Panzer Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 Hej! Skall till Malmö i morgon och skall då försöka med en raid på Returbilen. Det jag framförallt skall leta efter är säkerhetsbälten. Har tänkt att ha rullarna bredvid varandra i mitten och tror att jag vill delen med låset på bälte och inte "fjäder" eller plattjärn. Kom med tips!! // JEK Quote
Thomas Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 Mina tror jag är från Opel Kadett o där är remmar. har du provat returbilen i K-stad? sväng av vid sjukhuset rakt fram igenom några rondeller till vägen går över viadukt, sväng höger in på Industrigatan där är Byggmax o massa annat. Quote
Thomas Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 har du sem. än? skulle kört upp till dig idag men i sista minuten förhinder. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 Mittenbältet bak från en Saab 9-5. Quote
Jay-c Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 om du t.ex tar frambälterna från en mercedes 190 så kan du sätta övre "glidaren" antingen i bågen eller på nån grej mellan stolarna och montera rullarna bakom stolarna där dom inte syns Quote
Lenny Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 (edited) Saab 900s, baksäte... ta hela "rampen" då får du med nackstöd och 3st bälten med rullar, monteras sedan "vågrätt". Fungerar kanon, och lätt att tillverka fästen... Kan inte bara skriva detta och ta åt mig all credit... TACK "BARONEN", SFRO LUIGI DE BARONE... Edited August 12, 2009 by Lenny Quote
pelle17B Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Kan vara värt att undersöka om de nya reglerna kommer att innehålla krav på nytt obegagnat bälte. Vill minnas att det diskuterats i alla fall. /Peter Quote
Panzer Posted August 13, 2009 Author Posted August 13, 2009 Hej! Tack för påminnelsen, chansar dock med ett par begagnade. // JEK Quote
Lenny Posted March 23, 2010 Posted March 23, 2010 Vill minnas att donatorn var en tjänstebil med "orört" baksäte... nya alltså!!! Quote
Antas Posted March 23, 2010 Posted March 23, 2010 (edited) En liten detalj. Se upp med hur "bältespaketet" monteras i bygget jämfört med hur det satt i donatorn. Försök att få samma lutning i alla led som i donatorn. Det kan nämligen sitta en form av "pendel" eller spärr i bältesrullen som gör att bältet låser om fordonet lutar över en viss vinkel. Detta för att bältet ska låsa om fordonet tippar eller lutar kraftigt. Enklast kollas detta genom att samtidigt dra ut bältet och luta det demonterade "bältespaketet". Vid slakt av donatorn, kom ihåg att även ta fästbultar och ev. distanser. Försök även att kapa ur fästplatta med mutter. Antas i Luleå Edited March 23, 2010 by Antas Quote
svante Posted March 25, 2010 Posted March 25, 2010 Skulle vilja lämna en varningens finger om att använda begagnade bilbälten... Man köper ju inte en begagnad hjälm om föraren krashat, eller hur? Vissa lägger massvis med pengar på att trimma motorer och montera R-däck, att sen välja begagnade bälten är för mig helt oförståeligt.. Det finns billiga universal på vissa av bildelsfirmorna, den som letar lär hitta, annars prova ut en modell från skroten och köp nya från motsvarande bilmodell. På mina universal sitter där ett vred som ska sättas i lod i två riktningar (se bild). Quote
Thomas Posted March 25, 2010 Posted March 25, 2010 Det är riktigt men man kan hitta baksätesbälten som är oanvända. Quote
Panzer Posted March 26, 2010 Author Posted March 26, 2010 "Bumpningen" av tråden var ganska häftig! Jag köpte ett par nya Secoure (?)... // JEK Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.