Jump to content

Problem Med Display Acewell


Recommended Posts

Hej,

jag har skaffat ett runt Acewell instrument till mitt bygge, men tyvärr fått problem att se siffrorna i displayen.

Instrumentet i sej är tillverkat för att läsas i rät vinkel mot glaset eller snett nedifrån som det blir vid montering på en MC.

I mitt fall har jag intrumentet sitter plant i instrumentbrädan, och då kommer man att se displayen snett uppifrån.

Då är i princip siffrorna oläsbara.

Är det någon som stött på samma problem ?

Finns det någon lösning ?

Jag har pratat med LQT-racing och man är medveten om problemet, men har ingen lösning.

Man lovade dock att kolla med tillverkaren, men vore bra om någon har en lösning på detta.

Hälsningar

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Jo, det löser ju problemet.

Men jag vill helst inte göra det, eftersom den sitter plant installerad i en aluminium panel.

Vinkel måste bli c:a 30 grader, så det kommer se lite tråkigt ut.

mvh// Peter

Link to comment
Share on other sites

Att bygga en bil innebär kompromisser. om man vinklar in överdelen eller fäller in det i panelen med vinkling kan se bra ut. original så har många bilar instr. insänkt en bit i panelen

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen,

det är naturligtvis möjligt att vinkla om instrumentet.

Men vissa displayer i andra sammanhang går att justera för olika läsvinklar.

Det var nog en sådan lösningjag skulle vilja ha i första hand.

Inte en kompromiss, hela bygget kommer att bestå av kompromisser i slutänden i alla fall.

Design, funktion och regler går ju inte alltid ihop.

Hoppas på fler förslad,

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Om nu produkten (Acewell instrument) har egenskaper att det måste avläsas med rät vinkel mot glaset så ser jag heller ingen annan möjlighet än vad Thomas har sagt. Vinkla instrumentet är lösningen och sen är det en smaksak om det skall vara försänkt eller inte (eller delvis). Sen kan du såklart bygga en justerbar "brygga" för att passa förare med olika längd och åtstadkomma det du beskriver.

Andra lösningar omfattar troligen förändrade egenskaper på instrumentet vilket jag inte tror du vill göra (garanti försvinner?!) eller som du skriver att skaffa ett annat instrument med de egenskaper du vill ha och sälja det nuvarande....sura/dyra felköp har man ju varit med om :(

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jag har också ett Acewell instrument, model 2853. Man kan se den i min avatar. Hela instrumentet är en kompromiss känns det som. Anledningen till att jag valde just denna modellen är inbyggda varningslampor och tankmätare. Jag trodde dessutom att det skulle vara bättre att läsa av. Nu har jag instrumentet i rätt vinkel och bra placerat i synfältet, men det fungerar endast använda som hastighetsmätare i vanlig trafik. På bana är överblicken urkass och min tillfälliga lösning är en växlingsindikator som jag styr från mitt styrsystem. För att förbättra avläsningen hade det inte skadat med hela km/h och inte som nu 0,1km/h. I övrigt är det väldigt exakt om man jämför med GPS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...