Jump to content

Fastsättning Av Kablar?


vedde

Recommended Posts

Hej

Har börjat fundera på hur man skall fästa upp elkablar, finns det reglemente som för broms/soppa ledningar med klamring varje 200mm?

Eller är det så att man kan fästa upp den som man tycker fungerar för mig. Får man använda t ex buntband för att hålla kablar på plats eller måste det vara av en mer beständig karaktär?

jag vill ju inte popnita fast plåthållare i motorrummet om jag behöver göra om något i framtiden, t ex.

Hur har ni gjort?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Sätt med buntband mot broms/bränslerör, funkar bra... Viktigare är att de är lindade så inte alla kablarna är lösa. Köp ett par rullar eltejp och börja snurra, sen är det enkelt att fästa fast dom :)

Link to comment
Share on other sites

Försök att hitta en bra tejp.

Jag har märkt att vanlig eltejp lossnar efeter att tag. Det kan iofs ha att göra med att jag med jämna mellanrun stänker ner mitt motorrum med olja.

Har provat lite olika märken, men hittills så har jag inte hittat nåt som funkar bra. Det är iofs inst så jobbigt att lida om lite kablar nu och då.

Link to comment
Share on other sites

Vi har bra erfarenheter av vulktape.

Går att spänna, blir tight och har hittills klarat olja och bensin (vet inte hur det blir vid längre exponering).

Med sträckt tape blir det vattentätt också.

Antas i ett mindre varmt Luleå (+8c)

Link to comment
Share on other sites

Vedde: Jag har ett bra förslag --- > flexrör som man använder till att dra elledningar i hus. Alla min kablar ligger i flexslang. På CealmSeven är 16 mm slang. Då visste jag inte att Swedol har görvre än 16 mm. Framåt i bilen blev jag tvugne att ta två slangar. Mest beroende på att jag valde en enskild matarkabel samt jordkabel till varke förbrukre. 2 halv 2 hel plus 2 x55-w motorrumsbelysning plus elfläkt 2 gånger blinkers men faktiskt 1 x parkering. 2,5 mm2, just det tändning och tempgivare och varvtalsgivarkabel. En flex slang på 16 räckte som sagt inte till allt det.

För nya bilen har jag gått upp till 20 mm eller om det ytterligare ett snäpp grövre. SEdan kommer jag minska antalet enskilda 2,5 mm kablar, dvs mata halv/hel/extraljus med varsin gruppgemensam kabel.

Sedan klammar du flexslangen på "lagom bekvämt" avstånd med rundklämmor i plåt med gummi invändigt. Finns också en uppsjö dimernsioner på Swedol. De ställen som det inte gick bara att använda plåt/gummi-klamma satte jag fast flexslangen med buntband så den låg still. Allt gjort i sann VVFS 2003:22 anda!

Sedan drar du all kabel du behöver plus en eller två extra persiennsnören som draglina om du kommer på att du glömt något senare. jag glömde en kabel. då tog jag parkeringskabeln och använde den som draglina och drog i två kablar, parkeringskabel samt den bortglömda. I nya bilen lägger jag in två extra persiennsnören direkt så behöver jag inte "låna dragkabel".

Läs sedan i original Regelverket VVFS 2003:22 7 kap. 2§ och i viss mån även 3§

Där står allt du behöver veta för dina elsladdar och hur du skall fästa dem.

(klippte ut innehållet:)

2 § Elkablar skall vara så fastsatta i fordonet att de inte utsätts för nötning samt ha tillfredsställande isolering. Genomföringar i plåt skall vara försedda med skydd mot skada på isoleringen.

3 § Strömställare och ljusomkopplare skall vara av tillförlitlig konstruktion.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla råd, jag har lite flexrör som går fram och bak, men då jag inte vill byta alla fasta kontakter kommer en del att hamna utanför så det blir tejp, man kan ju alltid surra om om det släpper. Jag använder lite sunt förnuft och sätter klammer där det känns viktigt och buntband där det är svårt att komma åt.

Nu är det bara resten kvar:)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

vedde: Ok ,du hade en kabelhärva med kontakt och allsköns grejor. Jag trodde du byggde i lösvikt.

Då har jag ett annat tips. köp spiralplast som säljs för att "hålla ordning på" kablar till datorer mm. Finns säkert på Biltema, Jula, Clas O eller kanske till och med IKEA. Undrar om jag inte sett det på IKEA en gång.

Link to comment
Share on other sites

På jobbet användervi en slitsad skyddsslang, dåkan man även stoppa i kablar med kontakterna kvar.

Vill man göra en kabelmatta så börjar man med en grov slang och sen bygger man ut med tunnare där dom behövs.

Finns på bild här http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf sidan F39 OBS att katalog delen är på 5mb

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för den sidan, de har ju massor med grejor som jag bara sett i England tidigare!

Som sagt hur handlar man där? Tar de emot vanligt folk eller är det företag och konto som gäller?

Filial i Sumpan, då kan man ju till och med åka och klämma på grejorna!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vill man göra en kabelmatta så börjar man med en grov slang och sen bygger man ut med tunnare där dom behövs.

Det här är exakt samma typ som bla Scania använder , kan det skilja sig i pris?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ingen koll på om SFRO godkänner det eller ej, men att dra kabel i ett rör på ett fordon som skakar, vibrerar och hoppar kommer med tiden innebära att skyddshöljet slits ut och du kommer få en kortslutning. Även om det kanske inte är lika sexigt hade jag använt en flerledarkabel eller kabeltejp och förankrat kabelstammen.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att vanliga "elrör" alltså VP-rör och luboflex slang inte tål kemikalier.

Använd då hellre maskin/robottslang som är svart och finns i storlekar från 9mm till 50mm.

Den finns både som hel och slitsad slang och den är otroligt tålig. Kolla med din elektriker eller

om du är kund hos någon elgrossist dom vet vad jag menar. Det finns även fina hållare till denna.

Om du vill kan du kolla på jobbets hemsida elektroskandia.se på art .nr:1410011 och uppåt.

Hoppas du hittar vad söker Janne E.

Link to comment
Share on other sites

S7racer: Jag lade kablarna på båda bilarna ovanpå kardantunneln i flexslang. Tycker det är en tilltalande lösning för annars skulle jag inte gjort lika på bil nummer 2.

Se inlägg i tråden Länk.

Du är konstruktören och bilen amtörbyggd och reglerna i länken. Reglerna talar om "noggrannhet / nötning mm" står inget om hur men en del sätt är bra en del mindre lämpliga. Om det är lämpligt eller ej med kabel i fyrkantrör kan bli en diskussion mellan myndigheten och konstruktören. Säkert kan SFRO ha sin syn också men det är samma regler alla skall gå efter. Kontakta Fordonsbyrån i Borlänge och hör med den om de har någon "praxis" på detta, ett ok eller ett NEJ. Jag är nästan säker på att kabeldragning i bilar har frågats om hos Fordonsbyrån ett antal gånger. Praxis borde finnas när du beskriver din tanke på elrördragning. Men kolla även med din SFRO-representant.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Enligt "SFRO's nya bygghandbok ver 1.0" sid 168 vänstra spalten sista stycket så skall:

"Ledningar och kablage ska ha någon typ av skydd som robotslang, systoflex, krympslang eller liknande. Det är särskilt viktigt om ledningarna är dragna i eller genom ramrör. Hål ska även vara skyddade med gummigenomföringarOavsett om det rör sig om en ensam ledning eller ett tjockt kablage, ska det klamras på ett proffsigt sätt, med maximalt 100mm mellan varje klammer."

Är där någon som provat "Nylonfläta"? Jag såg ett nätverkkablage i en konferenssal som låg i en sådan, man stoppar in kablarna i detta och drar sen ut flätan som då blir mindre. Finns bla på Elfa och Bejoken!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Denna "nylonfläta" kallas även kabelstrumpa :)

Det hade jag tänkt att köra med då det är enkelt och snyggt. För själva plasthöljet på kablarna i sig tål väll kemikalier?

Om jag inte använder kabelstrumpa så tänkte jag köra med sån här plast "spiral" Det använder man flitigt i flygplan så de lär funka på bilar också.

En sån här

22355.jpg

Här är bild på strumpan.

isolerslang-kabelstrumpa.jpg

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...