Jump to content

Ariel Atom Inspirerat:-)


Peter7

Recommended Posts

Hej !

Har ju tidigare presenterat mej där ja var inne på att ta upp ett gammalt vilande locost projekt men har sen sist kommit fram till att bygga något Ariel Atominspirerat.

Dock blir den lite upförstorad och med en volvo 5a turbo i baken.

Vet ingen som byggt någon sådan här i sverige ännu, så blir en kul utmaning.

Har samlat delar ett tag här nu så borde vara dax att komma igång, har bara ett par frågor som ja lurar på.

Har sett beskrivningar på egentillverkade hjulspindlar här i forumet då mest till bakvagnen.

Min fråga är nu är det ok (Besiktningsbart)att bygga egna till framvagnen förutsatt att de är korrekt utformade?

Detta underlättar mycke för mej om det är ok.

mvh Peter,

Link to comment
Share on other sites

Lite mer nytt i bilväg. Lika luftig som Atomen??

Välkommen in byggeri-branschen med denna bil. Letade rätt på din andra tråd från juli 2009. Det gör väl inget att du får ett "välkommen igen" i den här tråden också. Förmodar att den här blir din officiella byggtråd.

--- Min fråga är nu är det ok (Besiktningsbart)att bygga egna till framvagnen förutsatt att de är korrekt utformade? ---

Antingen får du hoppas att tex therealpinto läser frågan och svarar i tråden eller PMa honom för att lyssna lite. Är nästan övertygad om att han vet hur SFRO normalt ställer sig.

Annars är det din kommande besiktningsman som du bör kontakta. eller det bör du göra i vilket fall.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lite mer nytt i bilväg. Lika luftig som Atomen??

Välkommen in byggeri-branschen med denna bil. Letade rätt på din andra tråd från juli 2009. Det gör väl inget att du får ett "välkommen igen" i den här tråden också. Förmodar att den här blir din officiella byggtråd.

--- Min fråga är nu är det ok (Besiktningsbart)att bygga egna till framvagnen förutsatt att de är korrekt utformade? ---

Antingen får du hoppas att tex therealpinto läser frågan och svarar i tråden eller PMa honom för att lyssna lite. Är nästan övertygad om att han vet hur SFRO normalt ställer sig.

Annars är det din kommande besiktningsman som du bör kontakta. eller det bör du göra i vilket fall.

Tackar här känner man sig alltid välkommen:-)

Japp lika luftigt som atomen har ju sett att vissa klär sidorna med plexi eller lexanplast så det går väl täta kanoten lite med det:-)

Håller med det är ju lika bra att ta den kontakten direkt är ju där det kommer avgöras i sista änden ändå.

Anledning till att jag vill trilskas med egna uprights är ju infästningspunkterna för bärarmarna på en atom ser inte ut som man kan få till det med någon standard hjulspindel fram.

För bak tittar ja på samma lösning med egentillverkade, där blir det volvo 850 hjulnav med egen upright, som bromsok så funderar jag på ett saab eller Audi bak ok som har integrerad handbroms i oket.

För tillfället har ja inte kommit så långt mer än samlat delar, och håller på med att svarva rullar till valsen, ska bli intressant och se vad valsen pallar för:-)

För övrigt så var det denna byggtråden som fick in mig på dessa banor med atom:-)

http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?f=36&t=3030

Link to comment
Share on other sites

Har sparat undan länken till Atom-kraftverket i USA. Det där skall läsas sedan.

Kom ihåg en sak bara, nog så viktigt för oss alla.

--- Håller med det är ju lika bra att ta den kontakten direkt är ju där det kommer avgöras i sista änden ändå. ---

Till stor del är meningen rätt men det finns ett men, beslutande myndighet är inte SFRO det är Bilprovningen. SFRO är rådgivande instans och om SFRO godkänner ett bygge är chansen god att även Bilprovningen gör detsamma men det är inte en självklarhet. För bilprovningen är och förblir (som det är nu) myndighetsutövaren.

Link to comment
Share on other sites

Jag är absolut ingen expert på området så lyssnar gärna på bra ideer, de problem som jag kan se är att om ja utgår från undre bärarms infästning på arielen orginal så kommer ja få en 20cm markfrigång i fram om ja vill köra med 850 orginal uprights fram

detta med typ 15-16 tums hjul, alternativt sänka bilen men då blir vinklarna helt galna på över och undre bärarm.

Samt att undre spindelled modell klämvariant volvo 850 orginal inte är godkänd som spindelled för en bärarm som bär bilen via stötämparn stående på undre bärarm.

Vad gäller bak så får ja samma problem och måste även göra en adapter till ett saab bakbroms ok vill ha integrerad handbroms och vanlig broms i oket.

Har någon lite bra ideer innom detta så är ja tacksam för dom:-)

Link to comment
Share on other sites

Har sparat undan länken till Atom-kraftverket i USA. Det där skall läsas sedan.

Kom ihåg en sak bara, nog så viktigt för oss alla.

--- Håller med det är ju lika bra att ta den kontakten direkt är ju där det kommer avgöras i sista änden ändå. ---

Till stor del är meningen rätt men det finns ett men, beslutande myndighet är inte SFRO det är Bilprovningen. SFRO är rådgivande instans och om SFRO godkänner ett bygge är chansen god att även Bilprovningen gör detsamma men det är inte en självklarhet. För bilprovningen är och förblir (som det är nu) myndighetsutövaren.

Japp helt rätt men måste säga att ja tycker de har blivit riktigt trevliga genom åren, nu bjuder de på kaffe och agerar riktigt serviceminded enligt mina erfarenheter, kan det ha att göra med att de är konkuransutsatta:-)

Link to comment
Share on other sites

jag tycker du ska köra med en standardlösning lika som vilken locost som helst, finns ingen anledning egentligen att köra 850 spindlar. bak bak har man problem med drivaxlarna när man kör spindlar med annan standard, fast dom går ju att modda så de passar. Sierra spindlar runt om? kanske en porsche som donator av hjulupphängning?

Link to comment
Share on other sites

Kliade mig lite i skallen och kom fram till att du nog borde kunna bygga med 850-spindel bak. Inte 100% ortodoxt men det löser en del saker med drivaxlar osv. 140-spindel fram blir ganska bra ihop med fälg med 43-45mm ET. Vill minnas att styrradien blev ca 25mm vilket får betraktas som ganska bra. En styrradie på 0mm är iofs den ideala men svår att uppnå utan att tillverka helt egna spindlar.

Kolla vad du kan få till i CASIM och gå vidare därifrån. :)

Link to comment
Share on other sites

Kliade mig lite i skallen och kom fram till att du nog borde kunna bygga med 850-spindel bak. Inte 100% ortodoxt men det löser en del saker med drivaxlar osv. 140-spindel fram blir ganska bra ihop med fälg med 43-45mm ET. Vill minnas att styrradien blev ca 25mm vilket får betraktas som ganska bra. En styrradie på 0mm är iofs den ideala men svår att uppnå utan att tillverka helt egna spindlar.

Kolla vad du kan få till i CASIM och gå vidare därifrån. :)

Tackar för tipset ska kolla upp detta med 140 spindeln har en i garaget att mäta på.

Hur löser man undre spindelleden med 850 hjulspindel (Modifierad framspindel 850) förmodar jag då du menar.

Den undre spindelleden är ju inte dimentionerat för att ha en stötdämpare på sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Intressant med Ariel Atom replica! Är den mer Aerodynamisk än en Sjua? Mer håligheter i en Ariel...

Kimmen kanske läser detta??? Han jämförde data från Sviestad där hans sjua tappade i acc i regionen under 200 jämfört med Atom2 245hk (på pappret knappt jämförbar vikt och effekt med Kimmen).

Förutom aerodynamiska aspekter bör man fundera över balans under inbromsning, motorn högt bak är inte helt optimalt men det ger ett jäkla drag ut ur kurvan. Inne i långa kurvor är en sjua bättre, mer neutral där Atom tenderar understyra.

Summan av kardemumman är två ganska jämnsnabba bilar, dessa snabbare sjuor och Atomer. Dock olika karaktär i olika partier (pratar fortfarande bana).

Link to comment
Share on other sites

Intressant bygge från SA, men undrar vad frakten kostar

Det har ju kommit ut andra välbyggda bilar från SA

Hi all,

I am Gakiem, the owner of xO Sports Cars cc. I have just sent sent a chassis and suspension kit for the xO400 to USA California two weeks ago. I arranged the export and it only cost him U$1500. If you guys can place more orders together, we can arrange an even better price.

Please dont hesitate to ask any questions.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...