Jump to content

Vilka Bilar Har Donerat Era Säkerhetsbälten?


Panzer

Recommended Posts

Hej!

Skall till Malmö i morgon och skall då försöka med en raid på Returbilen. Det jag framförallt skall leta efter är säkerhetsbälten. Har tänkt att ha rullarna bredvid varandra i mitten och tror att jag vill delen med låset på bälte och inte "fjäder" eller plattjärn. Kom med tips!!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Mina tror jag är från Opel Kadett o där är remmar. har du provat returbilen i K-stad?

sväng av vid sjukhuset rakt fram igenom några rondeller till vägen går över viadukt, sväng höger in på Industrigatan där är Byggmax o massa annat.

Link to comment
Share on other sites

om du t.ex tar frambälterna från en mercedes 190 så kan du sätta övre "glidaren" antingen i bågen eller på nån grej mellan stolarna och montera rullarna bakom stolarna där dom inte syns

Link to comment
Share on other sites

Saab 900s, baksäte... ta hela "rampen" då får du med nackstöd och 3st bälten med rullar, monteras sedan "vågrätt". Fungerar kanon, och lätt att tillverka fästen...post-276-12501048282_thumb.jpg

Kan inte bara skriva detta och ta åt mig all credit... TACK "BARONEN", SFRO LUIGI DE BARONE...

Edited by Lenny
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

En liten detalj.

Se upp med hur "bältespaketet" monteras i bygget jämfört med hur det satt i donatorn.

Försök att få samma lutning i alla led som i donatorn. Det kan nämligen sitta en form av "pendel" eller spärr i bältesrullen som gör att bältet låser om fordonet lutar över en viss vinkel. Detta för att bältet ska låsa om fordonet tippar eller lutar kraftigt.

Enklast kollas detta genom att samtidigt dra ut bältet och luta det demonterade "bältespaketet".

Vid slakt av donatorn, kom ihåg att även ta fästbultar och ev. distanser. Försök även att kapa ur fästplatta med mutter.

Antas i Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja lämna en varningens finger om att använda begagnade bilbälten... Man köper ju inte en begagnad hjälm om föraren krashat, eller hur? Vissa lägger massvis med pengar på att trimma motorer och montera R-däck, att sen välja begagnade bälten är för mig helt oförståeligt.. Det finns billiga universal på vissa av bildelsfirmorna, den som letar lär hitta, annars prova ut en modell från skroten och köp nya från motsvarande bilmodell. På mina universal sitter där ett vred som ska sättas i lod i två riktningar (se bild).

post-19-126950211031_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...