Jump to content

Bilsläp


Borken

Recommended Posts

Hej

Är det nån som har koll på reglerna för att smälla ihop en obromsad bilkärra? Kostnader? Jag funderar på att köra det som ett "övningsprojekt" innan jag bygger Locost, så man får ordning på svetsandet. Är det nån som har en bra ritning/skiss på en bilkärra?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det inte finns några krav på besiktning el dyligt av obromsade kärror så får man nog göra en sån. Men vet inte om det är så klokt att börja med en kärra. Det är inte ofta man kör 30 med en sån kärra(inte jag iaf) skulle vara så dumt if den rammlar ihop när man är ute och kör:)

Hur är det med maxlast på obromsade släp, finns det något sån gräns beroende på hur mycket bilen man kör väger? det finns ju maxlast på dom men det är väl bara en rekomendation för vad kärra klarar av. eller?

Link to comment
Share on other sites

På hökärror finns det väll i alla fall ingen maxtyngd? Man ser ju ofta bönder som har lastat sina kärror mer än fulla, och hö är tyngre än man kan tro.

Det var en bra idé förresten, jag har alltid önskat mig en biltransportkärra... Kanske bygger en jag med.

Edit: Och här på västkusten ser jag enorma båtar som dras på 30-kärror rätt ofta. Det är båtar som garanterat väger flera ton...

Link to comment
Share on other sites

Jag hade för mig att det fanns en ny typ(EU) av obromsat som kan lasta kring 300-400 kg och då får framföras i 80 km/h

En sån måste väl besiktigas om inte annat reg.besiktigas dom jag har sett har reg skylt?

Borken

Link to comment
Share on other sites

Jag hade för mig att det fanns en ny typ(EU) av obromsat som kan lasta kring 300-400 kg och då får framföras i 80 km/h

En sån måste väl besiktigas om inte annat reg.besiktigas dom jag har sett har reg skylt?

Borken

Det stämmer. Jag vet inte hur det är med maxvikten, men obromsade släp får köras i 80km/h om de är reggade. Oreggade har 30km/h max.

Men jag vet inte om det är ett så bra svetsövningsprojekt att bygga ett släp... det är ju lika viktigt att det blir bra svetsat som en ram till en amatörbyggd bil. Jag ska bygga mig en motorlyft och ett motorstöd hade jag tänkt. Det värsta som kan hända då är att jag får en motor på tårna, men förhoppningsvis utsätter man inte allmänheten för någon fara. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var väl det jag misstänkte, hur går man till väga för att regga?

Och jag hade nog tänkt svetsa ordentligt, men man vill ju att det skall bli snyggt också därför behöver åtminstonde jag öva lite.

Dessutom ser jag hellre att ett släp börjar vobbla lite i 80 KM/H än att bilen knäcks i 130 KM/H.....sån e jag

H Borken :prop:

Link to comment
Share on other sites

Det var väl det jag misstänkte, hur går man till väga för att regga?

Fråga närmaste bilprovning, de vet nog. Det kan väl inte vara så avancerat att regga ett släp...

Berätta gärna hur det gick. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

En regel som gäller och kom när vi gick med EU är:

Obromsad släpkärras TOTALVIKT får INTE överstiga dragfordonets HALVA TJÄNSTEVIKT, då får obromsat framföras i max 80 km :thumbup:

Dock så är det fortfarande så att dragvikten på dragfordonets regbevis som gäller. :hypocrite:

Som ex så kan jag ta våran Chevrolet Van som har en tjänstevikt på 2370kg men får bara dra med B kort 750 kg totalvikt men med E kort så får man dra 1900kg. :blink:

Det betyder att om man har en obromsad kärra som har en totalvikt av 950kg vilket är halva bilens tjänstevikt så är det INTE tillåtet.

Det är inte lätt att veta hur det ligger till men det är alltid regbeviset som bestämmer vikten.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Är lite sugen på att ta en Saab 9000 och bygga en biltransport av:)

Skulle vara skoj att ha...

Det finns ju ombyggnadskit för bland annat saab 9000 att köpa, det finns en i närheten av där jag bor som jag brukar se ibland.

Link to comment
Share on other sites

Spännande:) Funderar på om man kan göra en sån fast som hästtrailer...

Efter att varit tillsamans med en häst människa i 3 år så har jag kommit på att dom betalar vad som helst för ingentind :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Är det någon som har ritningsfilen som fanns på Daniels länk, då den inte finns kvar på servern verkar det som... Vet att jag har läst den aktuella Wheelsartikeln när jag var yngre, letade efter den i mitt "bibliotek", men utan resultat.

Väldigt tacksam för ett mail i så fall...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag har också blivit sugen på en Solstad-saab. Med B-körkort är det ju omöjligt att köra en vanlig bil på släp, sjuan funkar med rätt släp i och för sig.

Men tanken var att bygga en lång Saab att köra Sjuan på när det behövs och hyra ut den när jag själv inte behöver den. Borde kunna få tillbaka investeringen på några år.

Så jag är också väldigt intresserad av en ritning på en Solstad-saab. Eller i alla fall lite info om infästningen mellan bilen och påbyggnaden. Det står en i Åkarp mellan Malmö och Lund, får kanske ta kameran och köra dit...

Link to comment
Share on other sites

ritningen som länkades till i 2 olika gamla inlägg var/är på ett biltransport släp...

om man bygger ett så avanserat bygge som att bygga en lätt biltransportbil av en saab (eller annat framhjulsdrivet fodon) så blir det Sfro som är den första anhalten...

jag vet att då Robban (solstad) byggde på saab att det var prob med växellådorna... men visst fabiksnya förstärkta höll ett tag..

det var ju även populärt att bygga på volvo 850.. vet inte hur bra dom höll..

anordningen reggas som lätt lastbil.. så lastvikt e ju beroende på hur lätt man bygger ..

i början var robbans schassien helvetsade av Rhs profiler i sluter hopskruvade av pressade profiler.. dom höll bättre med mindre utmattningsbrott..

han byggde bla tidningsbilar till aftonbladet som oftast körde med mycket överlast... även några abmulanser byggdes och då jag genom jobbet drabbats av dom... bra innermiljö men urusla bromsar till vikten..

drivaxlar som inte håller växellådor som rasar osv..

men visst tanken är god..

ta tex en xantia och använd den hydrauliska nivåregleringen...

verkar vara poppis att sätta luftfjädring i alla fall bak och genom detta underlätta lastning och körkonfort..

infästningen mellan Ram och karossen var genom bultförband bakom hytten... stålplattor svetsade i en RHS profil instucken i schassit hela vägen fram.. sedan satt en likadan platta fast i släpdelen..så att man kunde byta ut fram eller bakdelen vid krock..vilket hände då och då.....

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

i veckan som var så fanns det två stycken sånna här...

http://kvd.se/obj/fil/985nn/05/obj-12647601.php ute i Åkersberga.

Har sett två stycken liknande för nått år sen åxå, verkar som att de dycker upp ibland...

bilen du länkar till är byggd av Robban i sammarbete med wiman firman wiman byggde ambulans skåpet .. skåpet är demonterat och står på en släpkärra på mitt jobb för ombyggnad. och används för att utbilda sjukvårdspersonal för ambulans..

han som ägde ambulansen (samariten ambulans) i stora staden klagade över dåliga bromsar och hur jobbig ambulansen var på vintern med endast framhjuls drift... en del av bilarna utrustades med robland drivning (om jag förstått rätt hydraul motorer som drev på bakhjulen för att komma igång i halt väglag...)

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

tja några solstad eller liknande biltransporter finns ju nästan jämt till salu, igår från den på auktionen för då 15k någon för 69k en för 150k och nu denna...

men lite skillnad till att bygga själv.. klart det är ju inte gratis att bygga...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...