Jump to content

Bussningar


Uttis

Recommended Posts

finns det nått vettigt ställe att köpa bussningar ifrån?

har hört att endel kör med amazon orginal bussningar bla, har kikat på priset på lite olika som kan tänkas passa och dom ligger på en 100lapp st?

man behöver ju 16st till fram och bakvagn och det tycker jag blir lite blodigt för bara vanliga bussningar kikade på vad det skulle kosta att göra egna i *urethan och det skulle bli bra mycket billigare och bättre

jag vet att man kan beställa från uk mm men det måste väll bli bra dyrt det med?

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte helt missminner mig betalade jag 34:- per förpackning med 4 Amazon-bussningar i på Mekonomen. Riktigt LowCost alltså. Dock pratade de om att de var utgående, så det kanske blir svårt att hitta dem där?

Jag har precis fått bilen på hjul, så jag vet inte om bussningarna är för mjuka än.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har också köpt amazonbussningarna på mekonomen, och de sa inget om att de var på gång att ta slut när jag handlade någon gång i februari. Men för säkerhets skulle köpte jag några förpackningar extra ;)

Link to comment
Share on other sites

Även jag var på Mekonomen.

Men jag undrar hur ni använder dem? Med ett rör eller direkt på bulten?. Det blir en väldigt grovbult i såfall. Tycker att det blir lite väl grovt även med ett rör i.

Och sedan så undrar jag hur ni gjort med Fästena om ni har ändrat dem för amazonbussningar eller om ni använder bokmåtten?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag använder ett rör invändigt. Ytterdiameter 19mm innerdiameter 10,2 mm för att passa M10-bult. Jag har inte ritningarna framför mig just nu, men kan återkomma med mer mått om det är intressant.

Montera bussningen i ytterröret först och pressa sedan i innerröret. Själv använde jag en svarvad kona för att underlätta ipressningen. OBS Såpvatten gör underverk!

Ju mindre ytterrör alt. större innerrör desto hårdare kan bussningen bli, men eftersom inget hindrar bussningen att svälla i sidled gör den naturligtvis det. Tanken är att pressa ihop den med lämpligt antal brickor för att passa i fästena.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det var det där med brickor som jag undrar lite om. Är det så bra?

Vore det inte smidigare att göra fästena lite smalare med en gång?

Mitt nuvarande innerrör är 19 ytter och inner 16, men det skall bytas. Men jag tycker att det blir lite skumt ändå. Men jag inbillar mig nog bara.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Genom att välja tjocklek på brickorna framför resp. bakom A-armarna kan man påverka Caster-vinkeln vilket kanke kan vara praktiskt?

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...