cealm Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 (edited) Som trådstartare kan jag lägga grundribban: 2009 november CealmSeven 9,95 Standard B230 112 hk blött underlag 2009 novenber CealmSeven V8 Cheva 305 troligen runt 175 hk drygt 15 sekunder (inte så bra tid men en tid i alla fall) Lite allmänna referenser som jag hittade via Google Det jag läser ut ur tabellen kan sammanfattas med: 9 bilar under 4 sek i spannet 4,2 (4,5) till 6,5 där finns det gott om bilar. Det här är en tabell i raden men under 4,0 är imponerande tider. Fyll gärna på i tråden med era klockade tider. Edited November 23, 2009 by cealm Quote
Kilkenny Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Emekseven, 0-100, ungefär 20 månader. Hoppas på bättre tider till sommaren :) Quote
cealm Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 (edited) Två inlägg efter trådstart och jag leder i båda klasserna. Unikt. Undrar vem det blir som vill ta täten i Rad 4 klassen eller i V8 klassen. Kommer mina tider hålla i flera inlägg...... Edit Tillägg: Hittade tider i en annan tråd: Den tiden stör inte mig i Rad 4 eller V8 klassen. Det är AlfaRonny med 6,4 sek med 160 hkr 2,5 v6 Edited November 23, 2009 by cealm Quote
AlfaRonny Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Anm. pga Nya uppg. ca 5sek 200hkr 3,0 V6 :) Quote
cealm Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 För CealmSeven V8 är det tekniska förutsättningarna enligt nedan. Jag måste minst komma till fyrans växel för att nå 100 km/h. Frågan är vad som är optimalt eller mest vettigt är ett bättre ord. Starta på tvåan och sedan gå direkt på fyran. Bilen är "långsamväxlad" man "slänger" inte i några växlar utan växling sker lungt och sansat. Med start på tvåan och direkt till fyran tar bort ett moment dvs trean. En annan variant kan vara tvåan först sedan femman direkt för två till fem är bättre växelrörelse fast med risk för att motorn inte orkar riktigt. Tabell rubriker = Motorvarv Bakaxelutväxling T5-utväxling Omkrets Meter/minutmotorvarv km/h Treans växel på Borg & Warner T5 1000 3,73 1,34 1,9625 393 24 1500 3,73 1,34 1,9625 589 35 2000 3,73 1,34 1,9625 785 47 2500 3,73 1,34 1,9625 982 59 3000 3,73 1,34 1,9625 1178 71 3500 3,73 1,34 1,9625 1374 82 Fyrans växel på Borg & Warner T5 1000 3,73 1 1,9625 526 32 1500 3,73 1 1,9625 789 47 2000 3,73 1 1,9625 1052 63 2500 3,73 1 1,9625 1315 79 3000 3,73 1 1,9625 1578 95 3500 3,73 1 1,9625 1841 110 Femmans växel på Borg & Warner T5 1000 3,73 0,73 1,9625 721 43 1500 3,73 0,73 1,9625 1081 65 2000 3,73 0,73 1,9625 1441 86 2500 3,73 0,73 1,9625 1802 108 3000 3,73 0,73 1,9625 2162 130 3500 3,73 0,73 1,9625 2523 151 Quote
Morty Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Morty7, 1.8T 150hk = 0-100km/h 4,6s med två pers i bilen. Klockat med GPS och jag fick inte prova två gånger för passageraren blev smått gnällig!! Quote
kimmen Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Ca 4.4 sek. Har tyvärr 2 st växlingar innan 100km/t. Accar däremot ifrån en Radical som påstås göra stinten på 2,8 sek... Quote
Thomas Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Jag har också 2 växlingar dvs 3:an måste i.Nu har jag inte klockat med 2 i bilen men tycker nästan det blir bättre starter p.g.a. mindre spinn. Quote
cealm Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 (edited) Nu har jag kört CealmSeven V8 0 - 100 km/h och jag är så nöjd med resultatet. Båda bilarna jag har är tresiffriga på 0 till 100 !! Tiden blev 9.28 vägförutsättningar = blött och mörkt. Vikt runt 1225kg. Hann med 4 växlingar också. Bara det är väl en prestation med en H-växellåda. Edit: Tillägg: Blev så glad över resultatet att jag bara var tvungen att skriva det under avataren. Edited November 23, 2009 by cealm Quote
Drake Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Men va fan!!!??? :prop: :thumbsdown: 3500 varv, inte konstigt att du får såna tider, du kan ju inte växla innan den vaknar. Klart att det blir dieseltider med sån tomgångskörning. Dra den till 5500-6000 så ska du få se på lite bättre tider. Quote
cealm Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 Drake: Det är inte bilen som har varvstopp det är jag! Har du glömt inlägg #1336 i V8 tråden. Trodde du kom ihåg. Jag var säkert där i trakterna av 4000-talet eller nåt. Quote
Thomas Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 3:an vid 5000 rpm är ju 118km/h du behöver inte växla. 4237rpm=100km/h Quote
Drake Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Nu vet jag inte vad du har för däcksdimensioner men nog måste du kunna dra den till 100 på tvåan. Borde bli runt 6000 varv. Min går hundra på tvåan vid 5400 varv, då har jag 3,62 i slutväxel och 275/60 -15. Förresten så är tvåan på 1,94:1 på dom flesta NWC-lådorna. Quote
cealm Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 Det är ju inte bilen som är begränsningen det jag som måste över --- 4237rpm=100km/h --- dvs stå ut med en motor som snurrar minst 4238 varv. "Motormisshandel" eller övervarvning. Jag har förmodligen byggt två cruisingbilar och själv verkar jag vara cruisingförare. Då tickar sekunderna. Skämt åsido, det var kul att gasa lite (med betoning på lite) så det blev tresiffrigt. Jag körde säkert 5 eller 6 repor och alla låg strax över 10. Jag kan säkert ta ner tiden något med att ta allt på ettan och tvåan. Att starta på tvåan var helt värdelöst bilen har för stor grundmassa med sina cirka 1225kg. Den måste rullas igång på ettan frågan är om jag ändå inte bör byta till trean men skippa fyran. Nu har jag tider och kanske kan gå ner 1 sekund till 8,23 om jag får prova lite till men under 8, nej det kommer mitt "eget varvstopp" att hindra. De är roligt att läsa vad andra har för tider. Imponerande med 4 och någon tiondel. Det är bara att lyfta på hatten och säga grattis, en prestation tycker jag. Quote
Challe Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Har inte testat 0-100 men kört 200 meter det avklaras på 8,05sek med slutfart på 148 km/h.Då håller man dodge viper ett knippe m5:or bakom sig och det är kul. Inte detta bilen skall användas till men problem med olje tillförsel vid svängning så får vi lungna oss med bana till detta är löst.MVH Challe Quote
Drake Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Nu snackar vi! En Viper väger ju som en stridsvagn och då hjälper inte deras 600 hästar. Calle, jag har ett nytt förslag till dig. Eftersom du gillar cruising, varför inte en 7 meter lång Seven-limo? :doh: Du skulle ju kunna kalla den för 77:an. Eller 700 kanske :lol: Quote
cealm Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 (edited) Drake: BRA idé varför har jag inte kommit på det själv. Arbetsnamn = 77 är ok för mig. Ärligt helt övertygad om att det är tillåtet såvida inte VVFS 2003:22 har synpunkter på något tex antalet passagerare. Förresten varför ha passagerare. Ensam i 7 meter bil är helt ok det var jag ju i Cadillacen jag hade eller den var 6 meter bil men Connekitet. När vi ändå spånar 7 meter Seven limo med boggie. Jag gillar ju sånt som har med traktorer och göra. Verkstaden är 8 meter i längdled. Tillbaka till verkligheten det står 2 bilar i kö före limon. En B230 med turbo vad jag nu skall med det till. Kanske pressa 0 till 100 på 7,5 sek och så äntligen få bygga en liten bil. Edited November 23, 2009 by cealm Quote
Drake Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Man får väl ha 7 passagerare med ett vanligt B-kort va. Eller är det 7 totalt? Quote
cealm Posted November 23, 2009 Author Posted November 23, 2009 Om bilen tillåter får det vara 8 plus förare på B-kort. Quote
Jocke4U Posted November 24, 2009 Posted November 24, 2009 Tycker du skall göra en TrippleSeven som knäcker Joe Leno's tank :) Quote
cealm Posted November 24, 2009 Author Posted November 24, 2009 Vi är nog i rätt olika divisioner förresten bygger Jay Leno själv eller är det andra som bygger åt honom? Nog borde han bygga och svetsa själv eller hur? Det var en ruskigt fin bil. Stor och fin. Kanske lite svårparkerad men vi har gratis parkering och gott om parkeringsplatser i Arboga. Så det är inget hinder. Quote
Drake Posted November 24, 2009 Posted November 24, 2009 (edited) Så här har jag aldrig sett en Ferrari. Iofs så har jag inte sett min bil så heller och kommer väl aldrig att få göra, men drömma kan man ju. Bilen på bilden är Kulles gamla monster-Cobra. Världens snabbaste tydligen. Edited November 24, 2009 by Drake Quote
vedde Posted November 25, 2009 Posted November 25, 2009 Ser snabbt ut, men hur behåller eller ökar han farten på 2 hjul? först båda bak och ingen styrförmåga(om han inte har styrbromsar) sen på ett fram och ett bak, vilken syn det må ha varit att se någon vara värdens snabbaste och komma i mål på 2 hjul! :516: /Fredrik Quote
Jay-c Posted November 25, 2009 Posted November 25, 2009 man styr med roder när framhjulen är i luften :P cruisingbilar ska vibrera lite --> rak åtta för övrigt har jag två hondor med respektive 90hk, ska enligt fabriki göra 0-100 på 10,9 och 4,4s tänk va vikten kan göra skillnad :P Quote
cealm Posted November 25, 2009 Author Posted November 25, 2009 Jay-c: Inte bara vikten väl, det är skillnad på varv hos dina Hondor? En av dem tål kanske 10000 r/m eller så. Quote
Drake Posted November 25, 2009 Posted November 25, 2009 Well, det där var kanske inte världens bästa repa. Men 0-100 på 1 sekund och 8.2s / 270kmh på 402m är rätt ok va? Quote
Jay-c Posted November 25, 2009 Posted November 25, 2009 (edited) 8,2 då får alltså cobran stryk av både mustang och camaro :P http://videos.streetfire.net/video/Drag-Radial-Record-Las_159207.htm Edited November 25, 2009 by Jay-c Quote
cealm Posted November 26, 2009 Author Posted November 26, 2009 Puhhh 0 till 100 på 1 sekund!! Den bilen borde ha en krockkudde monterad stolsryggen. 100 km/h / 3,6 = 27,7 meter per sekund. Med lite avrundning så förflyttar du kroppen 25 meter framåt på en sekund. Hmmmmm nej jag vill inte "sitta passagerare" i den bilen. Titta på repan = helt ok. Kan nämna som parentes att jag aldrig varit på dragracingtävling någon gång. Traktorpulling har jag varit på. Det är mer vrål där men mindre reell fart mot marken, hjulen däremot..... Var nära i år att åka till Kjula men det blev inte så. 2010 måste jag ta mig iväg till Kjula för att få se och känna lite "dragbilar" Quote
Kilkenny Posted November 26, 2009 Posted November 26, 2009 eftersom att jag inte har någon egen bra tid så skryter jag om en annan: Porsche 917 = 0-320 km/h på 13,4 sekunder G-dräkt känns nästan nödvändigt... Quote
Morty Posted November 26, 2009 Posted November 26, 2009 Börjar bli lite mycket, jag har hört, jag har läst på internet, fanns det inte någon som o.s.v.. Det måste finnas fler som har egna uppmätta siffror och inte bara "våta" drömmar :515:!! Quote
Thomas Posted November 26, 2009 Posted November 26, 2009 Du Cealm. Jag rekommenderar dig ett besök på Mantorp park Dragfestival när Promodarna och Topfuels dragsterna åker. Promodorna (plastkarossbilar) åker 6 sek. 353km/h.och topfuel dragster kommer upp i 500km/h under 5 sek. Nu körde de 304m på mantorp för att få ner hastigheten och den sträcka gick på mkt låga 4 sek. Urs körde 4,13 och Risto Poutiainen 4.055 och 447,12 km/h . Quote
cealm Posted November 26, 2009 Author Posted November 26, 2009 Thomas: Jo någon gång borde jag ta mig dit. Fast kanske man skall träna med ett Kjula först. Mest för att prova in dubbla hörselskydden och antiskak-västen. Det lär kännas i kroppen med top-bilarna. Jag kommer ihåg från tractorpullingen. Quote
cealm Posted June 9, 2010 Author Posted June 9, 2010 Bumpar upp den här tråden mest för att kolla "Drake-läget". Som du vet Drake är 2010 ditt år. Du vet också att jag inte har krav på under 4 sek, det är bara du som ibland har det. Men lite allmänt hur är läget med Drak-mobilen? Motor, drivaxlar, G-tech mm och kommer du runt 4 sek så vill jag vara först att gratulera. Bara så du vet!! Quote
Thomas Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Precis Cealm. jag tänkte på det igår att nu måste Drake upp till bevis att det inte bara är munlädret som glappat. hi hi. :racesmile: Quote
cealm Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 Bump, bump hur är det Drake med 2011 och planerna....? Quote
Drake Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 (edited) Nog smids det planer allt, men huset går först i år. Inte rört bilen i vinter förutom en liten sväng på stan i januari. Vet inte ens om jag kommer att ha tid att byta bakvagn till sommaren, delarna är införskaffade och ligger på hyllan, kanske att man måste fisa runt med svetsad drivaxel en sommar till? Men sen jävlar, när Undervåningen är fixad och lägenhet och sommarstället är sålt, då jävlar! Har fått godkänt från "regeringen" att skaffa en ny elak rova och en TKO 600 så problemet blir väl bakvagnen igen. Suck, kanske vänta till nästa vinter och fixa en riktig bakvagn på en gång?? 4 sek. lär inte bli några problem då, kanske ska sikta på 3 istället. Skoja bara, 3,3 får räcka. Fast hinner jag fixa axlarna så ska jag fulpilla med lite bolt-on prylar och ge 4:an ett seriöst försök redan i sommar, måste ju få prova min nya app, dynolicious. Det vore ett allvarligt misstag att tro att jag fegat ur, lite skit emellan bara. I´ll be back, som en gammal fd. guvernör sade en gång i tiden. Eller om det var i framtiden? Fan, vet inte ens om han avgått ännu?? Edited March 8, 2011 by Drake Quote
Drake Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Eh, på tal om tider förresten, har mer eller mindre ärvt en 99:ans Atos. Den väger rätt exakt som Cobran och har väl ca. 30-35 kW om jag minns rätt, men den går som fan! Inte blir det några 4 sekunder direkt men jag fattar inte att den är så pigg. En polare lånade den och kom tillbaka med ett stort smile och undrade om han fick köpa den. Den är orörd i motorn vad jag vet men jag undrar om det finns några trimsatser till en sån fjantbil? Det är nåt som inte stämmer. R-däck, ny fjädring och en snigel skulle nog vara kul på den. Quote
cealm Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Drake: --- Det vore ett allvarligt misstag att tro att jag fegat ur, lite skit emellan bara. --- Fegar ur, nej du det är ingen på forumet som tror. Å andra sidan är det inget krav på tid heller men det vet du sedan tidigare, det är ju du själv som är värsta kravmaskinen. Det får ta den tid det tar men du måste hålla oss lite uppdaterade det är något vi kräver och nu är vi det. Ser lovande ut och jag vill vara den första att applådera när du klarat målet. Får jag inte vara först med det då blir jag SUR! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.