Jump to content

Peter7

Forumdeltagare
  • Posts

    9
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    Peter Gustafsson
  • Ort
    Skövde
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

2,066 profile views
  1. Tackar för tipset ska kolla upp detta med 140 spindeln har en i garaget att mäta på. Hur löser man undre spindelleden med 850 hjulspindel (Modifierad framspindel 850) förmodar jag då du menar. Den undre spindelleden är ju inte dimentionerat för att ha en stötdämpare på sig.
  2. Japp helt rätt men måste säga att ja tycker de har blivit riktigt trevliga genom åren, nu bjuder de på kaffe och agerar riktigt serviceminded enligt mina erfarenheter, kan det ha att göra med att de är konkuransutsatta:-)
  3. Jag är absolut ingen expert på området så lyssnar gärna på bra ideer, de problem som jag kan se är att om ja utgår från undre bärarms infästning på arielen orginal så kommer ja få en 20cm markfrigång i fram om ja vill köra med 850 orginal uprights fram detta med typ 15-16 tums hjul, alternativt sänka bilen men då blir vinklarna helt galna på över och undre bärarm. Samt att undre spindelled modell klämvariant volvo 850 orginal inte är godkänd som spindelled för en bärarm som bär bilen via stötämparn stående på undre bärarm. Vad gäller bak så får ja samma problem och måste även göra en adapter till ett saab bakbroms ok vill ha integrerad handbroms och vanlig broms i oket. Har någon lite bra ideer innom detta så är ja tacksam för dom:-)
  4. Tackar här känner man sig alltid välkommen:-) Japp lika luftigt som atomen har ju sett att vissa klär sidorna med plexi eller lexanplast så det går väl täta kanoten lite med det:-) Håller med det är ju lika bra att ta den kontakten direkt är ju där det kommer avgöras i sista änden ändå. Anledning till att jag vill trilskas med egna uprights är ju infästningspunkterna för bärarmarna på en atom ser inte ut som man kan få till det med någon standard hjulspindel fram. För bak tittar ja på samma lösning med egentillverkade, där blir det volvo 850 hjulnav med egen upright, som bromsok så funderar jag på ett saab eller Audi bak ok som har integrerad handbroms i oket. För tillfället har ja inte kommit så långt mer än samlat delar, och håller på med att svarva rullar till valsen, ska bli intressant och se vad valsen pallar för:-) För övrigt så var det denna byggtråden som fick in mig på dessa banor med atom:-) http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?f=36&t=3030
  5. Hej ! Har ju tidigare presenterat mej där ja var inne på att ta upp ett gammalt vilande locost projekt men har sen sist kommit fram till att bygga något Ariel Atominspirerat. Dock blir den lite upförstorad och med en volvo 5a turbo i baken. Vet ingen som byggt någon sådan här i sverige ännu, så blir en kul utmaning. Har samlat delar ett tag här nu så borde vara dax att komma igång, har bara ett par frågor som ja lurar på. Har sett beskrivningar på egentillverkade hjulspindlar här i forumet då mest till bakvagnen. Min fråga är nu är det ok (Besiktningsbart)att bygga egna till framvagnen förutsatt att de är korrekt utformade? Detta underlättar mycke för mej om det är ok. mvh Peter,
  6. Japp K länk får det bli med förstärkta infästningar (Har ju sett hur det kan gå annars:-). Finns det SFRO synpunkter på K länk gällande vikt effektuttag ??? Ja besiktningsrunda får det allt bli eller finns det några träffar inplanerade då man kan gotta sig riktigt:-)??
  7. Har varit inne och kollat på bygget det är en seven som inte klarar ett anabola test:-) men helt klart grymt, har tänkt mig något lite mindre till min och 30x30x2 i huvudram Dala7an är ju tilltalande lurar på sammabakaxelupphägning, har även sett byggen med odelad kardanstång kanske funkar med såpas små fjädringsrörelser, gör det ju enklare i så fall med. Har tittat på ritningarna till McS 7:4 och 7:442 det ser ut som det går att få ner allt där i men inte säker. Kanske man får ge sig ut på besikningsrunda här nu på semestern och kolla lite bilar i verkligheten:-)
  8. Hej roligt med snabbt svar:-) Jo chassiet ritade jag efter eget huvud för 10 år sedan redan då med med 30x30 i huvudramen det chassiet har nu stått och vilat i 10 år, nu när ja bestämt mig för att ta tag i denna gamla dröm så känns det chassiet förlitet i måtten (eller har jag blivit större och mer bekväm:-). Jag googlade då runt och hittade detta eminenta forum. Det finns ju rätt många som idag bygger seven i lite mer XXL vilket ger bättre utrymme för den stackars piloten och passageraren så har beslutat mig för att göra ett nytt chassie igen men vet inte vilket ja ska satsa på. Då ja har de donatorprylarna (volvo turbo 5a, 940 bakaxel, 140 hjulspindlar,M47 växellåda så vill ja ha en bil där allt går plats inklusive mig. Är förövrigt osäker på om M47 lådan orkar med 850 turbo motorn med lite skruvat tryck. Sneglar lite åt en Getrag 260 låda eller M90 men den är ju lite för knubbig kanske. Men som sagt Växellåds valet är en senare fråga nu behöver ja tips och ritningar på ett lämplgt chassie för att bära ovanstående delar, samt att jag gärna gör huvudram i 30x30 profil. Finns det något lämpligt som rullar där ute så är det ju dumt att uppfinna hjulet igen eller göra samma misstag, så erfarenheter och ideer önskas.
  9. Hej! Ny här men har fastnat i diverse trådar här, ett mycke trevligt forum förövrigt. Bakgrund. Började för 10 år sedan med ett uppbiffat seven chassie, tanken var att ha volvos turbo femma som motor samt getrag låda alt. M47 lådan samt bakaxel från 940, 140 hjulspindel. På den tiden var det ju inte så lätt att hitta bra forum och inspirationen samt fritiden minskade så det slutade med en ihopsvetsad rörhög. Frågor och funderingar. Nu har jag åter tagit upp tanken på att genomföra detta bygge, ser då att det finns många fina locost chassien som är lämpliga för mina donatordelar, har ju fortfarande allt stående men är inte nöjd med utrymmet i det chassiet jag då byggde. Önskemål är att köra 30x30x2 profil i huvudramen sedan strävor i 25x25x2 detta då ja ändå kommer drabbas av vikt effektproblem, detta även om 20kw gränsen blir klubbad. Effekten lär ju gå att kompensera det tyngre chassiet och donatordelarna är ju inte direkt anorektiskt lagda heller. Är det tillåtet att viktkompensera på passagerarsidan med motsvarande vikt som man själv har typ 90kg , kan ju vara viktiga kilon för bes:-)? Skulle det bli problem med vikt effekt får man väl köpa en 5 sugmotor:-) Vad har ni för förslag på chassie samt för resp nackdelar med olika chassieval? Tar gärna emot lite ritningsförslag med. Peter,
×
×
  • Create New...