viggen Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 jag har för mig att den koplas till motorns vevhusventilation för att ta hand om olja. är jag helt ute och cyklar eller? hur fungerar den? hur är den koplad? nån som har bilder? :icon_bach: / viggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag har för mig att det är avluftningen från bensintanken som ska in i kolkanisterfiltret när du kör med katalysator. Det har definitivt med avgasreningen iaf att göra..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Håller med Jonte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 ok va bra då var jag ute och cyklade då :icon_oops: men om man nu måste ha en för att slippa betala miljöavgiften så är det ju bra om man vet vad det är och hur den fungerar. nån som vet? :) / viggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag kommer att få svårt att klara miljökraven med min nuvarande motor (pinto med MC-fuggar). Är här någon som fått igenom en motor utan insprutning utan att behöva hosta upp miljöavgiften? Sist jag räknade så kostade de delarna man behöver för att klara miljökraven mer än de 7000kr som straffavgiften är på.. 7000:- är det en engångssumma? eller en årligen återkommande avgift? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag kommer att få svårt att klara miljökraven med min nuvarande motor (pinto med MC-fuggar). Är här någon som fått igenom en motor utan insprutning utan att behöva hosta upp miljöavgiften?Sist jag räknade så kostade de delarna man behöver för att klara miljökraven mer än de 7000kr som straffavgiften är på.. 7000:- är det en engångssumma? eller en årligen återkommande avgift? Det är en engångsavgift. Om du visserligen inte byter motor och reggar om den....då kanske det blir 1 gång till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 :icon_offtopic: :D :D :D :D :D men det gör inte så mycke. som sakt vad är en kolkanister? hur fungerar den? nån som har bild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag hittade en bild på http://www.fs.isy.liu.se/Edu/Courses/TSFS0.../TSFS06lab2.pdf men den är inte så bra. Såhär har jag fattat det; Vid avluftning åker bensinångorna genom kolfiltret ut i luften och lämnar kvar alla kolväten i filtret. När mototrn är igång öppnas en ventil så att luft sugs in genom kolfitret till motorn och kolvätena förbränns i motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 tack för svaret. är det någon som har en bild så man ser hur den ser ut i verkligheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Såhär har jag fattat det;Vid avluftning åker bensinångorna genom kolfiltret ut i luften och lämnar kvar alla kolväten i filtret. När mototrn är igång öppnas en ventil så att luft sugs in genom kolfitret till motorn och kolvätena förbränns i motorn. Stämmer precis :thumbup: men om jag fattat det hela rätt så öppnar ventilen till insuget bara då och då. Den är alltså inte öppen konstant när motorn är i gång (i alla fall inte på Volvo :whistling: ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 tack för svaret. är det någon som har en bild så man ser hur den ser ut i verkligheten? På kolkanisterfiltret? Det är bara en svart plastburk. Men om du vill så ska jag rota fram en bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 ok är det bara en plastburk med ett par slangar på är det ju inte så mycket att se. var får man tag på en sån då? sitter det redan på alla bilar med kat eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Jag kommer att få svårt att klara miljökraven med min nuvarande motor (pinto med MC-fuggar). Är här någon som fått igenom en motor utan insprutning utan att behöva hosta upp miljöavgiften? Jag vill minnas att det är krav på att du har motorstyrning mha lambdasond, så det går nog inte med förgasare. Om kolkanistern kopplas till insuget som det visas i pdf-filen kan det väl inte vara så bra om den suger genom den hela tiden? Det blir väl som att motorn drar tjuvluft? Den borde väl hellre kopplas in innan gasspjället, eller spelar det ingen roll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 Stämmer precis :thumbup: men om jag fattat det hela rätt så öppnar ventilen till insuget bara då och då. Den är alltså inte öppen konstant när motorn är i gång (i alla fall inte på Volvo :whistling: ). Precis, så är det säkert i fabriksbyggda system. "realpinto" skrev i ett annat inlägg (i samband med megasquirt tror jag) att en ventil mellan insuget och kolkanistern som öppnas när motorn är igång brukar godkännas. Lite enklare att bygga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 På alla bilar som har kolcannister så finns det en ventil som öppnar och stänger vid behov,volvo och saab bla. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 27, 2004 Share Posted April 27, 2004 hmm måste man ha en kolkanister om man har kat?? jag har en liggandes men kändes onödigt o koppla in den ifall den inte behövs.. isf måste man dra en till slang från tanken? blir väldigt jobbigt för mig då allting e redan monterat ivägen.. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 27, 2004 Author Share Posted April 27, 2004 som jag har förståt det så måste man ha kolkanister för att slippa miljöavgiften. du får vell göra som dom altid tjatade om i lumpen GÖR OM GÖR RÄTT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 hur många ere som igentligen har fått betala miljöavgiften? har inte hört att nån som byggt här jag bor har fått betala nåt.. undra om man kanske ska rentav skulle skippa effekt strypar katten oxå slipper man lägga ner några tusingar på den.. :whip: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 För att slippa miljöavgiften så MÅSTE det vara lambdastyrt insprutningssystem med katalysator OCH kolkanister kopplad. :thumbup: Går inte på nåt annat sätt att slippa detta :( Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 undra om man kanske ska rentav skulle skippa effekt strypar katten oxå slipper man lägga ner några tusingar på den.. :whip: Nej, det tycker jag inte du skall göra! Det är att snåla i fel ände. Enda anledningen jag ser till att inte bygga med avgasrening är om man skulle bygga en replika med endast gamla delar. Jag tycker det märks stor skillnad bara man hamnar bakom en äldre bil hur mycket skitigare det är utan kat, det luktar ju skunk! Och så en annan sak. Varför betala 7000 spänn för absolut ingenting? Det gör ont bara jag tänker tanken. Jag lägger hellre de pengarna på t.ex. en programmerbar insprutning. Men allting är förstås IMHO... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 men just nu vill ja bara ha den färdig så fort som möjligt och hålla på och strula med kolanister o tjafs.. som sagt känner ingen som ahr fått pröjsamiljöavgiften ännu.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Det måste väll finnas massor av folk i sverige som byggt sjua med förgasarmotor, och därför fått betala miljöavgift? Har för mig att det skall finnas runt 200 inregistrerade sjuor i sverige... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 4av4 har sluppit avgiften som jag känner iaf.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Hej Funktionen på kolkanistern har vi rett ut tidigare. Prova att söka i forumet (kan vara i gamla delen). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Hej, Hur ser administrationen ut kring miljöavgiften? vem rapporterar till vem? Hur får miljövårdsverket reda på att jag bygger en smutsig bil? //Bernt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 lite OT, men hur skulle vi göra med en F.A.Q ?? har känt vid flera frågor det senaste att det skulle behövts... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Hej Det är Bilprovningen som ska se till att miljöavgiften tas ut - de rapporterar till SNV om jag minns rätt. Enklaste sättet att lösa en FAQ är en separat forumavdelning dit man flyttar "bra" trådar. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 instämmer ang, F.A.Q.. så gör vi på blackrace och det fungerar utmärkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.