Jump to content

Recommended Posts

Posted

Idag blev det tryck i broms systemat. Men då uppkom ett nytt problem. Det inhandlade pedalstället sviktade tyvärr. Kändes inte alls bra. Så lite förstärkningar tillkom. Stumt var ordet. Fick även till en handbroms sladd på garage golvet. Hoppar av glädje för tillfället :prop:

Ett par bilder på vägen ut också. Bara 6 dagar kvar tills den ska ut i dagsljus...

post-1933-127291740572_thumb.jpg

post-1933-127291745132_thumb.jpg

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Igår fick jag äntligen komma åt och skruva ur sista rattaxel delarna ur en 240. Blev direkt till garaget för att montera ihop och se så allt funkar. Det fick bli en special tillverkad del för att få hela paketet att passa ihop.

Modellen till höger som test innan det blev en sväng i svarven nu på förmiddagen. Resultatet till vänster på bild. Senare idag ska det testas så det fungerar. Känner mig nöjd då det endast blev tre knutar och inga svetsade eller skarvade delar i styrningen.

post-1933-127314012318_thumb.jpg

Posted

Här den på plats i ramen.

Självklart urdfördes den obligatoriska provturen fram och tillbaka på garage golvet!

post-1933-127317978026_thumb.jpg

Posted (edited)

Grattis till "inomhus-rullen". Fin bil på bilden.

Edited by cealm
Posted

Tack tack! Idag blir det inget byggande i garaget. Dax att förbereda alla papper och dubbelkolla så allt finns med som behövs på besiktningen. Har en liten lista.

Material spec på ram, länkarmar, svetstråd, gas, tillsatsmaterial.

Ett chassi nr redo för stansning.

Någonting uppenbart jag glömt?

En helhetsbild på bilen bara för skoj skull :wub:

post-1933-12732225448_thumb.jpg

Posted

Vilken skönhet! SFRO1 är något jag bara kan drömma om för tillfället för min egen del prop.gif Hoppas att den går igenom utan trubbel!

Posted

Tack! Igår var det svårt att gå hem från garaget. Ville ju bara ratta vidare.

Nervositeten kommer och går i vågor inför SFRO 1.

Posted

Första provturen tagen! Dock ej för egen maskin men ändå. Vilken känsla att få sitta bakom ratten och kännan fartvinden. Fjädringen är snäll och det behövs deffinitivt ingen stoppning i sätet. Bakbromsarna tar bra men fram behövs nog lite mer luftning och eventuelt justera bromsvågen. Att rulla även i sakta mak känns fort i en naken ram när man sitter så nära marken.

Svårt att beskriva men utan öronen att stoppa leendet med så hade nog huvudet trillat isär :lol:

Bilen har flyttat till sitt kommande hem för ett par nätter nu i väntan på att lastas på släp mot Västerås. Vägen dit var lite bökig men tillslut hittatde hon ut i friska luften.

post-1933-127343000951_thumb.jpg

post-1933-127343002598_thumb.jpg

post-1933-127343003915_thumb.jpg

post-1933-127343005718_thumb.jpg

Posted

Härligt! Nu håller vi tummarna för SFRO!!

/Bengt

Posted

Tack Belo och Kilkenny! Återkommer med resultat och bilder från SFRO.

Posted

SFRO 1 avklarad! :racesmile:

Dagen började tidigt med att lasta kärran innan alla papper och kaffe termos packades in i bilen och färden mot Västerås började. Underbart väder så det blev ett litet fika stopp efter vägen för att fota lite och njuta av dagen. (även dubbelkolla så allt satt som det skulle) Kom fram i god tid och diskuterade bygget över en lunch tillsammans med Gustaf. Sen bar det av ut till hans ställe och sjuan hamnade på lyften. Några tipps och råd inför fortsatt byggande fick jag med mig hem. Finns inte så mycket att säga förutom att det var ett väldigt trevligt möte! Jag är väldigt nöjd och sjuan är tillbaka på byggplatsen i garaget. Nu med ett chassi nr instansat i ramen :thumbsup:

Nästa mål är uppstart av motorn och sen testrunda på gamla flygfältet.

post-1933-127360544668_thumb.jpg

post-1933-127360548909_thumb.jpg

post-1933-127360550741_thumb.jpg

post-1933-127360551983_thumb.jpg

post-1933-127360553612_thumb.jpg

Posted

Grattis Anders! Nu är det bara att köra vidare med fullt fokus så blir det snart provtur!!

/BEngt

Posted

Det känns grymt :D

Har gjort ett morgon pass i garaget. Började med att städa och möblera om lite så man inte behöver riva halva garaget för att ta sig ut nästa gång. För det ska inte dröjja allt för länge hoppas jag. Sen tog byggandet vid. Påbörjade helsvetsning av det punktade grenröret eftersom jag fick tag på tillsats material för att svetsa rostfritt mot svart igår. Borrade fuelrail och testade spridarna.

O-ringar kan man väl köpa lite var stans till spridare eller ska man leta på nått lämpligt ställe?

post-1933-127365884955_thumb.jpg

post-1933-127365886942_thumb.jpg

post-1933-127365888433_thumb.jpg

Posted
...jag fick tag på tillsats material för att svetsa rostfritt mot svart igår.

TIG eller? Vad är lämpligt tillsatsmaterial för rostfritt tillsammans svart? (skall göra detta också snart men har inte fått TIG'en än)

Posted

TIG och tillsatsen heter P5, stog stämplat i ändarna på trådarna.

Posted

O-ringar till spridare är det nog bara original som gäller. Det börjar bli svårt att få tag i på andra ställen.Men du har nog de vanliga runt 1988- som både Opel,BMW AUDI Vw har samma storlek.

Posted

O-ringar köper du original. de finns inte på piratsidan längre.

men BMW OpEL Vw har samma storlek på 1988-

Posted

Det här är en uppsättning volvo spridare som jag tänkte använda tillsammans med MegaSquirt i stället för det mekaniska bränslesystemet.

kanske skulle ha nämnt det :icon_oops:

Men orginal är det som gäller alltså.

Posted

Ja just det ja. det var K-jet på de. du får kanske kolla så hålet har rätt diameter för dessa spridare med O-ring.

  • 3 weeks later...
Posted

Det var ett tag sen jag uppdaterade här. Har gått lite långsamt i garaget då heltidsarbete finns med på listan igen. Fuelrailen färdig svetsad och spridarna inpassade. Blev oringar från momentum. Dom hade väldigt många storlekar som skulle tåla bränsle. Även grenröret helsvetsat och turbon ditskruvad. Blev inte den först tänkta placering. (utanför ramen) Efter lite läsande här så konstaterade jag att ursprungsdesignen skulle orsakat en hel del problem med bland annat oljereturen. Nu finns det förutsättningar för att det ska kunna fungera.

post-1933-127542221083_thumb.jpg

post-1933-127542222309_thumb.jpg

Posted

Hej!

Fick du några kommentarer på vinklarna på dina främre bärarmar?

//

JEK

Posted

Fick kommentaren att förspänna fjädrarna lite mer bara. Framvagnen har sjunkit lite efter alla delar man lastat på där fram. Inga problem med några av lederna utan dämparen når sina ändlägen innan nått annat tar stopp.

Posted

Vad mycke ett par enkla plåtbitar gör för utseendet. Kändes riktigt skönt att skruva dit dem. Passade även på att måtta in downpipen nu när man visste lite mått.

post-1933-12757436824_thumb.jpg

Posted

Snyggt! Kul att plåtarbetet är igång!

Det blir lite besvärligt med åtkomligheten ner i "batterilådan" pga turbon. Du kanske kan göra en lucka framåt, mot motorrummet istället?

/Bengt

Posted

Fin turboplacering. Insuget ska det kapas ner eller? det ser högt ut på bilden men kanske inte i verkligheten?

Posted

Belo: Jag får fundera ut nån fin lösning på lucka till "batterilådan" annars kommer det bara bli outnyttjat utrymme och det vill man inte ha. Det ställer till bekymmer med turbo ibland. Förhoppningsvis angenäma bekymmer i slutändan.

Thomas: Insuget kommer sticka upp ur huven då det är ganska högt. Finns ett par bilder bakifrån som visar tydligare hur mycket.

Posted

För mycket arbete är väl den stora grejen. Vill få den klar för SFRO 2 och registreringsbesiktning. En senare version av motorn kan säkert få ett annat insug och även grenrör. Men det är ett senare projekt. Sikten störs inte nämvärt från förarplatsen då jag fortfarande ser höger framhjul. Audi 10v motorn är lite mysko med insug och grenrör på samma sida. Men gillar motor karaktären och ljudet.

  • 2 weeks later...
Posted

Då har man äntligen hunnit med ett pass i garaget igen. Den externa wastgatens fäste helsvetsat och klart. Åtkomsten till det fina förvaringsutrymmet under turbon tror jag får bli med hjälp av passagerar platsens fotstöd. Blir ju nästen ett hemligt utrymme då :prop: Sen påbörjade jag innfästningen av intercoolern. Alla fästen är fortfarande lösa då jag letar lämplig kylare. Som det ser ut nu skulle yttermåtten gärna få vara 40cm hög och 45cm bred i yttermåtten.

Frågan är vilken bil man hittar en sån på?

Katalysatorn kom med på bild den också. Hoppas den hjälper till att dämpa ljudvolymen en aning utöver att göra bilen lite mer miljövänlig.

post-1933-12765468344_thumb.jpg

post-1933-127654684718_thumb.jpg

post-1933-127654686898_thumb.jpg

post-1933-127654691156_thumb.jpg

Posted

Stort tack :D

Har ju kollat på den men vet inte varför jag fått för mig att den var 50cm hög.

Posted

Idag kom det paket med posten. Men garaget får vänta tills imorn. Har ändå hunnit med att helsvetsa hela avgas systemet utom slutburken som syns på bilden och även börjat montera diverse delar inför uppstart. Mycket delar blir det.

Gjorde ett icke vetenskapligt test på ljuddämparen och kom fram till att den dämpar lite drygt 10 decibell. Får nog ta till lite extra knep för att få ner bygget i 82 decibell.

(genom att gjöra motorljud i och bredvid ljuddämparen med decibell appen igång) :icon_oops:

post-1933-127687944803_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...