Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Felet åtgärdat...*DELETE* :)

Blev bättre ... tänk om man hade hamnat på en helt annan sida (mer generande) :D

Edited by Jocke4U
Posted (edited)

Hej

Med nya länken i din tråd blev det betydligt lättare att koppla till Seven-bilar. Det var en snabb och effektiv film till och med lite däckskrik. Får vi följa med på en guidad tur med ditt bygge som huvudperson? Här blir man ju nyfiken på vad det var som "blixtrade" in i det trygga garaget. En Sevenbil var det helt klart men sedan då ....?

Välkommen

Edit Tillägg: Aha den guidade turen hade redan startat fast i en annan tråd, jag växlar över dit istället..

Edited by cealm
Posted

Tja

Det är en ganska traditionellt byggt "locost" med mest gamla escort-grejor på. Det roliga är motorn, en Fomel-Ford med escort 4-vxl låda på och escortbakaxel. Lätt och rätt hållbart! Bygget bör landa på 540-550kg och ha runt 125-130 hk utan vidare väss. Har satt dit dubbla DellOrto 40:or och håller på att bestycka dom som bäst nu (annars körs väl Formel Ford med enkelförgasare såvitt jag vet och har ändå runt 120hk). Toppen är lite special och tydligen svår att få tag i, samt en rejsigare kamaxel annars är bottendelen rätt original från Escort Kent-motorn...bara uttmätt och balanserat.

/Svenne

  • 1 year later...
Posted

Dags för lite uppdatering.

Jobbat på sista månaderna så till våren blir det bes.....äntligen!!!!!!!

Gjorde säten/inredning sista veckorna, bifiogar bilder......känns gott att den börjar se lite klar ut.

post-2917-0-67101000-1297369564_thumb.jpg

post-2917-0-43770800-1297369603_thumb.jpg

post-2917-0-76328700-1297369639_thumb.jpg

  • 1 year later...
Posted

Dags att uppdatera...nu dags för bullerprov och SFRO2....hoppas på nästa vecka!

Haft problem med motor, kylsystemet...elen...you name it....hehe...men nu ska allt funka!

Posted

Fint bygge!

Var kommer expansionskärlet ifrån? Ser så otroligt litet ut, ett sånt vill jag ha.

Posted

det var mest vanligt på 740-940. det finns olika lock med olika färg för olika öppningstryck.

svart är nog lägst sedan finns gröna o grå

  • 2 weeks later...
Posted

I måndags gjordes SFRO2 - godkänt !! Jiiippiiiieee !!!

Nu bara att vänta på stämplade papper som ska dyka upp så kan jag göra ursprungskontroll och ansöka om enskilt godkännande!

Kanske blir seven-åka i slutet av sommaren om jag har tur! (lagligt dessutom...inte mina provkörningar ute på ödsliga vägar!)

Posted

Japp det stämmer, expansionskärlet är Volvo 740....smidigt och lättplacerat!! Fick det för 50:- på skroten! (smålänning)

  • 2 months later...
Posted

Enskilt godkännaande klart förra måndagen, skyltarna kom två dagar senare....NU BLIR DET ÅKA AV !!!!!!!

  • 6 months later...
Posted

Lite uppdatering:

hann väl köra en 30-40 mil i höstas efter godkänd reggning, och konstaterade att jag inte var riktigt nöjd med motorns gång. Kör med 234 kam i en crossflow 1600, med Formel ford topp och en 32/36 förgasare, GT grenrör osv. Den gick igång rejölt bra när 2:a steget i förgasaren öppnade sig, men kändes klen i botten. Så nu håller jag på att knåpa ihop ett MS-insprut till den. Borde i alla fall få en jämnare effektkurva!! (och möjlighet att turboladda om man nu får för sig det ;-)

Byggt ett insug med plenum nu och håller på att plocka ihop resten som behövs.

Har slaktat en SAAB 2.0T motor och tar alla givare, spridare mm från den.

Plasten avplockad för att gå till lack, så till våren är den förhoppningsvis lackad och snygg med!!

Bilder kommer.....

Posted

Beställde noskons-dekal från heko.uk

laddade upp en egen design, och en vecka senare damp det ner två st dekaler...snyggt gjorda och för 250:- inkl frakt...helt ok!

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Posted

Får mappa klart i höst eller nåt...nu åkte förgasaren på igen...vill ju köra! :-)

Lackat i alla fall.....ska poléra lite alu med.

  • 3 years later...
  • 1 year later...
Posted

Long time no see.......

Bilen är nu inne på sitt sjätte år som reggat hembygge....tidens tand har gnagt lite här och där.

Senaste året har jag bytt motor, sitter en 2.0 Zetec silvetopp i nu...med mc-fuggar och Nodiz tändning. Inte riktigt klart och inkopplat allt än...men på G.

Blir gott med 5 växlat (typ9) och mer bottendrag!

 

ses på vägarna

IMG_7476.jpg

Posted

Bra lösning av byggnation extraktorrör, man behöver inte krångla till det !!

 

Mvh Pär

Posted
On 2018-04-24 at 15:49, steel sade:

Bra lösning av byggnation extraktorrör, man behöver inte krångla till det !!

 

Mvh Pär

Tack, ja det blir nog bra. Rören är lika långa i alla fall

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...