Jump to content

Värmeisolering


pacman

Recommended Posts

Trots ventilationsgaller ovanför turbo och grenrör så blir huven fruktansvärt varm efter en stunds körning, mest mitt på huven.

Behöver isolera med något inte allför tjockt. Från Scania fick jag några bitar med tjock självhöftande isolering med en aluminiumfilm på. Finns inget kvar av det men någon kanske har tips på var jag kan hitta något liknande fast tunn.

Andra tips mottages tacksamt!

/Peter

Link to comment
Share on other sites

pacman: Lite fler gälar (ventilationsgaller) kanske för att lufta bort den värme som produceras. Törs väl inte föreslå dig de metoder jag har kommit på som är bra för att få luftigt och svalt klimat under huven.

Isolering håller väl bara kvar eller sprider ut värmen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

har du lindat grenröret? sätta mössa på turbon kan göra en del. men det är som cealm säger så kommer det inte ge mindre värme, värmen måste ut någonstans, lindar man grenröret kommer mer värme ut ur avgasröret etc.

AD centre har självhäftande värmeisolering, tror det finns på biltema också men är osäker på hur bra och tunn deras är.

man kan ju också leka med bränsle, e85 brinner bra mycket kallare..

vill man slå på stort finns det företag som håller på med värmeisolerande/reflekterande beläggningar. för att sätta på insidan av grenrör, avgaskanaler i toppen etc.

Link to comment
Share on other sites

Ja den var ju billig.... :blink:

Vi har en AD-center någon kilometer från jobbet. Får knalla dit och kolla vad de har. En tunn matta under huven samt någon form av skärm över grenröret för att länka ut värmestrålningen genom det befintliga gallret.

Tack för tipsen!

/PC

Link to comment
Share on other sites

Det är inte många veckor sedan en liknande diskussion var igång.

Jag hade samma problem på min bil. Jag kunde inte hålla handen på huven efter 15 minuters körning. Provade att sätta den 10mm tunna isoleringen med aluminium yta. Huven blev inte varm efter det men isoleringen förstördes av värmen ganska omgående. Då gjorde jag en värmesköld i 1,5mm aluminium och monterade utanför turbon med lagom avstånd så att luftväxling fortfarande är möjlig runt turbon men att skölden tar värmestrålningen. Efter det monterade jag ny värmeisolering i huven. Nu blir inte huven varm (knappt ljummen) ens vid bankörning. Tänker prova att ta bort värmeisoleringen helt och bara ha kvar skölden.

Om det är intressant kan jag leta fram en bild ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer tre bilder på hur mitt värmeskydd ser ut. Det var en temporär lösning inför bullerprov och SFRO2 som handbockades och jag vek in kanterna med en tång för att minimera ev resonans i plåten plus en 90° vinkel som förstärkning i nedre fästet. Det har fungerat helt perfekt och har därför fått sitta kvar. Plåten har glasblästrats och klarlackats och med tanke på att klarlacken klarat sig bra så är risken att överhetta plåten minimal.

post-696-125262120424_thumb.jpgpost-696-125262122021_thumb.jpgpost-696-125262123127_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...