Jump to content

thulle

Forumdeltagare
  • Posts

    5
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    Mattias Backlund
  • Ort
    Hedemora
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Det blir nog bussningar nu för att hålla kostnaderna nere sen får kan jag alltid svarva nya i bättre material om det visar sig att de inte håller. Thomas, tack för klargörandet, då är det alltså 12mm (3:1) jag ska ha. Jag har mailat dampertech och en firma som heter autoshocks ( www.shock-absorbers.co.uk ) för priser. Och autoshocks var betydligt billigare, 3-4 veckors leveranstid skrev dem men dampertech hade inte mina fjädrar i lager dem heller så 10 dagar sa dem. 4100 inkl frakt hos autoshock ( med 10% rabatt ) 5850 inkl frakt från dampertech ( jag ska dubbelkolla så det var för 12mm stång och inte 16mm han räknade på ) Någon som handlat från autoshocks tidigare då det nästan lät för billigt?
  2. Har letat lite info om skillnaden på Gaz GP med 12 respektive 16mm axel men hittar ingen info. Dampertech trodde 12mm skulle räcka då det bara var offroad som körde med 16mm sa han. Nån som sitter på nån bra information om skillnaden på dessa? Edit: jag fick detta till svar när jag frågade dampertech om skillnaderna, men själv förstår jag just ingenting av det han skrev. "The best damping ratio for road cars is 3:1 The 16mm rods gives a 2:1 or 1:1. The damping capacity is the same" någon som kan översätta, vad menas med 3:1 osv?? :wacko:
  3. Har letat lite info om skillnaden på Gaz GP med 12 respektive 16mm dämparstång men hittar ingen info. Dampertech trodde 12mm skulle räcka då det bara var offroad som körde med 16mm sa han. Nån som sitter på nån bra information om skillnaden på dessa?
  4. Kul att höra, min stora fundering är just om dämparen går att ställa tillräckligt hårt för min tunga bil. prisskillnaden för lager istället för ussning var inte så stor så det kanske är värt det, men hur pass håller lagret, det måste väl oxå börja glappa efter ett tag? tack för era inputs så här långt!
  5. Hej Håller på att bygga om hjulupphängningen på mitt jänkejärn, en Camaro från 1967 Tjänstevikten i papperna är ca 1600kg nu kommer den få en helaluminiummotor så det bör ge ca -75kg vad jag kommit fram till så verkar de flesta köra runt 5-600 Lbs framfjädrar och 2-300 Lbs bakfjädrar. min fundering är om det verkligen går med samma dämpare som man sätter i era flugviktsbil som i en tyngre bil med 600Lbs fjädrar? Jag har kikat lite på Gaz och det finns i 52mm kropp för 2,25" fjädrar med både 12mm eller 16mm axel, vad ger axeln det för skillnad? Och ska man gå på bussning eller lager för bäst hållbarhet? bussning är väl lättare att byta till bättre material om de går sönder men lagrena kanske är stryktåliga? eller ska jag kika på något helt annat märke? Amerikanarna kör mycket på QA1 dämpare men jag vill gärna handla nånstans närmare där man kan få service och support. //Mattias
×
×
  • Create New...