Jump to content

Vad Skall Man Använda För Kabelskor?


Panzer

Recommended Posts

Hej!

Som rubriken säger vad skall man använda för kabelskor och klämverktyg? Räcker Biltemas nya (?) "dyra" kabelskotång som låser tills det att man applicerat tillräckligt tryck? (Den påminner en del om tången på sid 169 i den nya bygghandboken)

Är där någon som har tips på var man skaffar tilllräckligt bra grejor?

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Den duger åt mej, har även kört en del med deras billiga. Man får ta i lite så sitter det. En krympslang över så blir det bra mycket starkare! Dom med inbyggs krympslang med smältlim kan man ha i rymdfärjan. Eh, kanske inte förresten. :unsure:

Det finns en del petimetrar som löder alla kabelskor, ofta med resultatet att det vibrerar av. LOL!

Link to comment
Share on other sites

Bra pressade kabelskor är som sagt oftast det bästa, det är ju vad majoriteten av biltillverkarna använder. Jag har även rätt många lödda kabelskor i min bil och det funkar oftast bra om man inte låter kabeln suga i sig allt för mycket tenn.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Personligen är Biltema kabel skor skit.... visst de är billiga men redan på min SFROII hade en kabel sko lossat till bromsljus kontakten "av sig själv". Enligt de med liet mera erfarenhet så måste man manuellt trycka ihop varje sko extar då de orginal levererade inte har den förspänning i skon som krävs för att sitta still.

Jag har ju bara typ 50 stycken.... så det kan bli en kul tid framöver

Men de är ju billiga ... :banghead: varfrö lär man sig aldrig

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har inte haft problemet med Biltemas kabelskor, jag använder en kabelskotång från Claes Ohlson tror jag, den med klickspärr som pressar hela plastdelen på kabelskon, med mycket bra resultat. Jag har dock haft samma problem om jag använt den enkla kabelskotången att man inte får klämbredden med lossnande kabelskor som följd.

JAG tror inte det är skon utan tången som klämmer......:)

Hi hi

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Gjorde test förra året i skolan mellan en "vanlig" kabelsko klämtång och en mer avanserad som man klämde tills det klickade. Och det var då ingen billig "no name" tång utan en riktig som är godkänd att anvnändas för att klämma kabelskor till flygplan och kontrolleras således av oberoende part en gång om året.

Den "vanliga" vann i hållfasthet och det var tråden som gick av innan den lossna, använde man den klick tången så hände det att kabelskon lossna innan kabeln gick av. :) (testade 5st av varje)

Jag kör presonligen med en "vanlig" och har aldrig haft problem. Dock klämmer jag på hela ytan på skon (Klämmer 2-3ggr per sko) och inte bar en gång.

Link to comment
Share on other sites

har man en klicktång så tror jag man måste använda skor som den är injusterad till.

det kan nämligen skilja en del i plåttjocklek i kabelskorna mellan leverantörerna.

Link to comment
Share on other sites

har man problem med att kabelskorna lossnar tror jag man skall tänka lite starkström = dragavlastning

//Toffe

Har man det problemet så är skorna av dålig kvalite/fel, fel storlek eller så har man för lite muskler när man klämmer.

Kabelskor är nämnligen konsruerade för att om man använder rätt kabelsko till rätt kabelstorlek så SKALL kabeln gå av före den lossnar.

Att tänka på är även att den skalade kabeln skall vara så lång att den går igenom hela kläm partiet så att den sticker fram 0,5-1mm.

Men dragavlastning är ju ingen nackdel :)

Link to comment
Share on other sites

på jobbet använder vi endast o isolerade kabelskor som rullpressas.. behövs isolering drar vi på en issolerande hylsa eller krympslang med lim..

har en hel låda med isolerade kabelskor(inte biltemas) hemma och även biltemas presstång för dom... men som sagt har man sett ljuset vill man inte in i mörkret igen..

min egen tång,rullpress är en avlaggd från jobbet(byts regelbundet) fast tusentals kabelskor har passerat gör den fullgott resultat..om man använder en bra skaltång så har man vunnit mycket då man inte skadar kardelerna..

I ambulanser och polisbilar och brandbilar får vi inte använda isolerade kabelskor, för att säkerställa funktionen.. dom enda ioslerade kabelskor, eller rättare sagt kabelskarvar/hylsor vi använder är sådana med krympslang och lim i.

Det är formodligen överkurs, men när jag gjorde elsystemet till min buggy doppade jag alla kardeländar i kontaktfett innan jag rullpressade dom..+ fett på alla kabelskor/kontaktytor..

nu efter 5 år fungerar alla funktioner felfritt fast buggyn stått ute under en pressening :banghead: tyvärr var det annat som såg tråkigare ut..i vinter får den dock stå inne igen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...