Jump to content

kolkanister


viggen

Recommended Posts

jag har för mig att den koplas till motorns vevhusventilation för att ta hand om olja. är jag helt ute och cyklar eller?

hur fungerar den?

hur är den koplad?

nån som har bilder?

:icon_bach: / viggen

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det är avluftningen från bensintanken som ska in i kolkanisterfiltret när du kör med katalysator.

Det har definitivt med avgasreningen iaf att göra.....

Link to comment
Share on other sites

ok va bra då var jag ute och cyklade då :icon_oops: men om man nu måste ha en för att slippa betala miljöavgiften så är det ju bra om man vet vad det är och hur den fungerar. nån som vet? :) / viggen

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att få svårt att klara miljökraven med min nuvarande motor (pinto med MC-fuggar). Är här någon som fått igenom en motor utan insprutning utan att behöva hosta upp miljöavgiften?

Sist jag räknade så kostade de delarna man behöver för att klara miljökraven mer än de 7000kr som straffavgiften är på..

7000:- är det en engångssumma? eller en årligen återkommande avgift?

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att få svårt att klara miljökraven med min nuvarande motor (pinto med MC-fuggar). Är här någon som fått igenom en motor utan insprutning utan att behöva hosta upp miljöavgiften?

Sist jag räknade så kostade de delarna man behöver för att klara miljökraven mer än de 7000kr som straffavgiften är på..

7000:- är det en engångssumma? eller en årligen återkommande avgift?

Det är en engångsavgift.

Om du visserligen inte byter motor och reggar om den....då kanske det blir 1 gång till

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en bild på http://www.fs.isy.liu.se/Edu/Courses/TSFS0.../TSFS06lab2.pdf

men den är inte så bra.

Såhär har jag fattat det;

Vid avluftning åker bensinångorna genom kolfiltret ut i luften och lämnar kvar alla kolväten i filtret.

När mototrn är igång öppnas en ventil så att luft sugs in genom kolfitret till motorn och kolvätena förbränns i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Såhär har jag fattat det;

Vid avluftning åker bensinångorna genom kolfiltret ut i luften och lämnar kvar alla kolväten i filtret.

När mototrn är igång öppnas en ventil så att luft sugs in genom kolfitret till motorn och kolvätena förbränns i motorn.

Stämmer precis :thumbup: men om jag fattat det hela rätt så öppnar ventilen till insuget bara då och då. Den är alltså inte öppen konstant när motorn är i gång (i alla fall inte på Volvo :whistling: ).

Link to comment
Share on other sites

tack för svaret. är det någon som har en bild så man ser hur den ser ut i verkligheten?

På kolkanisterfiltret?

Det är bara en svart plastburk. Men om du vill så ska jag rota fram en bild.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att få svårt att klara miljökraven med min nuvarande motor (pinto med MC-fuggar). Är här någon som fått igenom en motor utan insprutning utan att behöva hosta upp miljöavgiften?

Jag vill minnas att det är krav på att du har motorstyrning mha lambdasond, så det går nog inte med förgasare.

Om kolkanistern kopplas till insuget som det visas i pdf-filen kan det väl inte vara så bra om den suger genom den hela tiden? Det blir väl som att motorn drar tjuvluft? Den borde väl hellre kopplas in innan gasspjället, eller spelar det ingen roll?

Link to comment
Share on other sites

Stämmer precis  :thumbup:  men om jag fattat det hela rätt så öppnar ventilen till insuget bara då och då. Den är alltså inte öppen konstant när motorn är i gång (i alla fall inte på Volvo  :whistling: ).

Precis, så är det säkert i fabriksbyggda system. "realpinto" skrev i ett annat inlägg (i samband med megasquirt tror jag) att en ventil mellan insuget och kolkanistern som öppnas när motorn är igång brukar godkännas. Lite enklare att bygga.

Link to comment
Share on other sites

hmm måste man ha en kolkanister om man har kat?? jag har en liggandes men kändes onödigt o koppla in den ifall den inte behövs.. isf måste man dra en till slang från tanken? blir väldigt jobbigt för mig då allting e redan monterat ivägen.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

hur många ere som igentligen har fått betala miljöavgiften? har inte hört att nån som byggt här jag bor har fått betala nåt.. undra om man kanske ska rentav skulle skippa effekt strypar katten oxå slipper man lägga ner några tusingar på den.. :whip:

Link to comment
Share on other sites

För att slippa miljöavgiften så MÅSTE det vara lambdastyrt insprutningssystem med katalysator OCH kolkanister kopplad. :thumbup:

Går inte på nåt annat sätt att slippa detta :(

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

undra om man kanske ska rentav skulle skippa effekt strypar katten oxå slipper man lägga ner några tusingar på den.. :whip:

Nej, det tycker jag inte du skall göra! Det är att snåla i fel ände. Enda anledningen jag ser till att inte bygga med avgasrening är om man skulle bygga en replika med endast gamla delar. Jag tycker det märks stor skillnad bara man hamnar bakom en äldre bil hur mycket skitigare det är utan kat, det luktar ju skunk! Och så en annan sak. Varför betala 7000 spänn för absolut ingenting? Det gör ont bara jag tänker tanken. Jag lägger hellre de pengarna på t.ex. en programmerbar insprutning. Men allting är förstås IMHO... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det måste väll finnas massor av folk i sverige som byggt sjua med förgasarmotor, och därför fått betala miljöavgift? Har för mig att det skall finnas runt 200 inregistrerade sjuor i sverige...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är Bilprovningen som ska se till att miljöavgiften tas ut - de rapporterar till SNV om jag minns rätt.

Enklaste sättet att lösa en FAQ är en separat forumavdelning dit man flyttar "bra" trådar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...