Jump to content

Saab + 4x4


Recommended Posts

Har några idéer om att det skulle vara kul med en fyrhjulsdriven seven.

Tänker mig en Saab 2,0t och resten av drivlinan från en Scorpio.

Komplett motor står i garaget, en komplett drivlina från Scorpion ligger utspritt lite överallt också.

Jag har däremot inte bestämt mig vilken ram jag ska köra med. Tigers Cat XL känns nästan helt rätt, men eftersom det blir för mycket kapande för att få plats med resten kommer jag inte köpa en färdig ram. Finns det däremot någon som har ritningar på en sån ram, eller i alla fall delvis så skulle jag bli överlycklig. Även bilder med mått blir jag mycket hjälpt av.

Ett problem jag redan stött på, är att Tigers ram är smalare fram än vad jag vill ha. Jag vill köra Scorpions bredd rakt över, eftersom det blir en hel del mindre jobb och pengar när det är drivaxlar både fram och bak.

Det största "problemet", främre diffen, verkar inte vara det största problemet längre. Jag har vridit å vänt å flyttat den i förhållande till motorn, och verkar ha hittat ett läge där den bör passa bra både i höjdled och längsled.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant. Skall bli kul att få se ditt bygge växa fram. Varför inte? 4x4 är en bra och kul idé tycker jag. Undrar om någon gjort en sådan Seven bil förut? Behöver väl inte påpeka att bilder är uppskattade.

Link to comment
Share on other sites

Du funderar på det jag hade byggt om jag vetat att man enkelt kunde skarva på en ford låda på en Saab med en magisk sprängkåpa från england. Som tur var fick jag reda på detta försent :)

Jag skulle nog rekommendera en mcsorley av den bredare sortens ritning och se till att motorn kommer så långt bak så att du får plats med diffen enkelt framför

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Eller varför inte som jag gjorde med V8a bygget, tog det bästa av McSorely 4:42 = längden och 7:4 = bredden i nosen. Därefter breddade chassit så nosen blev 30 mm bredaremot 7:4 och höjde ramen en bit samt gjorde sittbrunn och framdel längre.

Använde sedan inte McSorely bakvagn utan tittade på min befintliga bil som är en Dala7a och hade den som inspiration, men den blev längre bakåt , högre och bredare så den stämde med framdelen.

Grunden till bilen är en Bokram trots allt för allt utgår mer eller mindre från den. Det jag menar är Se till att du har utrymme med 4x4 och allt det kan innebära snåla inte du blir bara lessen och ångrar dig. Bygg stort och brett, det är lätt! (kanske inte i kg).

Link to comment
Share on other sites

Jag har för länge sedan sett bilder på en 4wd sjua med drivlina från ford cosworth.

Jag minns inte riktigt hur det var byggt men jag har iallafall ett svagt minne av att

den kan ha varit norsk. Den var inte klar och besiktigad iallafall, det var ett påbörjat

bygge ganska långt kommet.

Någon annan som vet vad det kan för bil jag har minnen av??

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

DJ Sportscars har byggt en hel del DAX Rush med 4*4. Jag har varit på fabriken två gånger och varje gång har det varit en sådan på en monteringsplats. Ena gången med en 3,9l Rover V8 och andra gången med en 4cyl Cosworth (Sierra).

Borde kunna fiska fram deras ritningar av någon i England.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan minnas så finns/fanns det ett 4wd 7-bygge i Australien på nätet som jag tittade på för ca 5 år sedan! Den var baserad på Forddelar och med "aussie"-förstärkt chassi.

Undra hur det gick för honom sedan.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Du funderar på det jag hade byggt om jag vetat att man enkelt kunde skarva på en ford låda på en Saab med en magisk sprängkåpa från england. Som tur var fick jag reda på detta försent :)

Jag skulle nog rekommendera en mcsorley av den bredare sortens ritning och se till att motorn kommer så långt bak så att du får plats med diffen enkelt framför

[/quote

Nja, sprängkåpan blir nog lite mer jobb än så. Fyrhjulsdrivna fordar har mt75-lådan med fast sprängkåpa, medans dom andra för det mesta har typ9-låda.

bild: http://www.burtonpower.com/technical_1/tec...mt75gearbox.jpg

Link to comment
Share on other sites

Svinto, Det är bra att du lurar i alla andra att det inte finns Typ 9-lådor på 4x4-Fordar. Då blir man ganska ensam om att åka med 4x4 och typ 9. :P

Min låda måste vara nåt superspeciellt då, eftersom det är en typ 9 från en 2,8 4x4. Som jag förstått har däremot 2,9orna MT75.

Link to comment
Share on other sites

Undra vad det blir för vikt på en 4wd-7:a?? Antagligen inte riktigt i samma klass som Cealm :notworthy:

Men 50 kg extra blir det väl?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Då måste min 2,9 4x4 med typ 9 låda vara helt unik för jag har en sån hemma i garaget som är till salu f. ö.

Däremot är främre diffen från dessa lite mer knepig då den är integrerad i tråget, men den går nog att separera.

Jag har en hel främre drivlina och växellåda från en 2,9 4x4 till salu inkl. främre hubbar och drivaxlar och mellanaxel. Samma som på de suddiga bilderna nedan, + en kardan kom jag på.

Den som är intresserad kan PM:a eller ringa. :D

Säljes billigt.

/Fredrik

0708-697979

fredrik@engzell.com

Link to comment
Share on other sites

Var å hämtade lite gamla rör för att ha nåt att börja bygga med. Ska köpa nya rör när jag ska svetsa ihop ramen "på riktigt".

Fick även med en drös 60x30 eller vad det nu var, perfekt att bygga jigg/arbetsbord med. :D

Tyvärr inga bilder än, glömde kameran hemma och sen är garaget inte städat än. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Som en ren tillfällighet svetsade jag ihop en ram till en jigg, med yttermått 1200.

Tror jag gör ramen till bilen 1200 bred i yttermått också, enklast så. Sen får den bli aningen längre än McSorleys +442, eftersom jigg-ramen blev 2500 lång.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ställt upp motorn och drivlinan på golvet och sedan ritat upp ramen runt om och kollat om det ser ut att passa någotsånär. Det behövs nog ingen jätteram, norrmannen har ju moddat en Caterham ser det ut som. Korta drivaxlarna är nog inget större problem i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Börjat svetsa rör nu!

Jag har kapat (med min nya fina Jula-kap som fått sig ett Lenkoblad) och svetsat A1, A2, B1, B2, C, D1 och D2.

Förlängde både A och D, samt breddade B och C. Vad tror ni om måtten 1200 på B, 950 på D, 850 på B och 650 mellan B2 och C?

Har räknat fram och tillbaka några gånger, och jag kommer få runt ca 3 cm på varje sida fritt för bakhjulen med dom däck och fälgar jag tänkt köra med. Räcker det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...