RoXa Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Har funderat fram och tillbaka vad gäller valet av spindlar och kommit fram till att det skulle vara väldig smidigt att bygga med saab 900 spindlar runt om. Men frågan är: Är undre spindelleden från 900:an godkänd? De ser ju väldig krafitga ut men det är ju lätt att lura sig;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Eftersom fjädern sitter på 900/99:ans övre bärarm original, så är leden inte "per automatik" godkänd. Som du säger så är den kraftig och om någon byggare skulle göra dragprov på en Saabled och jämföra med exempelvis Taunus undre led, så skulle man kanske kunna ordna ett "prejudikat". /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 Det är faktiskt samma led både uppe och nere, samma artikelnr på SAAB ANA. Och då tycker man att den borde klara av att användas till våra projekt. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 kruxet med SAAB leden är att original så trycker den ner bärarmen så belastningen blir tryckande ,,inte dragande. men volvo Amazon/140/164 Opel Ascona/Commodore/rekord mfl. Ford Taunus. mfl. har dragande. kan du använda någon av dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 eller alfa75, GTV/alfetta/gulietta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 Eller: -Fiat 124/Lada etc -Lotus Elise Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 ja o kanska ZIL o Moskvitch. mina första förslag var främst på sådana som är lätta att få tag på även om flera år. man kanske ska byta om 10-20år. :notworthy: :) :o :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 Jag skulle bli ganska förvånad om det inte gick att få tag i nämnda Alfa, Fiat eller Lotus Elise leder om "flera år". Hur obskyra modeller som ZIL o Moskvitch, vilka mig veterligt överhuvudtaget aldrig haft nån agentur i Sverige, kom in i bilden förstår jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 (edited) Mazda MX5 1998-2005 Se tråd: www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=6597&view=&hl=miata&fromsearch=1 Edited September 23, 2009 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 den tråden funkar inte för mig. Kan ej hitta meddelas det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 Har fixat länken ovan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts