Jump to content

Bygglov För Garagebyggnad På 70 Kvm!


Sonett7

Recommended Posts

I går fick vi tummen upp för att byta den värdelösa carporten mot ett dubbelgarage på 70 kvm. :thumbsup: Dock kommer inte allt att bli min lekstuga utan 8 kvm blir kallförråd för trädgårdsredskap och 8 kvm blir varmförråd för resväskor, kläder etc. men resterande kommer att användas till vettiga saker. Det blir 6,55 x 10,85 vilket blir två fullvuxna bilar i bredd och sedan ett utrymma för arbetsbänkar och sådant framför den vänstra bilen. Dessutom kommer det att finnas ett loft över hela garaget med möjlighet att lasta 100 kg/kvm.

Leverantör är Björklidens http://www.bjorklidens.se och garaget heter GL 65. Beställning av byggsatsen görs förhoppningsvis direkt måndag v 32 när de är tillbaka från semestern och sedan är det 6-7 veckors leveranstid så då har vi gott om tid att fixa grunden.

Ville bara skriva av mig - är sjukt glad för att kunna få hem bygget istället för att ha det 4 mil bort. :D

Link to comment
Share on other sites

kan klart grattulera dig...

mitt egetgarage bygge kom av sig opålitliga snickare som lovade massor, vi skulle byggt 100m2..istället köpte vi ett hus i kvarteret med 7,5brett och 8 m djupt garage..3 m takhöjd. dvs Yippie.. inga cyklar eller gräsklippare eller annat onyttigt i detta garaget ,liksom är bruksholkar bannlysta utom vid ev service jobb... måste bara bli färdig med resten av renoveringen..suck över ett år sedan vi köppte huset.. förhoppningsvis flyttar vi in i höst....gör precis nytt golv i badrummet..från grunden upp.förhoppningsvis sätter jag golvvärme rören i helgen sen kakel klinker el tak osv..

som sagt grattis!!! alltid skönt med plats för div lek-övningar.

mvh Michael

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Gratulerar!

Jag kommer antagligen att söka bygglov direkt efter att vi fått nycklarna till vårt nyinköpta hus i slutet av augusti.

Tveksamt om jag lyckas övertala sambon om det förträffliga i att ta så stor del av utsikten från köksfönstret i anspråk som ett lagom stort garage innebär. Kan bli så att jag förlänger befintlig byggnad som i dagsläget är cirkus 20-25 kvadrat. Kompromiss.

Mellan tummen och armbågen, vad beräknar du att kalaset kostar?

Link to comment
Share on other sites

Ett stort grattis. det är värt mycket att ha det hemma. spar både tid o bränslepengar. och mycket enklare att bara meka dit en liten prytt som tar ca 10-15 minuter som inte blir av annars om man ska åka långt.

Link to comment
Share on other sites

Själva garaget inkl extra allt dvs isolering, gips, hängrännor, takpannor, plåtar, fönster, garageportar, skruv, spik etc och fraktat till tomten kostar 172 kkr. Sedan tillkommer kostnad för att gjuta plattan och elinstallationen. Själva betongen landar väl på max 10 kkr och sedan får vi ha hjälp med att gräva lite och bygga form, men säg 200 kkr utan el.

Det bästa av allt är att det inte blir dyrare med lånet än vad jag redan betalar för den lokal jag hyr idag så hustrun ser även en ekonomisk vinst i att bygga garage! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Skulle tippa på att betongen kostar ca 20 tusen ink. moms, sen tillkommer grävmaskin, grus ev. isolering av platta annars formvirke samt armering. Är man minsta osäker på gjutningen så bör man leja bort det eftersom man vill ha en bra yta i ett garage.

Link to comment
Share on other sites

isolering av plattan tjänar man in på vad det gäller värme och att golvet inte blir så kallt. eller gör som min kompis värmeslingor med värmepump.

tidigare hade han massa elelement som gick för fullt på vintern. nu har han värmepump 800W och golvvärme och det är varmare där. och inte svinkallt på golvet. han förberedde med värmeslang när han byggde 1973 och kopplade in det för ung. 7 år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till garaget!!

Ett tips är att kolla vad det kostar att bygga det i lösmaterial.

Vi byggde nytt garage på 72kvm med inredningsbar övervåning, 2,30 på övervåningen.

Det kostade ca: 215 000:- inkl. en 9m järnbalk som jag har som travers.

Det är tre år sedan vi byggde så det borde ju gå att bygga för liknande kostnad.

Jag har satt in luft/luftvärmepump för värmen och det funkar kanon.

Billigare går nog inte att värma, golvvärme är behagligt men är dyrare i drift.

Ha de gott

Janne E

Link to comment
Share on other sites

Jag skall ta hjälp med gjutningen av sulan. Eftersom vi redan har en betongsula på platsen från carporten så behövs bara ca 40 kvm gjutas till. Därefter är tanken att flytspakla hela ytan för att få en sammanhängande slät sula. Tyvärr är bara förrådsdelen av carporten isolerad och det verkar inte ekonomiskt försvarbart att försöka ta bort den först. Grävning görs av en bonde i byn och grannen har grusbil. Min gissning är att det inte blir så stor vinst att bara isolera runt om den gamla sulan eftersom den troligen kommer att dra upp kyla ur marken och ändå göra golvet kallt - är det någon med äkta kunskaper i ämnet? Därför är planen att bara gjuta på singel som nuvarande carport är.

Att bygga av löst material är inte aktuellt - garaget är i sig inget hobbyprojekt utan bara något som skall bli klart så fort som möjligt. Som det blir nu med färdiga sektioner kommer garaget att bli klart mycket snabbare än om jag skall stå och såga och spika varenda bräda själv... ;)

Uppvärmningen skall skötas av en luft-luftvärmepump i själva garagedelen och en elradiator i varmförrådsdelen (+10 grader).

Link to comment
Share on other sites

när jag var i tagen att gjuta garage platta..sa en kille..tja han gör plattor hela dagarna...pris skillnaden mellan att sätta 100mm frigolit eller lägga makadam i mitten av plattan är inte specielt stor.. jag hade isolerat med frigolit åtminstone innanör voten med 100mm.. men om du får grejerna billigt genom grannen..

har skruvat under många år i ett garage med endast betongplattor 400*400.. så att nu få en betongplatta i ett stycke är kungarike.. det blir säker jättebra!!

lycka till!!

köp in flertalet backar med lättöl och gör en garage spikar fest i kvarteret.. alldrig fel med fler händer som hjälper till.. bor liite långt annars skulle jag gärna kommit förbi och hjälpt till .

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

Du kan lägga en ram med 100mm isol. runt kanterna, det räcker så länge du inte skall ha golvvärme.

Skulle du fundera på golvvärme bör du ha minst 200mm frigolit helst 300mm för att inte för mycket

av värmen skall gå nedåt( jag har sålt elektriskt golvvärme i minst 15år).

Kolla så att luftpumpen klarar att gå ned på underhållsvärme ca: 10-12 grader ifall du inte skall vara

där på ett tag. Fabrikat som har varit bra utan några större problem är bl.a Sanyo, Sharp/Adax, IVT

passa dig lite för Panasonic då dom periodvis haft mycket bekymmer.

Vi satte inte dit en enda bräda själva på garaget, däremot målade, isolerade,gipsade och fixade el & VVs

själva.

Det skulle kunna vara förmånligt att låta en lokal snickare göra det med tanke på ROT avdraget.

Vi tittade oxå på Björkliden och det verkar vara ett seriöst företag.

Lycka till Janne E

Link to comment
Share on other sites

Du är välkommen att hälsa på i Oxie om du vill få lite inspiration och tips på plats, byggde ett garage på nästan 70 kvm förra året, tyvärr tog sambon 20 av dem till förråd :(

Det som kostade mig mest var plattan och porten, själva garaget byggde jag av lösvirke och det blev bra, men det tog ju ett tag...

Tycker tipsen du fått är bra, jag har 200 mm isolering under, främst för att byggjobbarna som gjöt plattan till huset tyckte det var enklast att göra på samma sätt som med huset, sedan kostar väl det ungefär lika mycket med frigoliten som med singel? Kostade ungefär 800 kr kvm, hade nog kunnat göra det för hälften om jag gjort det själv men när de ändå var igång med dränering och hade maskiner på plats tog jag med det i bygget av huset.

Sedan har jag 100 mm isolering i väggar och 200 mm i tak, kör med en 2 kw byggfläkt vintertid och det blir snabbt 15 plus, tänkte skaffa en värmepump, får se hur det blir med det nu, ska tillbringa lite mer tid där när bygget av bilen drar igång. Annars är det väl mest småsaker som placering av eluttag, vatten/avlopp, förvaringsutrymme på vinden, belysning, extra reglar för hyllor och tusen andra saker att tänka på.....

Jag har inte vågat räkna ut vad det kostat totalt, säkert 200-250", enda trösten är att byggfirman skule ha en halv miljon för det....

Link to comment
Share on other sites

Kommer gärna och hälsar på i Oxie - du har ju till och med ett projekt att drägla över nu! ;)

Ang belysning och uttag så tänker jag ha 230 V dubbeluttag med ca 2 meters mellanrum runt större delen av garaget och ordentligt med belysning. Tänker även ha 3 st 3-fas uttag för att slippa ha så mycket förlängningssladdar på golvet. Funderar på att lägga all el utanpå istället för infälld. Känns enklare eftersom jag då kan bygga klart först och sedan tänka på elen i efterhand.

Vatten och avlopp blir det inget alls - mest beroende på att jag inte vant mig vid det så jag ser inte nyttan med det. Har ändå ingen tanke på att köra in in snöiga bilar där! Jag har fått en massa golvstående hyllor så det blir inga speciella förstärkningar för vägghängda hyllor heller. Dock är det planerat för en nedfällbar vindstrappa för att komma åt det utrymmet.

Link to comment
Share on other sites

Sätt även ett par dubbel 220 uttag i taket. Jag kommer komplettera verkstaden med det för man slipper snubbla över eländiga elkablar om man ger matningsmöjlighet uppifrån också.

Nu nej! ----- Vatten och avlopp blir det inget alls - mest beroende på att jag inte vant mig vid det så jag ser inte nyttan med det --- Lugn bara behovet kommer.

Tipset är att göra som jag gjorde gjut in ett "hål" dvs rör innefrån och ut genom nya plattan. Sedan kan du plugga i garaget och utanför också och inget komemr att synas. Den dagen du ändrar dig och vill dra in vatten eller annat då behöver du inte hugga upp någon platta allt finns redan färdigt. Du får dock tänka till var det kan vara mest lämpligt att sätta denna pluggade in/utgång.

Nu vet jag inte var du bor och hur avlopp hanteras men jag har ett ingjutet avlopp med fall till brunnen mitt i verkstaden. Inget vattenlås i golvbrunnen som via ett ingjutet plaströr slutar i ingenting någon meter från huset. Mycket praktiskt att ha på plats. Fast jag använder den inte men den finns och fall finns till brunnen.

Allt kostar men när man gör jobbet att bygga och gjuta är det små summor i förhållande till kostnader och framförallt besväret senare.

Jag har till och med dragit en extra slang under hela plattan om det av någon händelse skulle bli nödvändigt att byta ingående serviselkabel från stolpen till huset. För den passerar under verkstaden friliggande nergrävd exakt var vet jag inte men nu finns det en färdig 50 mm elplastslang att använda om utifall.

Lycka till med bygget.

Link to comment
Share on other sites

Grattis, byggplats närmre hemmet är kanon. Vill du ha tips om elen eller bygget så sväng in om och sparka däck nån gång... jag kan bjuda på kaffe :-)

Kommer att lägga golv på garagevinden i det närmsta, dock inte över hela för jag måste lära mig att slänga lite ibland.

PS. Använd inte dom byggare som var här och klantade sig..

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att alla vägguttag idag är godkända för 16A, så dra fram 2.5mm2 tråd/kabel till alla 230v uttag.

Eftersom man är yrkesskadad har jag all el infällt i väggarna, sätt upp så många dosor du någonsin kan

tänka dig det blir ändå för lite. Fick massor av pikar för att jag "gödslat" med dosor, men ändå kom jag på

ställen där jag saknade uttag. Vill du göra det riktigt snyggt finns det infällda 2-vägsuttag som är kapslade/IP44.

Det blir säkert bra på vilket sätt du än gör det, det viktigaste är att du kommer in i garaget.

Vill du tips ang. el & belysning så hör av dig.

Janne E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...