Jump to content

Skicka Hjul Genom Sverige....


Arrowsmith

Recommended Posts

Hej, Jag skulle behöva få hit (Småland) 4 hjul från Boliden/Skellefteå vilket är 125mil

De är buntade till ett kolli för tillfället och väger 44kg totalt.

Är det någon som har förslag på hur de ska ta sej till småland billigast?

Gjorde upp pris med säljaren i juli som inkluderade 400kr frakt vilket han sade skulle vara kostnaden.

Helt okej för min del så långt och vi var överrens om affär.

Men nu är det dödläge i affären och det beror på att Bussgods enligt säljaren vill ha 700 i frakt och det var dyrare än han planerat.

Nu är det så att jag har avböjt en annan affär p.g.a att detta var i hamn i mina ögon, och nu står man här utan hjul......

Vad är alternativen för billig frakt av hjul genom landet??

Jag vill f*n ha hit dom nu när jag avböjt och bommat de andra....

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissa att 700 kr är ganska riktigt. Skickade för några veckor sedan 2 st kompletta fjäderben samt två bakfjädrar till en SAAB 9000. vikt ca 27 kg = 408 kr

Testa att mata in uppgifterna på http://bussgods.se så får du priset. Annan sajt är http://www.fraktjakt.se/ men tror Bussgods är det billigaste när det inte går att skicka som brev (skrymmande ekonomibrev för då är Posten bäst)

Link to comment
Share on other sites

Borde väl finnas nån på forumet som skall söder ut. Då kan väl dom ta med sig paketet.

Kommer dom till stockholm så kan jag ta dom på mitt släp ner till kinnekulle den 23:e.

Kanske inte den snabbaste lösningen, men billig :)

Link to comment
Share on other sites

Kolla vad bussgods skall ha för transport på halvpall? Det tar kanske liite längre tid eftersom det då går med Schenker istället (som för övrigt också fungerar bra för att skicka privatpaket) men när jag skulle skicka en växellåda blev det billigare med Bussgods/Schenker än bara Bussgods. I mitt fall så gick vikten över 40 kg som var brytpunkten för busstransport och det är ju samma för dig...

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har ofta fått grejor med bussgods från bla bilskrotar, men de har höjt priserna rejält, så ibland är till och med posten billigare. Hör med någon firma i närheten som kanske har fraktavtal med tex schenker eller posten och betala dom frakten, och skicka upp en fraktsedel till Boliden.

Link to comment
Share on other sites

jag vet att bussgods tar mer än vikten när det är kompl, hjul, annars är ju vikten 44kg i prisklass 374:-

Precis, och sådant här blir skrymmande.

En enkel uträkning blir:

Storlek/vikt på paketet

Längd: 60 cm

Bredd: 60 cm

Höjd: 80 cm

Vikt: 44 kg

Är skrymmande: Ja

Antal kollin: 1

Totalsumma: 703,00 kr

medans om man ökar måtten liiite:

Storlek/vikt på paketet

Längd: 65 cm

Bredd: 65 cm

Höjd: 85 cm

Vikt: 44 kg

Är skrymmande: Ja

Antal kollin: 1

Totalsumma: 1.008,00 kr

Är ju klart bättre om man kan lösa det genom kontakter, kompisar eller liknande eller att man kommer överens om överlämning på något sätt. T.ex. så köpte Cealm framskärmarna på den SAAB som jag slaktade i Juni. Han betalade direkt och leverans kommer ske på Kinnekulle den 23:e :)

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, det är fälgar med däck.

Det är hjul till min quad, så de är lite mindre än bilhjul

och måttet på de till ett kolli buntade hjulen är unjefär

54cm i diameter och 90cm långt samt 44kg i vikt.

Jag har själv skickat kompletta bilhjul med bussgods och efter tabellen

har det blivit i 400 kr klassen. Det var ju något år sedan och det

är möjligt att det blivit dyrare. Men jag känner att det är på säljarens ansvar

att ta reda på korrekt pris innan han sätter priset på varan inkl. frakt.

Nu lät det rimligt i mina öron och jag tänkte inte vidare på saken.

Jag har inte betalat något i förhand så på den fronten är det lugnt.

Nu gäller saken istället att hjälpa till att lösa fraktproblemet åt säljaren

så jag får hit det jag trodde redan var "mina" hjul på billigaste vis.

Annars blir jag ju utan även om jag anser att felet inte är mitt och

priset redan är överrenskommet..... De andra hjulen jag avböjde

är sedan länge borta.....Annars vore problemet löst :rolleyes:

Tack för tipsen hittills vänner !!

Vi jobbar vidare på saken och är det någon som har fler ideér så

"keep'em comming"

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Men jag känner att det är på säljarens ansvar

att ta reda på korrekt pris innan han sätter priset på varan inkl. frakt.

Det håller jag fullständigt med om. Ni verkar ju ha tecknat ett muntligt avtal om totalt pris inkl frakt och då skall ju detta gälla. Sen om nu säljaren bryta avtalet så blir det såklart en jobbig situation.

Om jag säljer något som skall skickas så anger jag alltid "frakt tillkommer" och när jag vet var det skall skickas och köparen har bekräftat köpet så packas grejerna. När det är gjort vet jag yttermått och vikt och kan beräkna frakten. Dock har det hänt att det har blivit lite fel (åt båda håll) men samma belopp gäller. Sen om man gör som jag också har gjort ....glömmer att skicka med alla grejer :banghead: ...så är det jag som får stå för detta misstag.

Nu vet jag inte hur eftertraktade dessa hjul är men kan det funka att du hävdar "avtalsbrott" och hotar backa ur hela affären så han står med hjulen kvar...vilket han säkert inte vill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...