Jump to content

Funkar Locost Coliovers Till Tyngre Bilar ?


thulle

Recommended Posts

Hej

Håller på att bygga om hjulupphängningen på mitt jänkejärn, en Camaro från 1967

Tjänstevikten i papperna är ca 1600kg

nu kommer den få en helaluminiummotor så det bör ge ca -75kg

vad jag kommit fram till så verkar de flesta köra runt 5-600 Lbs framfjädrar och 2-300 Lbs bakfjädrar.

min fundering är om det verkligen går med samma dämpare som man sätter i era flugviktsbil som i en tyngre bil med 600Lbs fjädrar?

Jag har kikat lite på Gaz och det finns i 52mm kropp för 2,25" fjädrar med både 12mm eller 16mm axel, vad ger axeln det för skillnad?

Och ska man gå på bussning eller lager för bäst hållbarhet?

bussning är väl lättare att byta till bättre material om de går sönder men lagrena kanske är stryktåliga?

eller ska jag kika på något helt annat märke?

Amerikanarna kör mycket på QA1 dämpare men jag vill gärna handla nånstans närmare där man kan få service och support.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Ja, det borde väl gå alldeles utmärkt. Om du sätter på kraftigare fjäder.

Jag kör själv med GAZ eftersom priset passade mej. Men tänk på att bussningarna är skit (fast det kan ju ha blivit bättre på tre år försåss). I vinter Skall jag pressa ur dem och svarva egna i mässing eller teflon. Efter bara 350 mil började orginal bussningarna se riktigt tråkiga ut. För övrigt är jag nöjd med dämparna.

Link to comment
Share on other sites

GAZ funkar bra även på tyngre bilar, men du bör som sagt välja för 2,25" fjäder och gärna 16mm axel. Bussningarna har funkat okej på min Capri nu sedan 2005, visserligen väger den bara 1200 kg nånting men ändå.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra,

min stora fundering är just om dämparen går att ställa tillräckligt hårt för min tunga bil.

prisskillnaden för lager istället för ussning var inte så stor så det kanske är värt det,

men hur pass håller lagret, det måste väl oxå börja glappa efter ett tag?

tack för era inputs så här långt!

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle köra på bussnings varianten då jag inbillar mej att det är enklare/billigare att underhålla. Lätt att uppgradera till hårdare material.

Ang. dämparens hårdhet kan jag oxo bara gissa men jag skulle tro att det går att ställa tillräckligt hårt för din bil.

Link to comment
Share on other sites

Har letat lite info om skillnaden på Gaz GP med 12 respektive 16mm dämparstång men hittar ingen info.

Dampertech trodde 12mm skulle räcka då det bara var offroad som körde med 16mm sa han.

Nån som sitter på nån bra information om skillnaden på dessa?

Link to comment
Share on other sites

Har letat lite info om skillnaden på Gaz GP med 12 respektive 16mm axel men hittar ingen info.

Dampertech trodde 12mm skulle räcka då det bara var offroad som körde med 16mm sa han.

Nån som sitter på nån bra information om skillnaden på dessa?

Edit:

jag fick detta till svar när jag frågade dampertech om skillnaderna, men själv förstår jag just ingenting av det han skrev.

"The best damping ratio for road cars is 3:1 The 16mm rods gives a 2:1 or 1:1.

The damping capacity is the same"

någon som kan översätta, vad menas med 3:1 osv?? :wacko:

Edited by thulle
Link to comment
Share on other sites

Problemet med gummibussningar i coilovers jämför med vanliga stötdämpare och fjädrar är ju att i detta fall så får den lilla stackars gummibussningen bära hela vikten i aktuellt hörn - förenklat (gissningsvis 50/50 viktfördelning) 400 kg skall dag ut och dag in trycka på bussningen... Det lär bli veckounderhåll på de bussningarna.

Jag röstar på ledlager och ordentliga tätningar istället. Med lite tur kommer man undan med byte vart annat år eller kanske ännu mer sällan.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog bussningar nu för att hålla kostnaderna nere sen får kan jag alltid svarva nya i bättre material om det visar sig att de inte håller.

Thomas, tack för klargörandet, då är det alltså 12mm (3:1) jag ska ha.

Jag har mailat dampertech och en firma som heter autoshocks ( www.shock-absorbers.co.uk ) för priser.

Och autoshocks var betydligt billigare, 3-4 veckors leveranstid skrev dem men dampertech hade inte mina fjädrar i lager dem heller så 10 dagar sa dem.

4100 inkl frakt hos autoshock ( med 10% rabatt )

5850 inkl frakt från dampertech ( jag ska dubbelkolla så det var för 12mm stång och inte 16mm han räknade på )

Någon som handlat från autoshocks tidigare då det nästan lät för billigt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...