Jump to content

Utfjädring 60 Mm - Hur Mycket Har Ni?


Sonett7

Recommended Posts

Jag har ju hållit på med mitt bygge mååånga år nu och sitter ganska ofta och bläddrar i den nya Bygghandboken. I samband med LUPUS anmärkning från SFRO 2 så började jag kolla vad som gäller egentligen. I boken står att man skall ha minst 60 mm utfjädring både fram och bak. Fram verkar jag klara det med 5 mm till godo, men bak ser det sämre ut. :( Har för mig att in/utfjädringskraven var 60/20 fram och 60/60 bak...

Hur mycket utfjädring har ni bak? Jag vill gärna veta vad t.ex. MK Indy, Westfield och andra färdiga kit har. I nuläget känns det nästan akut att göra första SFRO 1 för att avgöra om det är lönt att fortsätta bygga eller om det är läget att sätta kapen i delarna och dumpa dem på Stena metall. :banghead:

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Skall kolla det - helst skulle jag ha 14" öppen längd och samma storlek på själva dämparröret. Skall kolla med Protech om jag kan få lämna mina nuvarande fjädrar i inbyte (har redan gjort det en gång när jag bytte från gummibussningar till ledager) om jag köper 14" istället.

Link to comment
Share on other sites

En vanlig coil over har ju normalt sett ganska korta slag totalt så vi sitter lite tajt till från början om man bygger fel ( :icon_oops: )

Men Enligt Barone och (Pinto kan nog fylla på här) så är 60mm en tumregel som man i stort sett kan garantera alla att klara sig vid.

Efter det börjar konstruktion och bil modell vid besiktning spela in.

Om du tex har en bil som sätter sig VÄLDIGT mycket när du bromsar + kränger är det ju viktigare med mycket drop bak. Om den som i mitt fall inte verkade sätta sig något är den delen mindre viktig.

Sedan har du ju " lätta vid ett bump " i motor vägen eller krön och där blev slutsatsen att på min bil att 40mm troligen ok ( vilket skall bevisas vid nästa provkörning dock). I vilket fall är just detta körfall ett klart repeterbart fall och tänk på hur många gånger man hittar de där "svarta steck" efter lastbilars boggies vid försänkningar i vägar. Blir du air born där är det skönt att bakhjulen försöker motverka det.

Men som jag förstod det det finns en (tum)regel och sedan kan konstruktionen spela roll till mindre

För övrigt hade ju min miss en annan påverkan oxå, bump stop för infjädring var skärmar och när de troligtvis lossat :icon_bach: de riktiga bump stoppen

Så inatt när jag inte var vid mina sinnes fulla bruk beställde jag två stycken nya 16" tummare + hjälp fjädrar så nu skall jag kunna fjädra ut som en swamp mobil.

P.s ..........jag har två 14 tummare AVO utan fjäder över som kommer komma ut till försäljning om 2 veckor :racesmile:

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

OK, då är det egentligen bara att vänta på första SFRO och se vad omdömet blir. Ang dina dämpare - jag behöver dämpare med ledlager eftersom jag har undre fästet vridet 90 grader för att sitta bra på bakre navhållaren...

Har kontaktat SFRO - gissar på att jag får svar efter semestertiderna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 14 tums dämpare bak (Gaz) vilket ger 3 tum användningsbar fjädringsväg och försökt bygga för 2/3 in och 1/3 ut.

Av egen erfarenhet kan jag bekräfta att lite drop bak INTE är kul!

Min 7:a har i 960 mil hittills alltid betett sig mycket förutsägbart både på landsväg och bana UTOM vid ett enda tillfälle!

I en vägkorsning en tidig morgon nere på Tjörn kom jag från en anslutande väg in på en större som gick i en svepande kurva. God sikt och ganska svag riktningsändring gjorde att jag petade i 2:an och spettade på i böjen. Helt utan förvarning fick jag värsta bredsladden när jag kom in på den större vägen. Jag hann parera den första, men när bakänden greppade gick jag på returen på bredden över mittrefugen. Scary! Jag fattade ingenting!?!

Inte förrän jag insåg att vägen jag kom in på var doserad i kurvan och när jag kom in från sidan med fart blev det ett hyfsat drop som i kombination med gaspådrag inte ens den mest pålitliga 7:a kunde hantera.

Ignorera alltså inte drop, det är min erfarenhet! Vet man om problemet så kan man naturligtvis köra som folk... ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Ju mer jag tänker på det så är det egentligen inget att snacka om - det får bli nya längre stötdämpare bak. Frågan är om jag klarar mig med 14" eller om jag skall satsa på 15" direkt. Det viktigaste är att jag får tillräcklig slaglängd på dämparen. Övre fästet kommer jag ändå att få bygga om - eventuellt mer!

Link to comment
Share on other sites

Sätt vad du får plats med, tänk bara på att om du ska ha lång utfjädring så kanske du behöver en hjälpfjäder så inte fjädern blir lös vid full utfjädring.

Link to comment
Share on other sites

Jo... kan det vara så enkelt? Tror iofs inte att jag får tillräcklig rörelse ändå - får räkna på det nästa gång jag är i garaget.

post-38-1247839578_thumb.jpg

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Jo men löser man inte fel problem då. Egentligen vill man ju inte ha lutande dämpare. Det ger en degresiv utväxling och skulle man få välja vill man ju ha tvärtom. Mao man vill ju inte ha mindre rörelse utan gärna mera (enligt förstå sig på:arna)

Jag tänkte så här: Jag har byggt min jädra bil i 100 år då vore det väl själva xxxx om jag fuskar ihop en dämpare i slutet bara för att jag är för snål att köpa en som är rätt enligt den konstruktion jag la en massa tid på att rökna ut och råka svetsa ihop.

I ditt fall har du ju inte hel svetsat allt som det ser ut så du kan ju fixa till det ändå kanske men, Jag antar att du tänkte ut denna konstruktionen av en anledning för den var bra...... den är nog fortfarande bra bara korta dämpare... ( ojj nu kanske det blir dyrt för dig med)

Link to comment
Share on other sites

har du inte lutande fram? givetvis får man "flytta" övre fästet så man får fullt utskjuten dämparedär man vill ha det. och ev, får man ha starkare fjäder. det är inget fusk. många tillverkare har det så. titta t.ex. på hojarna. på baksving med singeldämpare inte står den upp.

Edited by Arrowsmith
onödig citering av inlägget direkt ovanför
Link to comment
Share on other sites

Just nu är jag inne på Tobias linje - visst kan jag vinkla in dämparen lite, men det finns ju rekommendationer för lutningen också och jag tror att jag ligger bra till på den fronten. Bilderna jag visat är gamla - det är helsvetsat sedan länge. Givetvis skall jag kolla vad en lutning inom de gränser som SFRO har kan ge, men utanför de tänker jag inte gå. Har kontaktat Niklas Libell för att se om han återigen kan hjälpa mig med att uppgradera mina dämpare.

Tack för all input! :thumbsup: :notworthy: Det behövs lite olika tankar och synpunkter för att hitta fram till den bästa lösningen...

Link to comment
Share on other sites

Nja, i fram balla ju min bil ur och blev pushrodd , den ger dig faktiskt vad du vill i utväxling som funktion av infjädring beroende på hur du lägger vinklar och hävarmar.

I mittfall tror dämparen den sitter helt vertikalt på framhjulet och får sedan 1.1 mot 1.2 i full in fjädring (i en av de justerbara hålen) Sedan är det ju inte lutningen och hur dämparen ligger utan utväxlingarna man får "motionratio" MC dämpare brukar ju inte alltid vara linjärtlindade heller.

Men egentligen endast en teoretisk grej i mitt huvud. Bevisligen spelar det ingen större roll en orginal caterham är ju inte direkt långsam och enligt ovan är den ju helt fel :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...