svenneboy Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 (edited) Har hållit på länge nu....kommit en massa annat emellan....men denna vintern blir det klart!!! Gott !!! http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8016 /Svenne Edited November 1, 2009 by svenneboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 (edited) Felet åtgärdat...*DELETE* :) Blev bättre ... tänk om man hade hamnat på en helt annan sida (mer generande) :D Edited November 1, 2009 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 Infogade fel.....ändrat nu...kolla: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 (edited) Hej Med nya länken i din tråd blev det betydligt lättare att koppla till Seven-bilar. Det var en snabb och effektiv film till och med lite däckskrik. Får vi följa med på en guidad tur med ditt bygge som huvudperson? Här blir man ju nyfiken på vad det var som "blixtrade" in i det trygga garaget. En Sevenbil var det helt klart men sedan då ....? Välkommen Edit Tillägg: Aha den guidade turen hade redan startat fast i en annan tråd, jag växlar över dit istället.. Edited November 1, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 Tja Det är en ganska traditionellt byggt "locost" med mest gamla escort-grejor på. Det roliga är motorn, en Fomel-Ford med escort 4-vxl låda på och escortbakaxel. Lätt och rätt hållbart! Bygget bör landa på 540-550kg och ha runt 125-130 hk utan vidare väss. Har satt dit dubbla DellOrto 40:or och håller på att bestycka dom som bäst nu (annars körs väl Formel Ford med enkelförgasare såvitt jag vet och har ändå runt 120hk). Toppen är lite special och tydligen svår att få tag i, samt en rejsigare kamaxel annars är bottendelen rätt original från Escort Kent-motorn...bara uttmätt och balanserat. /Svenne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 oj nu blev det galet....tre svar på ett klick.....märkligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 tog bort dubbletterna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 tog bort dubbletterna... Tack tack.....dålig på dessa inlägg tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted February 10, 2011 Author Share Posted February 10, 2011 Dags för lite uppdatering. Jobbat på sista månaderna så till våren blir det bes.....äntligen!!!!!!! Gjorde säten/inredning sista veckorna, bifiogar bilder......känns gott att den börjar se lite klar ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted February 10, 2011 Author Share Posted February 10, 2011 Fick klart bågen med bältesfästen förra månaden....ska blästras och pulverlackas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted February 10, 2011 Author Share Posted February 10, 2011 bågen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 Dags att uppdatera...nu dags för bullerprov och SFRO2....hoppas på nästa vecka! Haft problem med motor, kylsystemet...elen...you name it....hehe...men nu ska allt funka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 lite uppdaterade bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 8, 2012 Share Posted June 8, 2012 Fint bygge! Var kommer expansionskärlet ifrån? Ser så otroligt litet ut, ett sånt vill jag ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted June 8, 2012 Share Posted June 8, 2012 Ser ut som ett från Volvo 240 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 8, 2012 Share Posted June 8, 2012 det var mest vanligt på 740-940. det finns olika lock med olika färg för olika öppningstryck. svart är nog lägst sedan finns gröna o grå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted June 21, 2012 Author Share Posted June 21, 2012 I måndags gjordes SFRO2 - godkänt !! Jiiippiiiieee !!! Nu bara att vänta på stämplade papper som ska dyka upp så kan jag göra ursprungskontroll och ansöka om enskilt godkännande! Kanske blir seven-åka i slutet av sommaren om jag har tur! (lagligt dessutom...inte mina provkörningar ute på ödsliga vägar!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted June 21, 2012 Author Share Posted June 21, 2012 Japp det stämmer, expansionskärlet är Volvo 740....smidigt och lättplacerat!! Fick det för 50:- på skroten! (smålänning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted September 4, 2012 Author Share Posted September 4, 2012 Enskilt godkännaande klart förra måndagen, skyltarna kom två dagar senare....NU BLIR DET ÅKA AV !!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted September 4, 2012 Author Share Posted September 4, 2012 Har börjat göra den lite snyggare (lampor osv) som inte var godkänt på bilprovningen....och snart blir det väl lack med! http://svennespiano.hemsida24.se/svenne/hobby-o-intressen/seven-bygget-11610687 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 4, 2012 Share Posted September 4, 2012 Grattis till en reggad bil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Lite uppdatering: hann väl köra en 30-40 mil i höstas efter godkänd reggning, och konstaterade att jag inte var riktigt nöjd med motorns gång. Kör med 234 kam i en crossflow 1600, med Formel ford topp och en 32/36 förgasare, GT grenrör osv. Den gick igång rejölt bra när 2:a steget i förgasaren öppnade sig, men kändes klen i botten. Så nu håller jag på att knåpa ihop ett MS-insprut till den. Borde i alla fall få en jämnare effektkurva!! (och möjlighet att turboladda om man nu får för sig det ;-) Byggt ett insug med plenum nu och håller på att plocka ihop resten som behövs. Har slaktat en SAAB 2.0T motor och tar alla givare, spridare mm från den. Plasten avplockad för att gå till lack, så till våren är den förhoppningsvis lackad och snygg med!! Bilder kommer..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Beställde noskons-dekal från heko.uk laddade upp en egen design, och en vecka senare damp det ner två st dekaler...snyggt gjorda och för 250:- inkl frakt...helt ok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 http://www.facebook.com/photo.php?fbid=2924648373435&set=pcb.2924654413586&type=1&theater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 .....det är lite knep o knåp att få ihop ett insprut på den gamle Kent:en !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted June 15, 2013 Author Share Posted June 15, 2013 Får mappa klart i höst eller nåt...nu åkte förgasaren på igen...vill ju köra! :-) Lackat i alla fall.....ska poléra lite alu med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted July 24, 2016 Author Share Posted July 24, 2016 Ja då har man gjort första vanliga bes, allt ok!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted July 24, 2016 Author Share Posted July 24, 2016 Bilen har precis passerat 200 mil.....inte så mkt för en 2012:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 Long time no see....... Bilen är nu inne på sitt sjätte år som reggat hembygge....tidens tand har gnagt lite här och där. Senaste året har jag bytt motor, sitter en 2.0 Zetec silvetopp i nu...med mc-fuggar och Nodiz tändning. Inte riktigt klart och inkopplat allt än...men på G. Blir gott med 5 växlat (typ9) och mer bottendrag! ses på vägarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 lite bilder från när gamla motorn åkte ur, och installation av nya Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 Nästa steg blir att helfoliera bilen....BRG och gult Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Bra lösning av byggnation extraktorrör, man behöver inte krångla till det !! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 On 2018-04-24 at 15:49, steel sade: Bra lösning av byggnation extraktorrör, man behöver inte krångla till det !! Mvh Pär Tack, ja det blir nog bra. Rören är lika långa i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.