". Då är det väntans tider igen. Plus gärna spränga bort en Sierra diffklump under tiden jag väntar. Nu har jag beställt: 1 x ALLOY RACK CLAMPS Escort MK1 & MK2 (RD848) = £21.50 1 x STEERING COLUMN SHAFT (RD849) = £19.50 1 x Escort MK2 2.4 Ratio Steering Rack LHD (RD818) = £104.50 1 x Sierra Strut Plugs - (mushroom plugs) - PAIR (DAR054) = £19.50 1 x Ford Sierra - STD 2wd Front Uprights (pair) Genuine Ford - NEW (RD198) = £90.00 1 x NON-INTEGRAL 0.7 MASTER CYLINDER (RD3615) = £26.50 1 x NON-INTEGRAL 0.625 MASTER CYLINDER (RD3614) = £26.50 2 x RESERVOIR (STD HEIGHT) 7/16 Threaded Fitting (RD3622) = £23.00 1 x 5/16 UNF Clevis - Pin - Clip (G1312a) = £3.40 1 x Shock Absorber Kit GAZ (DAR023) = £247.00 2 x 120/085/R12 - Coilover Unit (120/085/R12) = £121.72 2 x 1.9", 450 Rate, 7" Free Length (RD1.9/450/7) = £29.80 1 x Group 4 Coupling - Forged Steel (RD820F) = £18.80
cealm Posted December 29, 2009 Author Posted December 29, 2009 Just denna el-konverteringstråd är väl värd att läsa de 8 sidorna. Bilderna är inte dumma heller som referens om någon skulle vilja sig på ett bygge någon gång. När grundbygget är klart och man är på sidan 8 och ser kommande tankar med drivning ute vid hjulen. Intressant, men då tog tråden stopp. Hoppas den kommer igång igen....
Jocke4U Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 Alltid kul att vänta på grejer från RallyDesign :) ...450 lbs fjädrar, är det till fram? Blir inte det väldans hårda grejer? (jag är definitivt ingen expert utan relaterar till min beställning av 350 resp 250 lbs)
Drake Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 Du får ju tänka på att Calle inte bygger som oss andra, 450 lbs blir nog bra. Calle, "balkarna" PG berättade om, dom med 2 mm gods du vet? Det betyder alltså att dom är IHÅLIGA. Då brukar det kallas rör, annars så heter det oftast stång. Tänk på det annars så har vi snart en 2-tons Cobra på vägarna.
Kilkenny Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 Bara ingen pratar högt om att gjuta betong o sånt, man vet aldrig vad calle hittar på....
Recommended Posts