Kilkenny Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 (edited) Efter att ha puttrat runt med bilen lite försiktigt här hemma så har jag insett att vändradien är på tok för stor, skulle vilja minska denna, dvs öka styrutslaget, hur göra? jag har en kortad styrväxel från roadster.se (2,4 rattvarv Westfield), plus 140-spindlar, ingen bra kombo tydligen... 1. Ni som kör med 140 spindlar, vad för styväxel kör ni med? 2. finns det någon ombyggnadsats för min växel för mer/snabbare utslag? 3. andra ideer? Edited September 14, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 3. andra ideer? Pröva den där pedalen till höger den brukar jag använda för att svänga med när styrningen inte räcker till :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 jag ser det som att du har 2 alternativ, antingen byter/bygger du om spindlarna så styrarmen där blir kortare eller så byter/bygger du om styrväxeln. själv tycker jag det borde gå att ändra styrväxeln så att stoppet kommer senare så de helt enkelt går att vrida fler varv på ratten typ från 2,4 till 3 eller nått. men de kanske inte finns kuggar så långt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Går styrväxeln hela vägen till kuggstoppet? .om du tittar uppifrån styrväxeln , sitter den lite bakom då? Gör den inte det så kan det minska styrutslaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted September 15, 2009 Author Share Posted September 15, 2009 Lupus: tror du inte jag testat? :) Jay-C: utväxlingen skulle nog må bra av att bli lite snabbare, känns väldigt lätt att ratta. Thomas: Som jag minns det så går den till full kugg, så det bästa hade väl kanske vart å byta styrväxeln helt. Så jag upprepar frågan: Ni som kör med 140.spindel, vad för styrväxel har ni valt och är ni nöjda med detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Jag har liknande problem, 164 spindlar och escort styrväxel. Jag är dock sugen på att modda styrarmen på spindlarna...host host... nej men jag tycker att det borde gå att göra det utan att behöva svetsa eller något som kan förstöra styrkan i spindel. Kanske borra hål och göra kona längre in på armen bara. Det är bara funderingar jag har. Vad kan hända om man värmer upp styrarmen och bockar den lite, kan man sabba materialet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 jag har 140 spindlar, 240 styrväxel med kort utväxling. hur mycket det är mellan fulla utslag vet jag inte men jag tycker det funkar för min del iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Vad har du för utväxling i grader per grader ? Egentligen det enda man kan mäta i, rattvarv säger dig bara något om du uppdaterat en känd bil. Min bruks bil Speedstern som i stort sett är en elise har ca 15:1 och min 7:a i samma härad kanske lite lägre (om jag kommer ihåg rätt). Med mina saab spindlar och Golf 1 original låg jag på ca 21:1.... lätt styrd var bara förnamnet. Men efter en rally växel med 2.1 varv blev det bättre. Egentligen borde jag ge mig på och borra nya hål i spindlarna oxå men det får bli senare någon gång när man har allt löst. Jag ligger trots på ganska normala sportbils värden. Så ut och räkna eller lättare snurra ratten 360grader och försök uppskatta eller mät hur mycket hjulet vred sig. dela dem med varandra och se om du får 20 = Scania eller 5 = gokart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 (edited) Kilkenny, jag köper gärna din snabba styrväxel om du skaffar en annan ;) Jörgen Edited September 16, 2009 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 10, 2009 Author Share Posted October 10, 2009 Jag har beslutat mig för att byta styrväxeln, men mot vad? Håkan pratar om en 240 modell med kort utväxling, var hittar man en sån? Eller kan jag ta en växel från en servoförsedd bil (färre rattvarv) och bara plocka bort servodelen? Jag vill ha bra svängradie och snabb styrning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 Du köper en komplett begagnad av någon rally åkare via annons på t.ex.http://www.resultatservice.com/ eller någonstans där rallyåkarna håller sej. Eller så köper du en ny sats med drev och kuggstång från någon leverantör av rallydelar och skaffar en std. styrväxel till 240 på skroten och byter innehåll. Det är ganska lätt arbete att byta innehåll, men helst ska man ha en speciell nyckel för att lossa en "kronmutter" runt ingående axeln. Det går utan specialverktyg men det är lite pyssel, för kronmuttern har ett invändig 8 kantigt grepp om jag minns rätt. Det du ska tänka på i fall du ska byta själv är att du måste ha en styrväxel som är helt i aluminium det funkar inte med de som har ett plåtrör. och du ska vara rädd om det kullager som sitter runt den ingående axeln under muttern, för det finns bara på volvo och är en "skyddad produkt" man inte kan köpa från någon annan vanlig kullagerleverantör. Volvo rekomenderar även att man smörjer styrväxeln med ett speciellt fett. Här ser du skillnaderna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 10, 2009 Author Share Posted October 10, 2009 Aha, där fick man lite mer att grubbla på... Tack för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 10, 2009 Share Posted October 10, 2009 --- Eller så köper du en ny sats med drev och kuggstång från någon leverantör av rallydelar --- Tex hos Sellholm, Köping Det finns så många olika styrväxlar och kuggstänger där så man skulle kunna bada i dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 kör du Opels stång så har stig kristianssons bil andra utväxlingar jag gav under 1500:- för ung 2år sedan. Rally design har också till opel o ford. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 11, 2009 Author Share Posted October 11, 2009 ska ner till skroten nu å finurla lite :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 (edited) Jag tror jag gav 700 för en komplett beg. växel med kort utväxling. Ska vi diskutera sellholm så kan det finnas skäl till att drivorna av saker är så höga där...... Jan's priser avviker oftast "lite" från övriga tillgängliga alternativ på marknaden. :blink: Man kan ju dock hoppas på bättring.... Edited October 11, 2009 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 11, 2009 Author Share Posted October 11, 2009 Om man jämför 240 servo-växel vs din korta växel Håkan , hur nära ligger dom i utväxling tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 (edited) Arrowsmith: Allt är inte billigt där men för styrning har de "en gubbe på heltid" som enbart tillverkar styranordningar, så nog säljs det allt. Det finns Locost där också. Men sen det en fördel till (för mig) -- ungefär 2 mil mellan Arboga och Sellholm, det underlättar också....... Kan också vara värt en kolla för de har mycket kontakter med åkare runt om kring där det kan finns begagnade saker att hämta för en rimlig peng. Edited October 11, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.