Jump to content

Styrväxelfråga/vändradie


Kilkenny

Recommended Posts

Efter att ha puttrat runt med bilen lite försiktigt här hemma så har jag insett att vändradien är på tok för stor, skulle vilja minska denna, dvs öka styrutslaget, hur göra?

jag har en kortad styrväxel från roadster.se (2,4 rattvarv Westfield), plus 140-spindlar, ingen bra kombo tydligen...

1. Ni som kör med 140 spindlar, vad för styväxel kör ni med?

2. finns det någon ombyggnadsats för min växel för mer/snabbare utslag?

3. andra ideer?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

jag ser det som att du har 2 alternativ, antingen byter/bygger du om spindlarna så styrarmen där blir kortare eller så byter/bygger du om styrväxeln.

själv tycker jag det borde gå att ändra styrväxeln så att stoppet kommer senare så de helt enkelt går att vrida fler varv på ratten typ från 2,4 till 3 eller nått. men de kanske inte finns kuggar så långt?

Link to comment
Share on other sites

Lupus: tror du inte jag testat? :)

Jay-C: utväxlingen skulle nog må bra av att bli lite snabbare, känns väldigt lätt att ratta.

Thomas: Som jag minns det så går den till full kugg, så det bästa hade väl kanske vart å byta styrväxeln helt.

Så jag upprepar frågan: Ni som kör med 140.spindel, vad för styrväxel har ni valt och är ni nöjda med detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag har liknande problem, 164 spindlar och escort styrväxel. Jag är dock sugen på att modda styrarmen på spindlarna...host host... nej men jag tycker att det borde gå att göra det utan att behöva svetsa eller något som kan förstöra styrkan i spindel. Kanske borra hål och göra kona längre in på armen bara. Det är bara funderingar jag har. Vad kan hända om man värmer upp styrarmen och bockar den lite, kan man sabba materialet ?

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för utväxling i grader per grader ?

Egentligen det enda man kan mäta i, rattvarv säger dig bara något om du uppdaterat en känd bil.

Min bruks bil Speedstern som i stort sett är en elise har ca 15:1 och min 7:a i samma härad kanske lite lägre (om jag kommer ihåg rätt).

Med mina saab spindlar och Golf 1 original låg jag på ca 21:1.... lätt styrd var bara förnamnet. Men efter en rally växel med 2.1 varv blev det bättre. Egentligen borde jag ge mig på och borra nya hål i spindlarna oxå men det får bli senare någon gång när man har allt löst. Jag ligger trots på ganska normala sportbils värden.

Så ut och räkna eller lättare snurra ratten 360grader och försök uppskatta eller mät hur mycket hjulet vred sig.

dela dem med varandra och se om du får 20 = Scania eller 5 = gokart

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har beslutat mig för att byta styrväxeln, men mot vad?

Håkan pratar om en 240 modell med kort utväxling, var hittar man en sån?

Eller kan jag ta en växel från en servoförsedd bil (färre rattvarv) och bara plocka bort servodelen?

Jag vill ha bra svängradie och snabb styrning!

Link to comment
Share on other sites

Du köper en komplett begagnad av någon rally åkare via annons på t.ex.http://www.resultatservice.com/ eller någonstans där

rallyåkarna håller sej. Eller så köper du en ny sats med drev och kuggstång från någon leverantör av rallydelar och skaffar

en std. styrväxel till 240 på skroten och byter innehåll. Det är ganska lätt arbete att byta innehåll, men helst ska man ha

en speciell nyckel för att lossa en "kronmutter" runt ingående axeln. Det går utan specialverktyg men det är lite pyssel,

för kronmuttern har ett invändig 8 kantigt grepp om jag minns rätt. Det du ska tänka på i fall du ska byta själv är att du

måste ha en styrväxel som är helt i aluminium det funkar inte med de som har ett plåtrör. och du ska vara rädd om det kullager

som sitter runt den ingående axeln under muttern, för det finns bara på volvo och är en "skyddad produkt" man inte kan köpa

från någon annan vanlig kullagerleverantör. Volvo rekomenderar även att man smörjer styrväxeln med ett speciellt fett.

Här ser du skillnaderna:

fd10200994338f1be.jpg

361020099444241fa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag gav 700 för en komplett beg. växel med kort utväxling.

Ska vi diskutera sellholm så kan det finnas skäl till att

drivorna av saker är så höga där......

Jan's priser avviker oftast "lite" från övriga tillgängliga alternativ på marknaden. :blink: Man kan ju dock hoppas på bättring....

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Allt är inte billigt där men för styrning har de "en gubbe på heltid" som enbart tillverkar styranordningar, så nog säljs det allt. Det finns Locost där också. Men sen det en fördel till (för mig) -- ungefär 2 mil mellan Arboga och Sellholm, det underlättar också.......

Kan också vara värt en kolla för de har mycket kontakter med åkare runt om kring där det kan finns begagnade saker att hämta för en rimlig peng.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...