Jump to content

Vw Golf Framvagn


Rayman

Recommended Posts

jag har planer på att bygga en locost, fast med motorn bakom föraren, som en ariel atom. Jag funderar starkt på en VW golf 2 då de motorerna e rätt bra, små och simpla. det första jag undrar är om det sitter något/några motorfästen på framvagnsbalken?

1094151932vy1.jpg

sen undrar jag även om staget till växelspaken ska monteras till det som är inringat?

golf.jpg

va säger sbp/sfro om att ha bensintanken framför föraren?

Link to comment
Share on other sites

jäpp där ansluts spaken.

du får höra med SFRO ang tanken men det finns säkerhetstankar i olika utföranden.

jag vill minnas att motorfästen sitter i balken. är det inte ett som är i aluminium på din bild

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att Passat växellådorna är starkare och vajerstyrda vilket borde gynna ett bygge som detta. Många som trimmar Golfar byter till dessa vxllådor.

Sen passar 1.8T-20V motorn bra på en bil som denna. ;)

Link to comment
Share on other sites

eftersom kompisens Passat 1,8t 20 landede på min garage infart idag..med trasig turbo...

så vet jag.. motorn sitter längsmonterad på den..

kanske bättre med golfen då motorn sitter tvärs där..

han hade handlat en ny turbo på feltema.. lycklig och ovetande om misstaget..... synd att jag tittade under huven och grussade hans glädje.. fel grejer..

jamen dom sa att denna passar på alla 1,8 turbo... nötter.. varför hadde dom 2 olika till bensin turbon då... åter hos nämda skitbutik efter mycket strul kom dom inte på varför den inte passar... han kör hem,när jag fråga varför inte den andra turbon.??

kompisen ringde, då vart den slut där.. och dom kunde inte kolla om den fanns på något annat varuhus..

bra servise ..not..skit firma!!

Link to comment
Share on other sites

Nu får vi hålla isär Passat och Passat. Fram till modellen som kom i slutet på 97 så var de monterade på tvären. Sen tog man Audis transmission och hade motorn längsmonterad fram tills modellen som säljs idag som har den på tvären igen. Lådorna som jag pratade om sitter i bilar tidigare bilar än 97 och 1.8T motorn passar fint på dessa lådor eftersom VAG:s 4-or efter 1974 har samma bultmönster till sprängkåpan. Magoo är nog expert på detta!!

Link to comment
Share on other sites

Kul project :racesmile:

Men en kommentar en sådan bil kommer att ha mycket av hjul upphängningen synlig och ärligt talat är ju inte en original golf framvagns så snygg även om den förkromas enligt konstens alla regler.

Då bygga egen bil ändå är ett jätte projekt är nog mitt tips att även sikta på en kopia på ariel även där. Då en ariel typ av bil till stor del är en orgie i detaljer av mekaniken. Sjuorna gömmer ju det mesta och kan fuska

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

ok jag får kolla på passat-lådorna då. jag har inte bestämt mig hur jag ska göra med hjulupphängningen där bak ännu. antingen kör man original som man blästrar o fräshar upp eller så kan man ju köpa sportdämpare som är modellanpassade. ser det för jävla illa ut så kan man ju slänga över en plåtbit så det inte syns. det vore jävligt skoj om man kunde ha ett system så man kunde låsa bakhjulen i ett neutralt läge, så man kunde leka lite med 4-hjuls styrning :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Om du skall ha en vettig låda från en "tvärsmonterad" (VAG) bil som tål en motor med lite effekt är det med modellkod 02A,J,M...

den lådan som syns i bilden ovan är en 020 låda som härstammar från mitten av -70 talet med mindre variationer under sin levnadstid, den knäcker man ganska lätt. 020 lådan har en mindre bra lösning på koppling/svänghjul, tryckplattan sitter bultad i svänghjulet och svänghjulet är fastskruvad i tryckplattan. Den nyare typen av växellåda typ 02* är det en normal typ av svänghjul/koppling monterad.

Som Morty skriver så är den bättre typen av låda (02*) vajer manövrerad medans 020 manövreras med "stänger".

En billig sådan låda sitter i Passat från -88 och framåt. Jag vet inte när den typen av låda slutade att monteras i passaten.

Link to comment
Share on other sites

Om man skall plocka effekt (läs vridmoment) så är standard att byta ut diffen till en peloquin alt den dyrare quaife allra minst byta ut nitarna till bultar av typ 10.9 eller 12.9 kvalisort.

Även den äldre 020 lådan har nitade diffar som också gör fina hål i diffhuset (tro mig jag har spräckt några av dessa lådorna) :hypocrite:

Går man upp en del i vridmoment börjar axlarna i 02* lådorna att svikta med drevmos på köpet. 020 lådorna är ännu värre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...