Jump to content

Diverse Frågor Ang. Locost.


PhoenixRising

Recommended Posts

Hej,

VILKEN FANTASTISK HEMSIDA !!!

Har surfat runt på detta forum ett tag och har nog fastnat i träsket är jag rädd för. Självklart måste jag bygga en sådan där tingest! Det närmaste jag varit tidigare är en Beach Buggy som jag efter en sommar gjorde mig av med. Dålig prestanda, kass väghållning och om man ska vara ärlig; är de speciellt snygga?

Det finns hur många vägar att gå som helst när det gäller att bygga Locost har man förstått, själv har jag svårt att bestämma mig för vilken.

Att bygga på en 4x4 Ford Sierra vore spännande men är det lämpligt med 4WD i en Locost eller är det bara overkill?

Eller varför inte välja Alfa Romeo 75 som donator, trevlig motor och delad bakaxel med bromsarna vid diffklumpen.

Kanske ska man bygga på volvo 740 med turbo motorn, eller blir effekten då för hög så att den inte går att besiktiga?

Om jag förstått saken rätt så är vikt/effekt förhållandet 8kg/hk, eller? Vad väger en (mellan tummen och pekfingret) en "normal" sjua?

Jag tar tacksamt emot svar och/eller synpunkter på ovanstående.

Har tänkt börja med rambygget efter sommaren, det blir ett modifierat bookchassi. Sen får vi väl se vilken drivlina det blir.

// :helmet:

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till träsket!!

Ett par snabba råd om bygget. Bestäm dig tidigt för vilken drivlina du vill ha. Det är väldigt avgörande för hur du kan göra ramen.

Vill ha ett enklare liv, bygg med en konfiguration som någon annan gjort tidigare. Ford Zetec, Volvo B23/230, Saab lättrycksturbo och Yamaha R1 är nog det vanligaste idag.

Sen är det 15kW/100kg som gäller idag och förmodligen upp till 20kW/100kg när du kommer så långt, vilket ger dig 3,73kg/hk (kan bli snabbt..).

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att 4x4 med Sierradrivlina har gjorts, så det går definitivt. Rent logiskt/prestandamässigt tror jag inte det är värt det, men var och en måste ju hitta sin egen motivation, annars skulle det inte bli några bilar byggda alls. :) Bygge med Alfatransaxel har också gjorts och funkar säkert bra. Anledningen att inte många gör den varianten är nog att det kräver en mycket bredare kardantunnel för att få plats med lådan bak, så du kommer antagligen att få rita en egen design på ramen.

Vikten beror mycket på val av komponenter. Skulle sagt tjänstevikt mellan 550 och 800kg, men tills Cealm har vägt in sitt bygge får jag nog säga 550kg och uppåt. :)

Link to comment
Share on other sites

PhoenixRising: Välkommen och roligt att du fastnar i träsket. --- har nog fastnat i träsket är jag rädd för ---

Bara lugn inget att vara rädd för det här träsket är bara trevligt du får på köpet garanterat ändamålsenlig uppbokning av din fritid en stund.

Du skriver --- med 4WD i en Locost --- . Det där har precis skrivits en del om det i en byggtråd.

Jag hittade tråden: Länk till byggtråd.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Som sagt välkommen i träsket!

Själv bygger jag enligt den nya boken av Chriss Gibbs. Fördelar med detta är att

det finns många färdiga lösningar till detta chassi.

Nackdelar, vill du ha egna unika lösningar är detta fel bygge....

Är du nyfiken finns jag strax söder om Varberg!!

Janne E.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen

Finns allt här som du behöver i form av stöd och råd, det enda du behöver själv är lite j-a anamma och tålamod, sen behöver du främre drivlinan till ditt 4WD och en Sierra typ 9 med fördelningslåda - och det har jag till salu :P

Hoppas du hittar vad du vill ha, och sen är det bara att köra.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara ett aktivt och bra forum med tanke på era snabba svar, det gillar jag.

Farbror brevbäraren kom med en intressant bok till mig idag, "Build your own Sports Car on a budget" av Chris Gibbs. Har ögnat igenom den och det blir nog ett bygge med denna bok som bas precis som Janne E.

Nu väntar jag bara på ytterligare en bok och en DVD på ämnet för att inspirationen ska bli total (har redan börjat städa ur garaget).

Jag har fortfarande svårt att besämma mig när det gäller val av drivlina, finns för mycket att välja på. Skulle dock vilja vara hyffsat miljövänlig och köra med katalysator, eller det kanske är ett krav!?

// :helmet:

post-3239-1247506074_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...