gka Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 Och som off topic så var det Mersa och BMW som börja "ljuga" om motorer. Bmw 320 , 335 var ju ofta just motor storleken en gång i tiden liknade på merca , men det stämmer inte längre. Kanske bara blev mera tydligt på 1.8 och 2.0 :prop: Det började längesedan, redan med BMW 1502 som hade en 1,6:a fast med lägre komp än 1602, sen E21 320i 1980 som bara var på 1,8 liter (iaf i sverige), sen 745i (3,5l + turbo)... det får inte vara för lätt ;) Quote
Thomas Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 den R25 jag hade på min dutton tidigare hade jag nere och bytte en växelväljare på och det är kraftiga drev i den. kraftigare än Volvo:s M90 och BMW:s lilla (320-325-525mm.) som jag har nu för att få en bättre utväxling. så jag har svetsat ihop 2 växellådor att passa min Opel gsi c20xe motor och den motorn har samma grundblock som Omega A c20ne. c20let heter calibra turbomotorn och det är samma motor som xe förutom lågkompkolvar. Quote
LUPUS Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Enligt kollegorna ( snart före detta ) på opel så skall lådan tåla en hel del stryck, det som är lite dåligt är synck kapacitetet = snabba hårda växlingar har en tendens att ta död på lådan. men då de nästan är gratis så får man väl byta om man växlar snabbt Quote
AlfaRonny Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Eller lätta dreven vilket jag just gjort... B) Quote
Thomas Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 jag kunde få lite svårt att "kasta" i växlarna ibland men efter att bytt växellådsolja till Redline schockproof var det som smör. Quote
patst577 Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Jag har en Omega A -90 med den ganska ovanliga 2.4 litersmotorn med 125 hkr. Någon som vet om den lådan fungerar till en saabmotor? /Patrik Quote
Thomas Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 jag tror 2,4l motorn är en CIH motor och då passar den inte. du ska ha 2,0 sohc sk NE motorn. Quote
patst577 Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Äsch, synd att man inte kan använda skrotet som man redan har. :( Quote
Thomas Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 startmotorn ska vara på höger sida på den motor som passar. men en R25 låda kostar inte mycket Quote
Anders.Lj Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Hej! Är aktiv på många fronter nu :) Jag funderar på en Saab motor som tydligen skaparen av denna tråd också har gjort. Hade en Saab 95 aero tidigare och den motorn gick riktigt bra men kanske lite stark för en seven bil.. Hur som helst undrar jag vilken motor med turbo som man ska välja. Har fått för mig att turbo är bättre än utan.. kan inte säga varför men det är de jag har fått för mig. (Kanske för att man kan få fler hästar vid behov :D ) Så som Topic säger Vilken motor ska man välja?? Vilken låda passar utan större modifieringar? Bör man köpa hel bil eller bara en motor? Min plan är att bygga den billigaste bilen möjligt med så många hästar som möjligt.. ;) Har varit inne på en BMW 325 motor med låda för att få allt från samma bil men planerna snurrar runt runt runt i huvudet så vore jätte bra med lite guidening... Tänkte svetsa min chassi själv (McSorley7+4 ritningarna går jag efter) Kanske blir lite annorlunda men det är grunden i alla fall. Tipps på Motor och Låda vore jätte snällt. Quote
Jocke4U Posted October 29, 2009 Author Posted October 29, 2009 Nu har ju inte jag kommit så långt men absolut inte ångrat valet av motor/låda så här långt. Som någon tipsade om så finns ju denna (inte jättelångt från dig) http://www.blocket.se/varmland/Motor_till_saab_9000_24351738.htm?ca=16&w=2 Skaffa sen en Omega R25-R28 låda från en V6:a....bolt on :) Tror ingen turbomotor är enkel om man jämför med en Ford sugmotor. Jag köpte ju en jättefin SAAB 9000 2.0LTT -97 för 13.000 och plockade det jag ville ha och sen sålt massa delar. Blev att drivlinan (inkl. inköpt växellåda) landade på 0 kr Quote
Anders.Lj Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Har ju sagt åt sambon att jag inte skulle börja bygget före nästa höst och spara lite pengar tills dess Men en liten motor kanske inte gör nått... :D Fast jag kanske skulle börja med chassit ändå. Jag kanske ställer lite frågor till dig allt eftersom tiden går och ditt bygge går framåt. Quote
Morty Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Anders, ett tips är att fundera på vad du tänker använda bilen till framöver. Glassätarbil och banträffsbil, då är turbo ett bra och skoj alternativ. Funderar du däremot att någon gång börja köra klubbmästerskap eller Roadsport så är turbo väldigt hårt bestraffat och i princip omöjligt att köra med. Detta eftersom motorn kommer att klassas som modifierad i och med att man oftast måste modifiera något av följande, rör, laddluftkylare, ev insug och gasspjäll för att kunna få plats med motorn i en liten se7en ram. Beräkningseffekten blir då så hög att bilen måste väga som CEALM V8 för att få deltaga. Jag har själv byggt med en Audi 1.8T-20V och står i valet och kvalet om jag ska bygga om eller lägga tävlingstankarna på hyllan. Quote
Jocke4U Posted October 29, 2009 Author Posted October 29, 2009 Morty: Du glömmer ett alternativ....bygg en till :) Quote
Morty Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Vet inte om frugan läser när jag inte ser, så jag vågar inte skriva de orden...... Men visst finns tanken och drömmarna, den gamle har passerat 200mil nu så det känns dags för något nytt. I vinter kommer den att rivas och modifieras på en del punkter så lite skoj ska jag ha. Quote
Anders.Lj Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Ja att tävla eller inte tävla det är ju de som är frågan... Men jag får väl bygga 2 när jag ändå är på G. Men Morty hur mycket "Roligare" är din bil att köra jämfört med en 2,0 utan turbo? Var det någon som vet något om BMWs motorer? Hur mycket plats har man i en McSorley7+4? Hur mycket mer jobb är det att bygga med en rak 6a? ÄR det möjligt? Oh mighty people do you have the answer :notworthy: Quote
cealm Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 (edited) Tackar Morty, jag visste att vikten kunde vara bra till mer än en sak. Anders.Lj: Det är inte svårare att bygga med en rak sexa tekniskt sett men den kan kräva mer utrymme än vad ditt ramval ger. Dvs du får bredda och längda bilen. Men tekniskt nej, lika svårt eller lika lätt.....välj orden lika lätt. Edit: 7:4 är fortfarande en "kort ram" eller kort och kort den är mest bara bredare än en bokram. Jämför längden på ditt motor och växellådsförslag mot tex en Pinto och en Volvo B23/230 inklusive växellådor. Dessa två motortyper går ner på bredd och längd i 7:4 och i 7:442. där har du lätt att få referenser med bilder i forumtrådar mm hur rymligt / trångt det är. Mät din sexa och lägg på det större den är (längd, bredd och även höjd) då kan du få en uppfattning om rimligheten. Kanske någon på forumet bygget med en raksexa och det finns bilder på det bygget. Edited October 29, 2009 by cealm Quote
Morty Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Om min är roligare att köra än en 2.0 sugmotor. Omöjligt att svara på. En fin och lätt sugmotor med samma effekt skulle vara precis lika rolig att köra, kanske till och med lite roligare om den hade en fin effektkurva. Nackdelen är nog att det är svårt att hitta en sådan om man inte ska modifiera/trimma motorn en del eller köpa en riktigt vass standardmotor som Hondas eller motsvarande (=svårt att reg.bes bilen). Fördelen som jag ser med min motor kontra en 2.0 sugmotor är att turbon ger mig ett vridmoment och register som en sugmotor inte kan ge. Jag har idag med original turbo fullt laddtryck från 1600 till 7200 rpm. Tyvärr (i mina ögon) finns det idag eller för 2010-2012 ingen vettig effektberäkning för turbomotorer i SPVM reglementet. BMW gör en del fina motorer och de kan säkert passa perfekt i en se7en. Eslöv på detta forumet fick ihop en fin se7en med mycket BMW komponenter och den fungerar fint på bana också. Quote
Anders.Lj Posted October 30, 2009 Posted October 30, 2009 Beslut beslut... Tyskt eller Svenskt??? 6a med 192hk eller 4a med 150 fast turbo som gör det lättare i framtiden... Min 325a som jag hade för några år sedan gav inte "full" effekt före ca3500rpm men då jäklar hände de grejer. 95 Aeron hade ju full efekt vid ca 2500rpm och låg bra fram till ca 5000. Ska mäta lite och fundera lite till. Kommer nog att bli den motor som är "Billigast" i inköp i slutändan. Hittade denna för några dagar sedan http://www.blocket.se/ostergotland/Motor_maserati_3200_gt_24106049.htm?ca=8&w=3 Kanske kan vara nått för dig Cealm om du får för dig att byta i din V8 bil. Quote
Anders.Lj Posted October 30, 2009 Posted October 30, 2009 Just Det är Bara 368HK i motorn så... Quote
Jay-c Posted October 30, 2009 Posted October 30, 2009 funderat på mercedes 190 drivlina, 2,0/2,3/2,5? längdställd alu 4:a Quote
Morty Posted October 30, 2009 Posted October 30, 2009 Har för mig att Mercamotorerna är väldigt höga. Är verkligen 4-orna från 190-serien i helaluminium. Har haft en W210 230E (2,3-16v) för många år sedan och den hade gjutjärnsblock. Quote
Anders.Lj Posted October 30, 2009 Posted October 30, 2009 Då håller de för riktigt Bondtrim... :D Allt av Gjutjärn är bra Se bara på stekpannor.. Teflon är för mesar. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.