Jump to content

Recommended Posts

Posted

här kommer min presentation

under flera års tid har jag besökt och läst på detta forum - utan detta har det inte blivit något bilbygge - jag har lärt mig mycket vid dessa besök - blir imponerad vilken samlad kompetens som finns

hösten 2007 började jag med att bygga en mcsorley 442(ritningarna hittade jag på nätet), sierra diff me rorty irs (ritningarna hittade jag på nätet), motor duratec 2,0 (la ett bud på blocket och fick motorn) med suzuki tb (köpte på ebay england), type 9 låda (lokal skrot),coilovers (locostsweden resan till stoneleigh 2008) SFRO 1 är avklarad jag tänker köra med megasquirt. Nu är målet inställt på att allt skall vara klart till våren 2010

att bygga en bil från scratch är det bästa och trevligast byggprojektet i mitt liv - vad skall man göra den dag då den är klar?

kengren

Posted (edited)

Välkommen in med en egen tråd.

Svaret på dig fråga är jätte lätt --- >>>> Bygg en till och när den är klar bygg ytterligare en till.

Vad roligt att få svara på den frågan.

Edited by cealm
Posted

Då ska man köööra med den och utveckla den och göra förbättringar, ja det tar aldrig slut.

Posted

Välkommen även om du hängt här länge :)

Vad man skall göra när den är klar? tja, naturligt steg borde vara en hotrod som dragbil, och sedan en V8 båt som man också kan ha bakom dragbilen och sedan......

Just det BILDER!!!

Posted (edited)

hej har lite problem att lägga upp bilder men testar om jag kan lägga upp åtminstånde en bild - så här ser projektet ut nu (har under hela byggtiden dokumenterat bygget så jag har gott om bilder) vilken storlek är lämpligt att lägga ut?

kenneth

vad gör jag för fel när jag inte får med bifogad bild?

Edited by kengren
Posted

Kul!!

Att det är fler som har annamat Duratec.

Själv är mitt uppe i en duratec konvertering (från zetec). Hur har du löst det med sprängkåpa och koppling? Köpes eller hembyggt?

Pratade med Burton Power i går och dom vill ha 769£ för sprängkåpa, koppling, svänghjul, etc.

Posted

Kul!!

Att det är fler som har annamat Duratec.

Själv är mitt uppe i en duratec konvertering (från zetec). Hur har du löst det med sprängkåpa och koppling? Köpes eller hembyggt?

Pratade med Burton Power i går och dom vill ha 769£ för sprängkåpa, koppling, svänghjul, etc.

hej micael

sprängkåpa har jag köpt på rallydesign, svänghjul har jag från en focus 2006 1,8 (viktbesparing från 10,2 till 4,7 kg) har type 9 låda och koppling till den, hydralkolv till sprängkåpan har jag tagit från en mondeo v6, spacerplattan har jag beställt från burton - allt monteras nu på motorn och balanseras - förhoppningsvis skall det fungera

Posted

Kul!!

Att det är fler som har annamat Duratec.

Själv är mitt uppe i en duratec konvertering (från zetec). Hur har du löst det med sprängkåpa och koppling? Köpes eller hembyggt?

Pratade med Burton Power i går och dom vill ha 769£ för sprängkåpa, koppling, svänghjul, etc.

Posted

hej har lite problem att lägga upp bilder men testar om jag kan lägga upp åtminstånde en bild - så här ser projektet ut nu (har under hela byggtiden dokumenterat bygget så jag har gott om bilder) vilken storlek är lämpligt att lägga ut?

kenneth

vad gör jag för fel när jag inte får med bifogad bild?

Enklast är att lägga dina bilder på en annan sida, typ http://photobucket.com/ då locostforumets utrymme är begränsat, sedan länkar du bara hit, bildadressen står längst ner under varje foto om du kör med photobucket, lycka till!

Posted

Coolt!

Kommer du att svarva svänghjulet då? För det väger väl inte 4,7 kg standard?

vad är det för spacerplatta du skall köpa. En sån som sitter mellan låda och sprängkåpa?

Posted

Vad göra sedan?

-Trimning

-Förbättra hjulupphängningen

-Turbo

-Lite aerodynamiska förbättringar

-Börja tävla? :D

Posted

hej

vikten på duratec´s 1,8 svänghjul har jag hittat på duratec performence (deras diskussionsforum)el locostbuilders i england - det finns ett inlägg där (utgår ifrån att det är standardvikten - annars får detr lättas) - spacerplattan skall monteras mellan den hydraliska slavcylindern till kopplingen och sprängkåpan - olika svänghjul kräver olika tjocklek - har köpt plattan som skall passa till stålsvänghjulet - förhoppningsvis får jag grejorna i slutet av veckan - kan då mäta upp den och lägga ut tjockleken

motormässigt så vill jag i första hand få igång den - bultarna på vevstakarna byts ut mot ARP eller liknade (orginal skall motorn klara 7250 varv - med andra bultar skall den klara ytterliggare 500 varv (therealpinto föreslog i ett forum att det var lika bra att byta dessa då de i orginal skall den svagaste länken)

det finns en del gjutskäcg som skall poleras bort - övrigt inget speciellt

kengren

ps skall kolla upp och testa att lägga ut bilder ds

Posted (edited)

nu kommer några bilder som det ser ut idag - tanken är att eftersom bygget fortskrider så skall jag hålla sidan uppdaterad

IMG_0029.jpg

IMG_0031.jpg

nu är det bilder från photobucket - få se om det fungerar

kengren

Edited by kengren
Posted (edited)

Om du, på photobucketsidan, för pekaren över miniatyrerna över dina bilder så dyker det upp en liten lista med flera bildadresser, kopiera den längst ner så får du upp bilden direkt här på forat :thumbsup:

Just det, fin bil :)

Edited by Kilkenny
Posted

Om du, på photobucketsidan, för pekaren över miniatyrerna över dina bilder så dyker det upp en liten lista med flera bildadresser, kopiera den längst ner så får du upp bilden direkt här på forat :thumbsup:

Just det, fin bil :)

har idag vägt svänghjulet - vikt 7,3 kg - nu skall det lättas några kilo - lägger in en bild när det är klart

kengren

ps håller på med bromsarna nu ds

  • 2 months later...
Posted

det är ett tag sedan jag skrev i min byggtråd - arbetet har inte legat nere - jag har arbetat med bromsledningar och gjort en del plåtar - torpedvägg och kardantunnel

motorn har jag lämnat in till en lokal firma och förhoppningsvis är den klar denna vecka

fick motorn billigt (1800kr) - han som sålde den sa att det var missljud i motorn men att den gick - vad gör man? jag lämnade in den till sundvall och Co i sundsvall - de rev ner motorn

det är en lågmilad motor, den var fin i loppet och vevaxeln var inte skadad - motorn hade varit med om ett motorras - blå silicon fanns på en del ställen, i pickuppen till oljepumpen fanns det metalspån

vad var det då för fel

vevstakslagren var bytta men ej monterade rätt så de hade snurrat i vevstakarna - nya lager och ringar är monterade

svänghjulet är lättat till 5 kg och de har balanserat ihop det med vevaxeln - förra veckan när jag var dit och tittade på motorn så var blocket klart så nu är det bara toppen som skall monteras

kengren

  • 2 months later...
Posted

nu har jag fått tillbaka motorn så nu skall den monteras i bilen (har haft den monterad tidigare så alla fästen är klara) köpte sprängkåpa från rallydesign, slavcylinder har jag tagit från en mondeo, svänghjulet har jag tagit från en ford focus (lättat från 8 kg till 5 kg) balanserat mot vevaxeln - kopplingen har jag tagit från en sierra 88 och till detta ford type 9

när jag skall sätta ihop detta så är avståndet mellan slavcylindern och tryckplattan för litet (skulle behöva en 6 eller 8 mm)- hur gör jag nu? finns det någon annan tryckplatta som har lägre "höjd" eller skall jag försänka sprängkåpan så att det får plats

tacksam för hjälp

kengren

Posted

Du får också räkna med att efterhand som lamellen slits å blir utrymmet ännu tajtare.

inte lätt att råda dig när jag inte vet hur det ser ut. slavcylindern sitter den som på SAAB?

Posted

Du får också räkna med att efterhand som lamellen slits å blir utrymmet ännu tajtare.

inte lätt att råda dig när jag inte vet hur det ser ut. slavcylindern sitter den som på SAAB?

slavcylindern kommer från mondeo V6 - det är den som används i burtons katalog - vet ej om den är längre/högre än saab´s - utifrån ditt svar så verkar mitt alternativ vara att beställa ett nytt svänghjul - när jag tittar på motorn så kan jag uppleva att det svänghjul som nu sitter där "kanske" sitter för långt ut (tror att det skall fungera bra med startmotorn som är orginal) från motorn sett - har läst att tryckplatta från mondeo 93 skall passa, vet ej om det är en annan höjd/bredd på den

kanske en tokig fundering

1 vad skulle hända om man skulle svarva av "gafflarna" som urtrampningslager skall ligga an på? vet ej om det överhuvudtaget är ett alternativ

2 köpa en tunnare lamell?

tack för din hjälp

kengren

Posted

Tunnare lamell? då går solfjädern ut längre och ännu mindre avstånd. Lamellen ska ha en viss tjocklek till den tryckplatta man använder annars får man schimsa tryckplattan.

det kan vara ide att titta på en tryckplatta som ska va på det svänghjul du använder och/eller om det finns kortare urtrampningslager.

lägg upp bilder så är det lättare att ge råd.

Posted

lägg upp bilder så är det lättare att ge råd.

IMG_0531.jpg

här kommer den första bilden - svänghjulet sitter cirka 20 mm från motorblocket - det verkar vara lika avstånd som det gamla svänghjulet

IMG_0529.jpg

när jag tittar på startmotorn så verkar svänghjulet ha lite mindre diameter jämfört med tidigare orginal (eftersom svänghjulet kommer från en duratec 1,8 focus -04 - så är det inga problem att köpa en ny startmotor

IMG_0532.jpg

kopplingen och tryckplattan kommer från sierra 87-93 - personligen kan jag tycka att den är mycket hög - finns det någon annan tryckplatta som bygger mindre?

IMG_0533.jpg

slavcylindern kommer från mondeo V6 - ett alternativ är att jag skaffar saab´s slavcylinder - jag tjänar flera millimeter där - alternativet är att jag "försänker" slavcylindern så att jag får ihop det

ett annat tänkbart fel är att tryckplattan från sierra och slavcylindern inte är någon bra kombination

tacksam och öppen för tankar och funderingar hur jag skall lösa detta

kengren

Posted

Hur har du mätt? Slavcylindern är väl fjäderbelastad så den går ut i yttersta läget om du inte komprimerar/trycker in cylindern.

Posted

Hur har du mätt? Slavcylindern är väl fjäderbelastad så den går ut i yttersta läget om du inte komprimerar/trycker in cylindern.

jag har mätt när slavcylindern är helt intryckt - skulle jag montera ihop det nu så skulle slavcylindern trycka ihop tryckplattan cirka 8 mm när jag skruvar ihop sprängkåpa och motor

Posted

Jag har inga råd att ge dig.

Men kolla med Flak på locostbuilders, han hade samma problem. Tror att han gick på en Saab cylinder.

Om du får för dig att sälja slavcylindern, så är jag spekulant. :)

Posted (edited)

Jag har inga råd att ge dig.

Men kolla med Flak på locostbuilders, han hade samma problem. Tror att han gick på en Saab cylinder.

Om du får för dig att sälja slavcylindern, så är jag spekulant. :)

på en annan sida på vårt forum hittade jag måtten på saab´s slavcylinder - den bygger cirka 40 mm och till det så tillkommer 15 mm för urtrampningslagret - om jag använder denna slavcylinder så måste jag fräsa ur/sänka slavcylindern cirka 3 mm - funderar på om man inte skulle kunna hitta en annan tryckplatta som inte bygger lika mycket

kengren

Edited by kengren
Posted

Jag kommer att köra med dessa komponenter i min, vet inte om det hjälper dig så mycket.

Tryckplatta: AP racing art nr: CP5905

Lamell: AP racing art nr: CP5351-1

Slavcylinder/lager: Ford mondeo V6 art nr: QH CSC004

Jag har ett Raceline stålsvänghjul (4.7 kg) och en Raceline sprängkåpa.

Posted

Här finns lite bilder på hur Flak gjorde sin koppling. Han använder samma svänghjul som du (och som jag hade tänkt att använda, innan jag hittade stålsvänghjulet)

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=109801&page=5

har följt den tråden under hela hans uppbyggnad - det känns som det lättaste/bästa sättet för mig att fräsa ur sprängkåpan 10 mm (för slavcylindern)så att jag får större utrymme- då får allt plats - om jag sedan kommer att byta koppling så är det ju lätt att ordna en distans om eventuell tryckplatta är tunnare - om jag så väljer slavcylinder från saab så måste jag ändå fräsa ur sprängkåpan

kengren

ps verkar det som om tryckplattan kommer att passa på slavcylinder? - måtten är rätt men.... ds

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

har nu fräst ut för slavcylinder (10 mm) - monterat ihop så nu skall det förhoppningsvis fungera

bilden visar hur slavcylindern är sänkt 10mm - på den högra anslutningen är det m10*1 (trycksidan - där har jag använt vanligt bromsrör som jag konat - på den högra anslutningen är det m8*1,25 (avluftning -där har en banjokoppling - bulten till banjon har jag gjort av en vanlig bult som jag har borrat hål i)

IMG_0548.jpg

det rör som finns runt den ingående axeln till växellådan har jag kapat bort

IMG_0549.jpg

så här ser det ut på utsidan av sprängkåpan - till trycksidan behövs bara "bromsslang" så är det klart - på luftningssidan har jag tagit en "skarv" till bromsrör (tänker svetsa igen hålet och använda den som luftningsskruv

IMG_0550.jpg

nästa jobb är att lyfta i motorn - alla fästen är klara så det skall förhoppningsvis inte vara några problem - tänke köpa en "större" ljuddämpare 2,5 tum och komplettera med en mindre ljuddämpare till bullerprov - vad skall man köpa för ljuddämpare för att komma undan någotsånär billigt

kengren

Edited by kengren
Posted (edited)

Prova att kopiera "IMG Code" så blir det bättre med bilderna.

EDIT: Har du ju redan gjort :)

Edited by Jocke4U
Posted

Simonsdämpare kostar inte så mycket och finns i olika storlekar lämpliga för bullerprov och övrig körning.

  • 2 weeks later...
Posted

nu har jag fått in motorn -bifogar lite bilder

IMG_0559.jpg

IMG_0560.jpg

IMG_0561.jpg

om jag monterar 2 st ljuddämpare simonsons (längd 250 mm och en 400 mm) - kommer jag att klara ljudprovet på avgassidan då eller skall man redan från början satsa på 2 ljuddämpare av den längre sorten?

IMG_0562.jpg

kengren

  • 4 months later...
Posted

Stiligt, rent å fint :racesmile:

hej

har varit dålig att uppdatera min sida, men projektet har inte legat nere under sommaren - när jag får ordning på kameran så skall jag lägga ut lite bilder

vad har jag då gjort

har monterat kylare, kylfläkt och gjort plåtar så att luften styrs genom kylaren och runt den

monterat alla kylslangar samt expansionskärl

gjort fäste och monterat tändspolen

gjort klart sprutet (insugningsrör samt dragit isär de olika trottelhusen, luftburk, bränsletrycksregulator och fuel rail (röret till de olika spridarna)

monterat kardanaxeln och gjort kardanringar till den

monterat tankanslutning

monterat dubbla ljuddämpare

boxa igen motorrummet

återkommer med bilder

kenneth lundgren

Posted

har skaffat nya bultar till övergången kardan - diff (m10*1) - vilket moment skall man dra

Posted

köpte orginal de är blåa till färgen och är märkta 10/9

kenneth lundgren

Posted

Tyvärr kan jag inte utläsa stålkvalite i min Hanes bok.

Så här står det:

Alla växellådor utom MT75:

57-67 Nm

MT75

Med GAF 30 gummiknut: 70-90 Nm

Med GAF 41 gummiknut: 100-120 Nm

Hoppas det här hjälper.

Posted

Volvos svänghjul M10x1 dras 70 nm 10,9 kvalitet.

men man brukar dra kardanen så mycket man orkar men ring/lednycklar.

  • 2 weeks later...
Posted

här kommer lite bilder från motorrummet - väntar på klammer till sprutet - lägger ut fler bilder när det är klart

har boxat igen de delar av motorrummet som är öppet, det gav också ett extra motorfäste på ovansidan. Bockat oljestickan med ett vanligt rörbockningsverktyg så att den kommer undan. det finns några bilder på generatorn och dess sträckare. Har monterat plåtar runt kylaren så att all luft är tvingad att passera genom kylaren. Tar all insugsluft ur noskonen framför kylaren

IMG_0813.jpg

IMG_0814.jpg

IMG_0815.jpg

IMG_0816.jpg

IMG_0812.jpg

kenneth lundgren

Posted

Du har gjort likadan insugsplatta som jag har så den måste ju vara perfekt :notworthy:

  • 4 weeks later...
Posted

arbetet går vidare

blinkers fram och strålkastarna fram är klara med elkabel, har gjort klar kabelhärvan till spridarna, lufttempmätare och vattentemp är monterad och kablarna är klara, har monterad edis och då kommer några frågor

a det skall sitta en kondensator på 25 mikrofarad vid tändspolen (modulen), var får man tag på en sådan? sitter den orginal på sierra med edis? eller finns den på någon annan bil?

b från triggerhjulet till edis samt från edis till megasquirten skall det vara skärmad kabel, var hittar man den eller vilken kan tänkas sälja? - kan man linda själv?

Posted

om du inte har brytarspetsar så används inte en kondensator till gnista, utan i så fall till störningsskydd.

Posted

tack thomas

av någon anledning har jag fått för mig att bla megasquirt skall vara "känsligt" för störningar och när jag ändå skall göra jobbet så har jag tänkt minimera eventuella störningar - kondensatorn lär inte vara några problem att hitta på skroten - ledningarna från 36-1 hjulet till edis och vidare till megasquirt verkar vara ett större problem

pratade igår med en kille i ventilationsbranchen - han sa att det borde gå att använda datakabel FKARPG - jag fortsätter och söker

kenneth lundgren

Posted

fått tag i mikrofonsladd så nu är de anslutningarna klara

när jag gjorde insugsröret till sprutet så blev det trång mot spännaren till generatorremmen - tog då beslutet att jag skulle försöka att köra utan tps - googlade och hittade flera som hade lyckats - efter att ha pratat med olika personer så har jag blivit avråd - monterat på tps vilket innebär att jag måste göra en ny hållare till remspännaren - det håller jag på med nu

saknade anslutningskontakt till tbs - det verkar vara svårt att hitta på någon bilskrot och enligt mc-forum så kostar en kontakt 1000 kr - googlade och hittade denna sajt http://www.dataspares.com - där kostar kontakten 6£ plus frakt etc - vilket företag här finns mängder av kontakter

kenneth lundgren

Posted

jag fick dit mina trottelhus inkl tps.

men jag vet inte vilkel typ at remspännare du använder. Jag använder den från focus.

http://forum.locostsweden.se/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=8755

Micke

jag gjorde insugsröret innan jag skaffade mig trottelhusen - trottelhusen var delbara så jag monterade ihop dem med en gängad stång - hela bryggan blev cirka 3-4 cm längre - en del jobb för att få spjällaxeln att stämma (de nådde inte ihop - blev för kort - men gick relativt enkelt att ordna) - hade köpt samma remspännare som du - det saknades cirka 20 mm så jag tänkte att jag skulle kunna styra sprutet med bara MAP- sensor - hittade många trådar på nätet där det gick bra

blev avråd att bygga utan TPS - har idag tagit delar av den köpta remspännaren (ford focos -06) så nu sitter det en ny remspännare och TPS är monterad

trivs bra i garaget

kenneth lundgren

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...