Jump to content

Super Busen


Recommended Posts

Pac: Tanken var 300hk/0,6bar och vi landade på 295hk/222Nm vid 0,5bar sen räckte inte spridarna till mer.

Vi hade kunnat skruva upp bränsletrycket men jag var nöjd med den effekten vi fick.

Karaktären på motorn ville jag ha som motorcykeln dvs. en jämnt ökande effekt (ingen turbo puckel).

Och Natanael på Maxxtuning fixade det perfekt.

post-417-0-76872300-1402734433_thumb.jpg

Lite annat som hänt med 7:an under våren.

post-417-0-35645100-1402734301_thumb.jpg

Skruvade av bakänden för att byta drivknutar och bränslepump.

post-417-0-97355400-1402734327_thumb.jpg

Hittade då detta!

E85 och siliconkablar var tydligen ingen bra kombination, skador på höljet vid varje buntband.

Vidare så monterade jag turboanläggningen.

post-417-0-06642500-1402734260_thumb.jpg

Byggde ett luftfilter med en STOR tratt.

post-417-0-80164900-1402734278_thumb.jpg

Och ett K&N filter monterat utanför karrossen.

Håller på med en kåpa/scoop till det i glasfiber så det blir lite mer skyddat.

Efter provkörning så kändes det inte som att kylningen skulle klara att hålla

vattentempen på en bra nivå vid mer utnyttjande av effekten.

Så jag beställde en ny kylare och en kraftigare Spalfläkt (13A) från RadTec i England.

post-417-0-56453700-1402734375_thumb.jpg

Svetsa kan dom!

Kylaren är 76mm tjock och det innebar att oljekyl, plenium, tryckrör och en hel

del annat fick byggas om eller flyttas.

Monterade även en likadan PWM styrenhet som jag har till elvattenumpen till fläkten.

Så att motorstyrningen kan reglera farten steglöst.

post-417-0-97305500-1402734363_thumb.jpg

Byte till en 30-raders oljekyl mest för att få AN10 anslutningar effter som jag skippade min eloljepump

och monterade oljekylen på returen till torrsumps tanken.

Elpumpen rök för att spalfläkten vill ha betydligt mer ström än den gamla.

Och generatorn på en MC motor är inte specielt stor.

post-417-0-99879800-1402734412_thumb.jpg

Det börjar att bli mer än trångt nu!

post-417-0-76832600-1402734928_thumb.jpg

post-417-0-13957000-1402734468_thumb.jpg post-417-0-43039300-1402734520_thumb.jpg

Efter mappningen på torsdagen bar det iväg till Emmaboda för att köra SuperStage fredag och lördag :eclipsee_steering:

En film från sista två rundorna på lördagen.

Inbromsningarna har en hel del att önska men höger framdäck började ge upp totalt.

post-417-0-35523900-1402734537_thumb.jpg post-417-0-91617000-1402734565_thumb.jpg

Ingen vacker syn efter den rundan :o

Hade problem hela tiden med att höger fram ville låsa upp.

post-417-0-39605000-1402734917_thumb.jpg

Men det fanns dom som var värre!

Subaru i 180 blås när ABSen lägger av och banan börjar ta slut :w00t2:

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag var på Emmaboda igår men bara tittade. det regnade en hel del. Om du har lätt för att låsa upp höger fram så kanske du ska se om cornerweight står helt tokigt.Bra tider du kör på.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Mycke grejer blir det, väldigt snyggt dock !! Vad fick du för bästa tid ?

Mvh Pär

Konstigt nog så blev det 1,24:75 både på fredagen och lördagen i sista åket.

Skillnaden var att på fredagen var det ett bra åk med en bra vändnig, på lördagen (filmen) ett ok åk med dålig vändning.

Link to comment
Share on other sites

Jag var på Emmaboda igår men bara tittade. det regnade en hel del. Om du har lätt för att låsa upp höger fram så kanske du ska se om cornerweight står helt tokigt.Bra tider du kör på.

Jag skall väga den ock se hur illa det är, det är ju mycket vikt på vänster sidan.

Jag provade att släppa på högerbak fjäder, men då var höger framhjul lite för misshandlat för

att det skulle hjälpa helt.

Håller på med lite ändringar på hjulinställningarna, bla. att minska castern fram 8-9° till 4°.

Och camber bak från 0° till 1,5° efter att kollat slitaget på bakhjulen.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt bra tid ! Du ligger på 24 plats i Bilsports topp 100 med den tiden, alldeles efter en Porsche 944 turbo som säkert inte är orginal direkt.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En del har hänt trots värmen.

post-417-0-94374900-1405789386_thumb.jpg post-417-0-04937400-1405789394_thumb.jpg

Ny ratten har bytts till en Momo C101 och en GIpro växelindikator monteras.

Har växelindikator sen tidigare i AMI dashen men den räknar ut vilken växel med hjälp av motorvarvtal och hastighet.

Och det inebär att när man frikopplar vet den inte längre vilken växel som är i.

GIpron använder sig av Suzukis befintliga växelägesgivare så den visar direkt när växeln är i.

post-417-0-23373000-1405789402_thumb.jpg

Jag gjorde en liten kåpa för att kunna montera växelindikatorn där jag ville ha den.

Den hjälper faktiskt upp vid draget en del också, blir nog kanske en liten läpp i plexiglas på den också.

post-417-0-13817500-1405789370_thumb.jpg

Och så har vi vart på shakdown på den lokala racetracken inför Kinnekulle :eclipsee_steering:

Det var Opel Speedster klubben som annordnade Super Stage i Emmaboda.

Vi var 2st 7:or där men tyvärr ville inte Jespers inte gå rent någon längre stund åt gången trots idogt felsökande.

Själv hade jag lagt på lite camber på bakhjulen och lite mer bakbroms sen förra gången och det var nog ingen dum ide.

Började dagen med en tangering av mitt pers på 1:24,75 och andra rundan blev det nytt pers med 1:22,69 :banana:

Konstigt nog så tyckte jag att grepp i bakvagnen minskade efter det, resten av dagen kändes ungefär som uppvärmnings rundan jag tar innan man går på för fullt.

Vet inte om det var värmen i asfalten som gjorde det, mätte däckstempen och den låg oftast på 51-54°c efter en runda så det borde inte ligga där. Men visst gjorde en 23:a och några 24:or så helt kass var det för visso inte.

Men totalt sett en väldigt bra dag med bilåka och trevligt folk och gränsfall till solsting :prop:

Ett klipp från sista rundorna för dagen.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag var och körde på Kinnekulle förra veckan.

Problem med wastegaten den här gången också :banghead:

Och en vådlig tur av banan under bron drog ner tempot där resten av dagen :o

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hej! 

Nu lyfter jag tråden lite... 

Fint bygge du har gjort. Jag är lite nyfiken på din bakaxel. Vad har du använt för rör till de dion röret samt dimension och godstjocklek? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, en intressant bil det här!

Jag ser(på en ganska suddig bild)att du har bromsarna inne vid diffen. Har du byggt det arrangemanget själv?

Edited by LarsA
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...