Jump to content

Provkörning


svenneboy

Recommended Posts

Lite byggbilder....

Info om bygget:

* Hembyggd ram (locost med div modifieringar bla bärarmarna och rörlutning vid arm osv....uniballs)

* Ford Escort 1600-motor (Kent) från en Formel-Ford (runt 125-130 hk)

* Escort 4-vxl-låda (hade valt 5-vxl idag...men det får komma sen)

* Escort bakaxel

* Taunus-spindlar (tyvärr.....har det ju visat sig i efterhand...men med rejält ET på framfälgarna så ska det nog funka ändå)

mm mm

post-2917-125706811457_thumb.jpg

post-2917-125706812243_thumb.jpg

post-2917-125706813617_thumb.jpg

post-2917-125706814751_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen här också i "byggtråden". Trevlig maskin och det hördes på filmen att den verkar gå bra också.

Kul att se bilen på bilder och hoppas att den kan vara ute med regplåtar nästa år..

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen här också i "byggtråden". Trevlig maskin och det hördes på filmen att den verkar gå bra också.

Kul att se bilen på bilder och hoppas att den kan vara ute med regplåtar nästa år..

Jo jag hoppas kunna gör SFRO2 och regbes ganska snart...(är ju nya regler på ingång och min gamla motor faller nog inte innanför dessa...)Hoppas ha den ute och fullt körklar våren -10

/Svenne

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle du få problem med motorn?

Effekten är väl ok mot bilvikten och nya reglerna tillåter mer effekt i samråd med SFRO.

Katkravet verkar vara borta (kanske). Se inlägg #46

Har du en avklarad och giltig SFRO 1 (byggbesiktning) och är bullerprovet klart?

Link to comment
Share on other sites

kul bygge..

Är det bernes gamla maskin??

hur breda är JP fälgarna,(bakfälgarna)

lycka till med fortsättningen :thumbsup: :thumbsup:

/ michael

Tjena

Nä denna har jag smidit ihop, men det florerar ju rätt många "locost"-byggen runt i landet tydligen.

/S

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle du få problem med motorn?

Effekten är väl ok mot bilvikten och nya reglerna tillåter mer effekt i samråd med SFRO.

Katkravet verkar vara borta (kanske). Se inlägg #46

Har du en avklarad och giltig SFRO 1 (byggbesiktning) och är bullerprovet klart?

Ja det var kat-kravet jag tänkte på närmast. Idag hade jag nog byggt med Opels 150hk 2.0 GSi-motor från tidigt 90-tal. Trevlig maskin! Och kat-vänlig.

SFRO1 är klar sen rätt länge men buller och sfro2 ska göras (helst i vinter)

Link to comment
Share on other sites

kul bygge..

Är det bernes gamla maskin??

hur breda är JP fälgarna,(bakfälgarna)

lycka till med fortsättningen :thumbsup: :thumbsup:

/ michael

JP_fälgarna är 8" breda (13tummare), och jag har 2 st fram med som är 6.5" breda....blir nog fett med Yokohama-sulor på!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till ett trevligt bygge. 2 små frågor

1 hur långt går din Yoke in i lådan? det är bra om den går in så långt som möjligt för stabilitetens skull fast med rörelsemån vid fjädring resp. lite rörelse framåt vid acceleration.

2 Termokontakten till kylaren sitter på utloppet av toppen= termostathus.

sätt den vid nedre slangen för motorn kan inte bli för het förrän kylaren är det.Och där den är nu riskerar du att den startar när den inte behövs dvs så fort termostaten öppnar och kylaren är kall.

Jag har den Opelmotor du nämner och jag gillar dess karaktär mkt.

Den du har tycker jag också om. robust och lik B18-20. och liten. En liten turbo på en sån vore kul. Men Weber/Dellorto är inte fel heller.

Link to comment
Share on other sites

misstänkte att det var 8 or.. har själv 4 av varje, vet dock inte vilka som blir bäst.... var dina med ford bultmönster?? mina har 4*100 (inte till salu)

sa Sfro inget angående din enkelsidiga upphängning av länkhuvudena till 4 linken på bakaxeln? det brukar sägas att det krävs dubbelsidig fastsättning dvs ett fäste på utsidan av leden/bussningen..

vem Sfro besiktigade..

Link to comment
Share on other sites

jag tänkte också på det men vet att flera har så och min sfro bes.man sa att det var ok. men jag har inte så utan gaffel= dubbelsidig. Jag anser att det blir brytningar och flex med ensidigt.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Angående bakaxelfästena....Nä han (Peder) sa inget om dom, men visst har ni rätt....kommer nog göra om det vad det lider för att undvika flex i leden.

Tack för tipset med fläkt-termostaten....den ska flyttas ner!!!

/Svenne

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till ett trevligt bygge. 2 små frågor

1 hur långt går din Yoke in i lådan? det är bra om den går in så långt som möjligt för stabilitetens skull fast med rörelsemån vid fjädring resp. lite rörelse framåt vid acceleration.

2 Termokontakten till kylaren sitter på utloppet av toppen= termostathus.

sätt den vid nedre slangen för motorn kan inte bli för het förrän kylaren är det.Och där den är nu riskerar du att den startar när den inte behövs dvs så fort termostaten öppnar och kylaren är kall.

Jag har den Opelmotor du nämner och jag gillar dess karaktär mkt.

Den du har tycker jag också om. robust och lik B18-20. och liten. En liten turbo på en sån vore kul. Men Weber/Dellorto är inte fel heller.

Yoken går in en 12-14 cm....borde väl räcka eller???

Link to comment
Share on other sites

Trevlig bil !

Kul med ytterligare en byggare i kommunen !!!! Kan man komma på studiebesök någon gång ?

Hej

Javisst, självklart får du det!!! Slå en signal.

Har du ditt bygge klart??

/Svenne (0736-150327)

Link to comment
Share on other sites

Yoken går in en 12-14 cm....borde väl räcka eller???

Jop dom flesta termostater brukar ju sitta i underkant på kylaren....har hämtat termostathuset från en Fiesta för att kunna toppfylla kylsystemet genom detta hål. Får nog slytta ner fläkt-temostaten trtor jag!

Link to comment
Share on other sites

--- Om ni undrar på ljuddämparna så är det bes-ljuddämpare bara....och riktigt Locost...gratis från skroten!! ---

Tre dämpare på en sida, undar om du inte leder dämpar-ligan med det, jag har visserligen fyra totalt men bara två per sida. Bilen är väl så tyst att du får gå ur och kolla om remskivorna snurrar eller lägga i växel och se om bilen rör sig.

Link to comment
Share on other sites

--- Om ni undrar på ljuddämparna så är det bes-ljuddämpare bara....och riktigt Locost...gratis från skroten!! ---

Tre dämpare på en sida, undar om du inte leder dämpar-ligan med det, jag har visserligen fyra totalt men bara två per sida. Bilen är väl så tyst att du får gå ur och kolla om remskivorna snurrar eller lägga i växel och se om bilen rör sig.

Nja, den låter faktiskt riktigt gott....korta dämpare du vet, svetsade i ett kors dessutom.

Men det blir en mc-slipon senare......ska låta!!!!

/Svenne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...