Gerhard Posted June 14, 2014 Author Posted June 14, 2014 (edited) Pac: Tanken var 300hk/0,6bar och vi landade på 295hk/222Nm vid 0,5bar sen räckte inte spridarna till mer. Vi hade kunnat skruva upp bränsletrycket men jag var nöjd med den effekten vi fick. Karaktären på motorn ville jag ha som motorcykeln dvs. en jämnt ökande effekt (ingen turbo puckel). Och Natanael på Maxxtuning fixade det perfekt. Lite annat som hänt med 7:an under våren. Skruvade av bakänden för att byta drivknutar och bränslepump. Hittade då detta! E85 och siliconkablar var tydligen ingen bra kombination, skador på höljet vid varje buntband. Vidare så monterade jag turboanläggningen. Byggde ett luftfilter med en STOR tratt. Och ett K&N filter monterat utanför karrossen. Håller på med en kåpa/scoop till det i glasfiber så det blir lite mer skyddat. Efter provkörning så kändes det inte som att kylningen skulle klara att hålla vattentempen på en bra nivå vid mer utnyttjande av effekten. Så jag beställde en ny kylare och en kraftigare Spalfläkt (13A) från RadTec i England. Svetsa kan dom! Kylaren är 76mm tjock och det innebar att oljekyl, plenium, tryckrör och en hel del annat fick byggas om eller flyttas. Monterade även en likadan PWM styrenhet som jag har till elvattenumpen till fläkten. Så att motorstyrningen kan reglera farten steglöst. Byte till en 30-raders oljekyl mest för att få AN10 anslutningar effter som jag skippade min eloljepump och monterade oljekylen på returen till torrsumps tanken. Elpumpen rök för att spalfläkten vill ha betydligt mer ström än den gamla. Och generatorn på en MC motor är inte specielt stor. Det börjar att bli mer än trångt nu! Efter mappningen på torsdagen bar det iväg till Emmaboda för att köra SuperStage fredag och lördag :eclipsee_steering: En film från sista två rundorna på lördagen. Inbromsningarna har en hel del att önska men höger framdäck började ge upp totalt. Ingen vacker syn efter den rundan :o Hade problem hela tiden med att höger fram ville låsa upp. Men det fanns dom som var värre! Subaru i 180 blås när ABSen lägger av och banan börjar ta slut :w00t2: Edited June 14, 2014 by Gerhard Quote
steel Posted June 14, 2014 Posted June 14, 2014 (edited) Mycke grejer blir det, väldigt snyggt dock !! Vad fick du för bästa tid ? Mvh Pär Edited June 14, 2014 by steel Quote
Thomas Posted June 14, 2014 Posted June 14, 2014 (edited) Jag var på Emmaboda igår men bara tittade. det regnade en hel del. Om du har lätt för att låsa upp höger fram så kanske du ska se om cornerweight står helt tokigt.Bra tider du kör på. Edited June 14, 2014 by Thomas Quote
Gerhard Posted June 14, 2014 Author Posted June 14, 2014 Mycke grejer blir det, väldigt snyggt dock !! Vad fick du för bästa tid ? Mvh Pär Konstigt nog så blev det 1,24:75 både på fredagen och lördagen i sista åket. Skillnaden var att på fredagen var det ett bra åk med en bra vändnig, på lördagen (filmen) ett ok åk med dålig vändning. Quote
Gerhard Posted June 14, 2014 Author Posted June 14, 2014 Jag var på Emmaboda igår men bara tittade. det regnade en hel del. Om du har lätt för att låsa upp höger fram så kanske du ska se om cornerweight står helt tokigt.Bra tider du kör på. Jag skall väga den ock se hur illa det är, det är ju mycket vikt på vänster sidan. Jag provade att släppa på högerbak fjäder, men då var höger framhjul lite för misshandlat för att det skulle hjälpa helt. Håller på med lite ändringar på hjulinställningarna, bla. att minska castern fram 8-9° till 4°. Och camber bak från 0° till 1,5° efter att kollat slitaget på bakhjulen. Quote
steel Posted June 14, 2014 Posted June 14, 2014 Väldigt bra tid ! Du ligger på 24 plats i Bilsports topp 100 med den tiden, alldeles efter en Porsche 944 turbo som säkert inte är orginal direkt. Mvh Pär Quote
Gerhard Posted July 19, 2014 Author Posted July 19, 2014 (edited) En del har hänt trots värmen. Ny ratten har bytts till en Momo C101 och en GIpro växelindikator monteras. Har växelindikator sen tidigare i AMI dashen men den räknar ut vilken växel med hjälp av motorvarvtal och hastighet. Och det inebär att när man frikopplar vet den inte längre vilken växel som är i. GIpron använder sig av Suzukis befintliga växelägesgivare så den visar direkt när växeln är i. Jag gjorde en liten kåpa för att kunna montera växelindikatorn där jag ville ha den. Den hjälper faktiskt upp vid draget en del också, blir nog kanske en liten läpp i plexiglas på den också. Och så har vi vart på shakdown på den lokala racetracken inför Kinnekulle :eclipsee_steering: Det var Opel Speedster klubben som annordnade Super Stage i Emmaboda. Vi var 2st 7:or där men tyvärr ville inte Jespers inte gå rent någon längre stund åt gången trots idogt felsökande. Själv hade jag lagt på lite camber på bakhjulen och lite mer bakbroms sen förra gången och det var nog ingen dum ide. Började dagen med en tangering av mitt pers på 1:24,75 och andra rundan blev det nytt pers med 1:22,69 :banana: Konstigt nog så tyckte jag att grepp i bakvagnen minskade efter det, resten av dagen kändes ungefär som uppvärmnings rundan jag tar innan man går på för fullt. Vet inte om det var värmen i asfalten som gjorde det, mätte däckstempen och den låg oftast på 51-54°c efter en runda så det borde inte ligga där. Men visst gjorde en 23:a och några 24:or så helt kass var det för visso inte. Men totalt sett en väldigt bra dag med bilåka och trevligt folk och gränsfall till solsting :prop: Ett klipp från sista rundorna för dagen. Edited July 19, 2014 by Gerhard Quote
Gerhard Posted September 12, 2014 Author Posted September 12, 2014 (edited) Jag var och körde på Kinnekulle förra veckan. Problem med wastegaten den här gången också :banghead: Och en vådlig tur av banan under bron drog ner tempot där resten av dagen :o Edited September 12, 2014 by Gerhard Quote
Widell Posted September 12, 2014 Posted September 12, 2014 kommer du ut till syab den 21/9 om vädret tillåter ? jag tänkte titta ut en runda då med 7an om vädret tillåter. Quote
Gerhard Posted September 13, 2014 Author Posted September 13, 2014 Det är planen. Tycker inte det är värt att kosta på ett wastegatemembran till, så jag får val köra med öppen wastegate. Blir till att montera en vattenkyld i vinter. Quote
Bronto Posted June 14, 2020 Posted June 14, 2020 Hej! Nu lyfter jag tråden lite... Fint bygge du har gjort. Jag är lite nyfiken på din bakaxel. Vad har du använt för rör till de dion röret samt dimension och godstjocklek? Quote
LarsA Posted June 15, 2020 Posted June 15, 2020 (edited) Ja, en intressant bil det här! Jag ser(på en ganska suddig bild)att du har bromsarna inne vid diffen. Har du byggt det arrangemanget själv? Edited June 15, 2020 by LarsA Quote
Bronto Posted June 15, 2020 Posted June 15, 2020 8 timmar sedan, Gerhard sade: Tack, det är 60x3 sömlöst stålrör Okej🙂 Det är inte så att du åkte på att köpa en 6m pipa och har fått över ? Quote
Gerhard Posted June 16, 2020 Author Posted June 16, 2020 LarsA: Ja det är en egen design. Bronto: Tyvärr inte. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.