vedde Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Hej Har börjat fundera på hur man skall fästa upp elkablar, finns det reglemente som för broms/soppa ledningar med klamring varje 200mm? Eller är det så att man kan fästa upp den som man tycker fungerar för mig. Får man använda t ex buntband för att hålla kablar på plats eller måste det vara av en mer beständig karaktär? jag vill ju inte popnita fast plåthållare i motorrummet om jag behöver göra om något i framtiden, t ex. Hur har ni gjort? /Fredrik Quote
svante Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Sätt med buntband mot broms/bränslerör, funkar bra... Viktigare är att de är lindade så inte alla kablarna är lösa. Köp ett par rullar eltejp och börja snurra, sen är det enkelt att fästa fast dom :) Quote
vedde Posted July 8, 2009 Author Posted July 8, 2009 Phu, det var så jag tänkte göra men visste inte om det var "lagligt" i denna djungel av reglementen. /Fredrik Quote
Micael Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Försök att hitta en bra tejp. Jag har märkt att vanlig eltejp lossnar efeter att tag. Det kan iofs ha att göra med att jag med jämna mellanrun stänker ner mitt motorrum med olja. Har provat lite olika märken, men hittills så har jag inte hittat nåt som funkar bra. Det är iofs inst så jobbigt att lida om lite kablar nu och då. Quote
Antas Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 Vi har bra erfarenheter av vulktape. Går att spänna, blir tight och har hittills klarat olja och bensin (vet inte hur det blir vid längre exponering). Med sträckt tape blir det vattentätt också. Antas i ett mindre varmt Luleå (+8c) Quote
cealm Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 (edited) Vedde: Jag har ett bra förslag --- > flexrör som man använder till att dra elledningar i hus. Alla min kablar ligger i flexslang. På CealmSeven är 16 mm slang. Då visste jag inte att Swedol har görvre än 16 mm. Framåt i bilen blev jag tvugne att ta två slangar. Mest beroende på att jag valde en enskild matarkabel samt jordkabel till varke förbrukre. 2 halv 2 hel plus 2 x55-w motorrumsbelysning plus elfläkt 2 gånger blinkers men faktiskt 1 x parkering. 2,5 mm2, just det tändning och tempgivare och varvtalsgivarkabel. En flex slang på 16 räckte som sagt inte till allt det. För nya bilen har jag gått upp till 20 mm eller om det ytterligare ett snäpp grövre. SEdan kommer jag minska antalet enskilda 2,5 mm kablar, dvs mata halv/hel/extraljus med varsin gruppgemensam kabel. Sedan klammar du flexslangen på "lagom bekvämt" avstånd med rundklämmor i plåt med gummi invändigt. Finns också en uppsjö dimernsioner på Swedol. De ställen som det inte gick bara att använda plåt/gummi-klamma satte jag fast flexslangen med buntband så den låg still. Allt gjort i sann VVFS 2003:22 anda! Sedan drar du all kabel du behöver plus en eller två extra persiennsnören som draglina om du kommer på att du glömt något senare. jag glömde en kabel. då tog jag parkeringskabeln och använde den som draglina och drog i två kablar, parkeringskabel samt den bortglömda. I nya bilen lägger jag in två extra persiennsnören direkt så behöver jag inte "låna dragkabel". Läs sedan i original Regelverket VVFS 2003:22 7 kap. 2§ och i viss mån även 3§ Där står allt du behöver veta för dina elsladdar och hur du skall fästa dem. (klippte ut innehållet:) 2 § Elkablar skall vara så fastsatta i fordonet att de inte utsätts för nötning samt ha tillfredsställande isolering. Genomföringar i plåt skall vara försedda med skydd mot skada på isoleringen. 3 § Strömställare och ljusomkopplare skall vara av tillförlitlig konstruktion. Edited July 8, 2009 by cealm Quote
Morty Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 TESA har en bra kablagettejp som jag använt. Finns bl.a. hos Elfa. Den fungerar på det mesta och ger bra skydd och ändå flexibel härva. Quote
vedde Posted July 8, 2009 Author Posted July 8, 2009 Hej Tack för alla råd, jag har lite flexrör som går fram och bak, men då jag inte vill byta alla fasta kontakter kommer en del att hamna utanför så det blir tejp, man kan ju alltid surra om om det släpper. Jag använder lite sunt förnuft och sätter klammer där det känns viktigt och buntband där det är svårt att komma åt. Nu är det bara resten kvar:) /Fredrik Quote
cealm Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 vedde: Ok ,du hade en kabelhärva med kontakt och allsköns grejor. Jag trodde du byggde i lösvikt. Då har jag ett annat tips. köp spiralplast som säljs för att "hålla ordning på" kablar till datorer mm. Finns säkert på Biltema, Jula, Clas O eller kanske till och med IKEA. Undrar om jag inte sett det på IKEA en gång. Quote
Gerhard Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 På jobbet användervi en slitsad skyddsslang, dåkan man även stoppa i kablar med kontakterna kvar. Vill man göra en kabelmatta så börjar man med en grov slang och sen bygger man ut med tunnare där dom behövs. Finns på bild här http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalogdel...atalogdel_F.pdf sidan F39 OBS att katalog delen är på 5mb Quote
Micael Posted July 9, 2009 Posted July 9, 2009 OT---- Mycket intressanta prylar hos dom. Hur handlar man där? Quote
vedde Posted July 9, 2009 Author Posted July 9, 2009 Hej Tack för den sidan, de har ju massor med grejor som jag bara sett i England tidigare! Som sagt hur handlar man där? Tar de emot vanligt folk eller är det företag och konto som gäller? Filial i Sumpan, då kan man ju till och med åka och klämma på grejorna! /Fredrik Quote
super_nollan Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Vill man göra en kabelmatta så börjar man med en grov slang och sen bygger man ut med tunnare där dom behövs. Det här är exakt samma typ som bla Scania använder , kan det skilja sig i pris? Quote
S7racer Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 hej jag undrar om man ska dra kablar i rör (20*20*2) fyrkantsrör tänkte på bat+,broms,bränsle och bakljus mm ätr detta ok enligt sfro? Quote
Morty Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 Har ingen koll på om SFRO godkänner det eller ej, men att dra kabel i ett rör på ett fordon som skakar, vibrerar och hoppar kommer med tiden innebära att skyddshöljet slits ut och du kommer få en kortslutning. Även om det kanske inte är lika sexigt hade jag använt en flerledarkabel eller kabeltejp och förankrat kabelstammen. Quote
Janne E Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 Tänk på att vanliga "elrör" alltså VP-rör och luboflex slang inte tål kemikalier. Använd då hellre maskin/robottslang som är svart och finns i storlekar från 9mm till 50mm. Den finns både som hel och slitsad slang och den är otroligt tålig. Kolla med din elektriker eller om du är kund hos någon elgrossist dom vet vad jag menar. Det finns även fina hållare till denna. Om du vill kan du kolla på jobbets hemsida elektroskandia.se på art .nr:1410011 och uppåt. Hoppas du hittar vad söker Janne E. Quote
S7racer Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 jag tänkte att det inte är så bra med klamrade kablar under bilen ifall det skrapar i Quote
Morty Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 Jag har inga kablar under bilen utan de ligger i kardantunnel, under scutteln och i motorrummet. Quote
S7racer Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Jag har inga kablar under bilen utan de ligger i kardantunnel, under scutteln och i motorrummet. vill ej ha något i kardantunnel pga risk för haveri Quote
cealm Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 S7racer: Jag lade kablarna på båda bilarna ovanpå kardantunneln i flexslang. Tycker det är en tilltalande lösning för annars skulle jag inte gjort lika på bil nummer 2. Se inlägg i tråden Länk. Du är konstruktören och bilen amtörbyggd och reglerna i länken. Reglerna talar om "noggrannhet / nötning mm" står inget om hur men en del sätt är bra en del mindre lämpliga. Om det är lämpligt eller ej med kabel i fyrkantrör kan bli en diskussion mellan myndigheten och konstruktören. Säkert kan SFRO ha sin syn också men det är samma regler alla skall gå efter. Kontakta Fordonsbyrån i Borlänge och hör med den om de har någon "praxis" på detta, ett ok eller ett NEJ. Jag är nästan säker på att kabeldragning i bilar har frågats om hos Fordonsbyrån ett antal gånger. Praxis borde finnas när du beskriver din tanke på elrördragning. Men kolla även med din SFRO-representant. Quote
Panzer Posted September 2, 2009 Posted September 2, 2009 Enligt "SFRO's nya bygghandbok ver 1.0" sid 168 vänstra spalten sista stycket så skall: "Ledningar och kablage ska ha någon typ av skydd som robotslang, systoflex, krympslang eller liknande. Det är särskilt viktigt om ledningarna är dragna i eller genom ramrör. Hål ska även vara skyddade med gummigenomföringarOavsett om det rör sig om en ensam ledning eller ett tjockt kablage, ska det klamras på ett proffsigt sätt, med maximalt 100mm mellan varje klammer." Är där någon som provat "Nylonfläta"? Jag såg ett nätverkkablage i en konferenssal som låg i en sådan, man stoppar in kablarna i detta och drar sen ut flätan som då blir mindre. Finns bla på Elfa och Bejoken! // JEK Quote
Krolleg Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 (edited) Denna "nylonfläta" kallas även kabelstrumpa :) Det hade jag tänkt att köra med då det är enkelt och snyggt. För själva plasthöljet på kablarna i sig tål väll kemikalier? Om jag inte använder kabelstrumpa så tänkte jag köra med sån här plast "spiral" Det använder man flitigt i flygplan så de lär funka på bilar också. En sån här Här är bild på strumpan. Edited September 3, 2009 by Airman Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.